Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik heb een vraagje over Wins.

Op de meeste plaatsen wordt gezegd dat als je enkel XP en Server 2003 gebruikt dat je de Wins server niet moet installeren omdat DNS voor elke naamresolutie zorgt. Enkel als je nog 95, 98, ME en legacy applicaties draait je dit moet installeren.

Echter heb ik op een site gelezen dat het wel wordt aangeraden om Wins toch te installeren ook al heb je enkel XP en 2003 en dit voor exchange

The 'killer' reason for implementing WINS is that Exchange, even Exchange 2003, needs NetBIOS name resolution
http://www.computerperfor...k3/services/WINS_Home.htm

Ook zou Wins de broadcast traffiek verminderen heb ik ergens gelezen.

Hoe doen jullie dit in de omgevingen die jullie beheren ?

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Hoi,

Ik installeer het altijd standaard op 2000/2003 servers, just to make sure.
Het kan geen kwaad om het te installeren en is voor sommige programma's helaas nog steeds wel nodig.

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 26-01 15:54

mutsje

Certified Prutser

WINS wordt uitsluitend gebruikt door Operating Systems en Software Pakketten die niet aan DNS resolving doen. Exchange 2000 en 2003 hebben inderdaad het NETBIOS protocol nodig om zaken te kunnen resolven. Voor overige operating systems en software pakketten kun je fijn DNS inrichten.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

In mijn simpele omgeving draai ik geen WINS meer - nu draai ik ook maar 2 Exchange servers (Een frontend (RPC-over-HTTP, Webmail, etc) en een backend), maar ik kan me voorstellen dat zeker in complexere Exchange setups (dus niet zo zeer complexere netwerk setups), WINS vereist is :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Het was me wat onduidelijk aan het worden :-). Ik installeer gewoon standaard altijd wins.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Eerlijk gezegd is het mij ook niet helemaal duidelijk, en ik heb er ook nooit veel duidelijkheid over kunnen krijgen. Ik lees inderdaad overal dat het legacy is en dat het niet meer nodig is, maar als je het niet installeert krijg je toch allerlei vreemde problemen. Het wordt tijd dat MS het volledig uitfaseert in al zijn pakketten.

Vicariously I live while the whole world dies

Verwijderd

Dit is het artikel voo Exchange 2003:
Exchange Server 2003 and Exchange 2000 Server require NetBIOS name resolution for full functionality

Als je geen Exchange 2003 in je Exchange 2007 omgeving draait, is WINS niet meer nodig
http://blogs.technet.com/...ve/2006/09/07/454761.aspx

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Met ook daar de voetnoot dat je in een relatief simpel netwerk voor netBIOS kan volstaan met hybrid/Broadcast en geen specifieke WINS server hoeft te draaien.
Stel één DC in als Master Browser.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• elevator
  • Niet online

elevator

Nouja, ik interpreteer dat artikel sowieso dat als je geen verschillende Exchangeservers verdeelt hebt over meer dan 1 subnet dat je dan zonder WINS toe kan :)

• Muggie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-02 08:20

Muggie

8 pm

Tenzij je een cluster draait of gebruik maakt van password changes via OWA ...

PSN: mug_8pm

• elevator
  • Niet online

elevator

Dat cluster snap ik ook niet zo goed want clusters moeten in 2003 clusters altijd op hetzelfde subnet staan, waardoor broadcasting ook al een boel oplost? :)

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Exchange Server 2003 and Exchange 2000 Server require NetBIOS name resolution for full functionality

edit:
@ ele: ik ben blind aan het raken :$

[ Voor 15% gewijzigd door sanfranjake op 02-09-2008 11:23 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• elevator
  • Niet online

elevator

Die link is al gepost?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Muggie schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 10:06:
Tenzij je een cluster draait of gebruik maakt van password changes via OWA ...
Ehm.. misschien is het dan wel zo verstandig om even het verschil duidelijk te houden tussen WINS en netBIOS?
WINS als database/service voor NetBT records.

Je kan namelijk een cluster of OWA password changer draaien zonder WINS server, als je NetBT support nog aan hebt staan (node type 8 ).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 12:24:
[...]

Ehm.. misschien is het dan wel zo verstandig om even het verschil duidelijk te houden tussen WINS en netBIOS?
WINS als database/service voor NetBT records.

Je kan namelijk een cluster of OWA password changer draaien zonder WINS server, als je NetBT support nog aan hebt staan (node type 8 ).
Ik wil niet dom overkomen maar wat bedoel je hiermee ?

Verwijderd

op teched editite in barcelona afgelopen jaar werd er verteld dat ondanks verwoede pogingen van microsoft om wins uit win2k8 te bannen, wins toch nog maar te installeren (of je globalnames zone handmatig gaan bijhouden, maar wie doet dat in grote omgevingen). In een puur windows omgeving zou je wel zonder kunnen, maar nog te veel apps vertrouwen toch op wins.

Persoonlijk zou ik wins voorlopig niet wegdoen iig.

Voor clusters: op netbios over tcp zou ik persoonlijk niet vertrouwen. Dan moet je maar hopen dat het werkt (ok ok beetje dramatisch :)) met wins heb je tenminste nog invloed op het gedrag en krijg je tenminste meldingen over problemen. netbios over tcp problemen zal je toch al snel moeten gaan sniffen om de oorzaak te achterhalen.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2008 14:34 ]

Pagina: 1