iPhone Developer Program - Papierwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-08 15:37
Ik heb me pas aangemeld bij het Iphone Developer program en maar eens begonnen met invullen van het noodzakelijke papierwerk.

Nou bots ik tot nu toe tegen 2 problemen aan:

1. Je moet bij je Tax information een "EIN" of een "ITIN" nummer opgeven, deze heb je nodig om o.a. niet de 30% royalty belasting te hoeven betalen, als ik het goed heb.

Maar ik kom er niet uit welke van de twee ik nou nodig heb, en wat de makkelijkste manier van aanvragen is.

2. Is het nodig om een eigen BV te hebben, of kun je ook zonder een BV Betaalde applicaties ontwikkelen? En ook zonder BV een ITIN of EIN nummer aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
Zo ver mij bekent kan je gewoon aanmelden en is er geen BTW nummer verplicht.

Hobieiseten kunnen zo ook een centje bij verdienen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
subtiel schopje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-09 10:32

Stewie!

Keen must die!

Lees op www.kvk.nl wat een eenmanszaak is.
Op belastingdienst.nl -> zakelijk lees je over het afdragen van belastingen.

Een "centje" bijverdienen zoals To_tall zegt kan je doen, maar legaal is het niet. Inkomsten moet je gewoon melden, kijk op bovenstaande site of je onder de grens zit, het zal namelijk in veel gevallen niet nodig zijn om een bedrijf hiervoor op te zetten. BTW is voor omzetbelasting en ook daar zit een grens aan: onder die grens hoef je die belasting niet af te dragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben door de gehele papierwinkel van apple gegaan als individuele developer, en heb net m'n eerste app voor review geupload.

1. Je hebt officieel een EIN nodig. Velen hebben echter ook hun contracten goedgekeurd gekregen door 9 nullen (000000000) in te vullen. Apple adviseert zelf soms ook dit truukje voor mensen die geen EIN kunnen krijgen. Omdat Apple de inkomsten nooit zal opgeven aan de belasting aldaar, zal het EIN officieel nooit echt nodig zijn.
Een EIN is daarentegen heel makkelijk te verkrijgen, en dat heb ik dan ook gewoon gedaan. Voor de zekerheid. Eerst form SS-4 geloof ik invullen, en vervolgens met de IRS bellen. Je krijgt dan een vriendelijke amerikaanse dame (of meneer) aan de telefoon, en samen loop je door het formulier heen (handig als je dus alles al hebt gelezen en ingevuld, ze vragen 'what did you fill in at question 4 etc.). Aan het end van het gesprek, ongeveer 10 minuten bij mij, kreeg ik meteen m'n EIN. Simpel.

2. Je hebt geen B.V., eenmansbedrijf of wat voor registratie dan ook nodig. Dit kan echter op een bepaald moment (als je veel applicaties verkoopt :p) voordelig zijn. Geef wel je inkomsten gewoon op aan de belasting, goede kans dat Apple dit ook doet. Zolang je niet heel veel succes hebt, hoef je er waarschijnlijk geen belasting over te betalen.. en als je wel veel succes hebt kan je het wel missen, toch?

Nog wat tips:
- Apple geeft op hun instructie formulieren aan dat je bij 'Type of income' "royalties" moet invullen. Dit geldt echter alleen voor muziekanten en filmmakers, die van hetzelfde systeem gebruik maken. Als developer vul je hier "Sales / Commission" in. Dit heb ik vanuit meerdere hoeken, inclusief apple, bevestigd gekregen. Helaas had ik al royalties ingevuld... 8)7
- Er staat dat je de contracten naar apple moet sturen. Een adres ergens in Austin, Texas... Je mag ze ook gewoon naar de tax-afdeling emailen. Vraag wel om een ontvangstbevestiging.

Als je nog vragen hebt kan je me mailen!

Edit: vraagje van mijzelf; Is er al een topic hier op tweakers waar developers trots kunnen posten wanneer hun App in de store staat?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2008 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tabakje
Bedankt voor je zeer uitgebreide antwoord, ik zal van de week eens een belletje doen.
Pagina: 1