Nas of Ndas, wat neem ik nu het beste?

Pagina: 1
Acties:

• nielsvv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-02 12:36

nielsvv

100% Afol

Topicstarter
Hoi,

Ik werk op dit moment met een freecom Mediaplayer 35, welke ik in mijn draadloos netwerk benader via de Ndas software. Ben van dit ding uitermate tevreden. Ook als er meerdere pc`s het ding tegelijk benaderen, blijft het streamen goed gaan. Nu is deze (400gb) te klein geworden, en ben ik opzoek naar een grotere (1Tb).

Was eens aan het rondsnuffelen en ben deze http://www.freecom.nl/ecp...D=1146167&ssCatID=1146168 tegen gekomen.

Nu is dit volgens mij een Nas server? Nu ben ik aan het zoeken geweest hier op got, tussen het verschil van Nas en Ndas (en gevonden!). Ik begrijp dit ongeveer wel, maar wat neem ik nu het beste?

Hij moet gebruikt gaan worden als netwerk hd natuurlijk (backup etc), maar het zou ook leuk zijn als ik hem via het net kan benaderen, en zo bijvoorbeeld men mp3s kan beluisteren op het werk. en graag zou ik er ook een printserver aan koppelen, en eventueel ook men ps3. Deze Hd word aangesloten op een wifi router.

Ik denk dat ik dit niet kan met een Ndas hd? Maar wat is dan het grote voordeel van deze? Enkel de snelheid?

Alvast hartelijk bedankt

Niels

Bricklink Store - Steam

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Als de drivers van je NDas in orde zijn dan werkt het leuk.

Grote voordeel van Nas is dat je juist geen extra drivers nodig hebt, en het apparaat gewoon via tcpip kunt benaderen. Dus met alles wat tcpip praat.

Nadeel van een Nas is dat de goedkopere devices vaak een mindere performance hebben.

(tip : kijk ook eens naar de Qnap nasjes.)

Voordeel van sommige Freecom's is de custom firmware. Zie www.openfsg.com

Abort, Retry, Quake ???

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:39
Als je je PS3 eraan wilt hangen, is de keuze snel gemaakt, denk niet dat er NDAS-drivers voor de PS3 zijn :)

• nielsvv

nielsvv

100% Afol

Topicstarter
Dus ik kan een nas schijf op dezelfde manier gebruiken als een ndas schijf? Deze krijgt dus ook een stations letter toegewezen, en deze vind ik terug tussen mijn andere harde schijven? En gaat zich gewoon gedragen als een normale hd, enkel dat ik deze ook via het net kan benaderen.

Bricklink Store - Steam

• aZuL2001
Niet standaard, maar je kunt er wel een driveletter aan mappen.

Je moet een Nas zien als een zelfstandige mini server.
Meestal met Samba (bestanden delen) soms ook met een webserver of ftpserver.
En soms zijn er nog meer feature's mogelijk.

Voorbeeld Freecom Datatank :
* File server (Access files and folders over any networked computer)
* Webserver (Host webpages with HTML and PHP)
* Email server (Send and receive emails from the DTG)
* MySQL server
* VPN server & client
* FTP server
* SSH server
* Network router
* USB server (Share your USB Hard drives or USB flash drives with any computer on the network)
* USB print server (Share your USB printer with any computer on the network)
* AV server TwonkeyMedia 4.2 Beta 5 from Twonkyvision
* Firewall

bron : http://www.openfsg.com/index.php/General_Info/DTG

[ Voor 1% gewijzigd door aZuL2001 op 01-09-2008 10:04 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• nielsvv

nielsvv

100% Afol

Topicstarter
oei oei oei, nu snap ik het niet meer.

Dus, ik kan deze nas hd zonder voorafgaande software te installeren, in men router prikken, en men pc`s gaan deze normaal herkennen als harde schijf bij mijn netwerk locaties?
Ik kan op deze dus al men data kopieren gewoon via het netwerk, en iedereen binnen men netwerk kan hier bij? Ik kan deze dus ook, na configuratie, bereiken op men werk en er gegevens bij zetten en afhalen?

Bricklink Store - Steam

• aZuL2001
nielsvv schreef op maandag 01 september 2008 @ 09:58:
Dus, ik kan deze nas hd zonder voorafgaande software te installeren, in men router prikken, en men pc`s gaan deze normaal herkennen als harde schijf bij mijn netwerk locaties?
Als je dhcp op je router aan hebt staan en je nas om een ip vraagt wel ja.
Maar niet als harde schijf, maar als server (een mini pc die een map kan sharen).
Ik kan op deze dus al men data kopieren gewoon via het netwerk, en iedereen binnen men netwerk kan hier bij?
Of je moet rechten instellen om de toegang te beperken.
Ik kan deze dus ook, na configuratie, bereiken op men werk en er gegevens bij zetten en afhalen?
Hangt van de config bij je op het werk af.
Maar dat lijkt me niet direct iets wat je zonder overleg met je werk zou moeten doen.

[ Voor 4% gewijzigd door aZuL2001 op 01-09-2008 10:03 . Reden: aanvulling ]

Abort, Retry, Quake ???

• nielsvv

nielsvv

100% Afol

Topicstarter
Hebben deze niet dezelfde werking? server of hd, je kan toch op beide data opslaan op dezelfde manier? Of moet ik steeds al men data benaderen via internet explore?

Ik ben mijn eigen baas, dus dat lijkt me geen probleem.

Bricklink Store - Steam

Pagina: 1