Toon posts:

E6300 @3,08 cores warm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Haii

mijn E6300 staat eindelijk op wat ik hem wil hebben maar nu zegt iemand dat het verschil tusse me cpu temp en cores hoog is, 100% stress cpu 41 core 70

ALLE fans draaie.
RAM is 2×1gb 667 Corsair
Moederboard is P5N-e Sli
Videokaart 8600gt
kast Coolermaster 690
voeding 500watt coolermaster.

4x120(waar van 1 die recht naar de Vanquisher blaast met 2200 rmp) + 1×80 intake
2×120 + 1×80 outtake

ik heb vanquisher net anderhalve dag dus koelpasta is ook net ververst

screenshotje.
http://i36.tinypic.com/11jsoc1.png
(de omcirceling is een foutlezen

wat kan het zijn dat die core temps zo hoog zijn?

Sauron56.

Verwijderd

In van de 2 aangegeven temps klopt niet. Ik hoop voor je dat het degene van 70 graden is. Want 20 graden verschil tussen de cores en "cpu zelf" lijkt me heel sterk.

BTW behoorlijke nette overclock, 3,08 Ghz op een lekker laag voltage voor en 65nm processor. Loopt hij wel orthos stable vraag ik me af. 1.325 is wel erg laag. Maar goed,

Heb je ook nagekeken of je de cooler goed heb geplaatst ? geen pinnetjes/schroeven los ?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
1. Je gebruikt wel de laatste versie van CoreTemp, maar niet de laatste versie van SpeedFan.
2. SpeedFan geeft wel vaker vreemde waarden aan als gevolg van het incorrect uitlezen van sensoren.
3. Rechts op je screenshot zie ik Asus PC Probe, ook niet de beste op dit gebied.
4. Je draait drie verschillende sensor-uitlees-programma's tegelijk. Niet doen.
5. CoreTemp geeft gewoon een temperatuur van 47°C aan. Dit is de meest betrouwbare van genoemden.

Grote kans dus dat er niets aan de hand is maar je in de war wordt gebracht door programma's die toch al niet goed zijn in wat ze behoren te doen. Vertrouw op CoreTemp en vergeet de rest.

Los van bovenstaande: Misschien is het een idee om geheugen aan te schaffen dat een kloksnelheid van 440MHz aankan? Je huidige geheugeninstellingen maken de boel niet bepaald sneller en dat lijkt me nu juist de essentie van een overklokpoging.
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 03:46:

[...]

1.325 is wel erg laag. Maar goed,
Dat is de VID (Voltage Identificator), het standaard voltage van de E6300...
De echte Vcore zit op 1,36V, althans, volgens PC Probe in zijn screenshot.

[ Voor 13% gewijzigd door Rone op 01-09-2008 06:12 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
BTW behoorlijke nette overclock, 3,08 Ghz op een lekker laag voltage voor en 65nm processor. Loopt hij wel orthos stable vraag ik me af. 1.325 is wel erg laag. Maar goed,
Zoals r00n al zegd dat is niet de Vcore en dan nog valt het wel mee met 1,3125 kan ik op 3,4GHz stabiel draaien met m'n E6300. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 03:46:
In van de 2 aangegeven temps klopt niet. Ik hoop voor je dat het degene van 70 graden is. Want 20 graden verschil tussen de cores en "cpu zelf" lijkt me heel sterk.

Heb je ook nagekeken of je de cooler goed heb geplaatst ? geen pinnetjes/schroeven los ?
2 half uur orthos ging goed, ik doe hem binne kort als ik die cores temp wat lager krijg 15uur.
r00n schreef op maandag 01 september 2008 @ 06:06:
1. Je gebruikt wel de laatste versie van CoreTemp, maar niet de laatste versie van SpeedFan.
2. SpeedFan geeft wel vaker vreemde waarden aan als gevolg van het incorrect uitlezen van sensoren.
3. Rechts op je screenshot zie ik Asus PC Probe, ook niet de beste op dit gebied.
4. Je draait drie verschillende sensor-uitlees-programma's tegelijk. Niet doen.
5. CoreTemp geeft gewoon een temperatuur van 47°C aan. Dit is de meest betrouwbare van genoemden.

Grote kans dus dat er niets aan de hand is maar je in de war wordt gebracht door programma's die toch al niet goed zijn in wat ze behoren te doen. Vertrouw op CoreTemp en vergeet de rest.

Los van bovenstaande: Misschien is het een idee om geheugen aan te schaffen dat een kloksnelheid van 440MHz aankan? Je huidige geheugeninstellingen maken de boel niet bepaald sneller en dat lijkt me nu juist de essentie van een overklokpoging.

[...]

Dat is de VID (Voltage Identificator), het standaard voltage van de E6300...
De echte Vcore zit op 1,36V, althans, volgens PC Probe in zijn screenshot.
1.downloading...
2.is speedfan dan wel goed als die dat vaker doet?*
3.Vcore is hier niet nouwkeurig, de rest (best omdat cpu natuurlijk weinig stress heeft dan) wel als ik het vergelijk in bios
4.welke kan ik het beste gebruiken voor cpu temp. en cores temp?(<-CoreTemp zeker)
5.dat is @2%stress en 0%

Vast van het bovenstaande (in quote)
http://mycom.nl/Products/...S26400%20DDR2/179979.aspx
Corsair 2048MB(2x1gb) XMS26400 DDR2 (word dus dual channel.)
die wil ik gaan halen.

*=
RealTemp geeft cores op idle 29/30
CoreTemp geeft cores op idle 47/48
Asus Probe II geeft CPU op idle 30/32 (bios ook)

welke van de 2 moet ik nouw geloven :(

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2008 12:31 ]

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 12:10:
[...]

2 half uur orthos ging goed, ik doe hem binne kort als ik die cores temp wat lager krijg 15uur.

[...]

1.downloading...
2.is speedfan dan wel goed als die dat vaker doet?*
3.Vcore is hier niet nouwkeurig, de rest (best omdat cpu natuurlijk weinig stress heeft dan) wel als ik het vergelijk in bios
4.welke kan ik het beste gebruiken voor cpu temp. en cores temp?(<-CoreTemp zeker)
5.dat is @2%stress en 0%

Vast van het bovenstaande (in quote)
http://mycom.nl/Products/...S26400%20DDR2/179979.aspx
Corsair 2048MB(2x1gb) XMS26400 DDR2 (word dus dual channel.)
die wil ik gaan halen.

*=
RealTemp geeft cores op idle 29/30
CoreTemp geeft cores op idle 47/48
Asus Probe II geeft CPU op idle 30/32 (bios ook)

welke van de 2 moet ik nouw geloven :(
De bovenste en onderste zijn gewoon niet realistisch, leg je hand er even op dan zul je het zo wel merken 50 graden is een stuk meer dan 30 ;)

Specs

• -The_Mask-
  • Niet online
Solid_Aapie schreef op maandag 01 september 2008 @ 16:18:
[...]

De bovenste en onderste zijn gewoon niet realistisch, leg je hand er even op dan zul je het zo wel merken 50 graden is een stuk meer dan 30 ;)
Waarom is 30 graden idle niet realistisch dan? :)

AMD Nieuwsdiscussie

• Solid_Aapie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:12
-The_Mask- schreef op maandag 01 september 2008 @ 17:07:
[...]

Waarom is 30 graden idle niet realistisch dan? :)
Oh was idle sorry ik d8 load 8)7 Mgoed het verschil is nog steeds wel merkbaar als je je hand erop legt. En 48 idle is wel bizar hoog dus dat voel je zeker wel. Zo niet kan je tussen de 2 waardes van Asus en Real gewoon de middemoot nemen kijk alleen of dit niet verder oploopt bij de load waardes.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
ik ga dit weekend helemaal op nieuw beginnen.
en nog wat meer tutorials lezen.
en ga voor het weekend dat geheugen 800mhz hale.

heb bios batterij er al uit gehaal.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
En al zou het 70 zijn, volgens mij is dat nog onder de kritieke temp. Ik draai al tijden een 6600 op 3,2ghz en die wordt ook af en toe 70 graden zonder issues.

specs

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:10

World Citizen

FreeReef.nl

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:27:
ik ga dit weekend helemaal op nieuw beginnen.
en nog wat meer tutorials lezen.
en ga voor het weekend dat geheugen 800mhz hale.

heb bios batterij er al uit gehaal.
Ik heb ook de 6300 ... en ik zal ook eens gaan testen. Ik zal het hier posten.. dan kunnen we vergelijken.

Systeem

- Gigabyte GA-EP35-DS3R
- Intel Pentium Core2Duo E6300...
- 2x OCZ 2x 1GB PC8500 1066 mhz 5.5.15
- Asus Gforce 9800GTX+ 512MB
- 550 Wat OCZ voeding type???

Enigste nadeel is dat ik nog op SATA 150 zit... ik weet niet of dit invloed gaat hebben.

Ik zal de tooltjes gebruiken die jij ook gebruikt.. dat vergelijkt makkelijker.

Mag ik trouwens vragen in welke volgorde je bent gaan clocken... dus eerst voltage of eerst clock...?

[ Voor 10% gewijzigd door World Citizen op 02-09-2008 14:57 ]

FreeReef.nl

Verwijderd

Topicstarter
eerst clock.

geen idee of ik sata 150 heb..
maar je hebt in iedergeval sneller geheugen en betere videokaart:P

Verwijderd

Topicstarter
ik heb nu 800mhz ddr2
nu wouw ik veder gaan met over clocken en ik heb ook een Tut gelezen.
alleen daar begrijp ik dit deel niet helemaal van kan iemand mij die misschien uitleggen?

de snelheid van het geheugen is gekoppeld aan de frontside bus en tussen het geheugen en de frontside bus zit een verhouding. Een voorbeeld: wanneer je bij een Core 2 Duo processor het DDR2-geheugen instelt op een snelheid van 800 MHz is er een verhouding van 2 staat tot 3, ofwel 2:3. Dat vergt weer enige uitleg: DDR betekent dat er per klokslag twee keer data kan worden overgebracht, en zodoende werkt een DDR2-800 module in feite op 400 MHz. Deze snelheid van 400 MHz verhoudt ten opzichte van de 266 MHz frontside bus als 3 staat tot 2.

• -The_Mask-
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:09:
ik heb nu 800mhz ddr2
nu wouw ik veder gaan met over clocken en ik heb ook een Tut gelezen.
alleen daar begrijp ik dit deel niet helemaal van kan iemand mij die misschien uitleggen?

de snelheid van het geheugen is gekoppeld aan de frontside bus en tussen het geheugen en de frontside bus zit een verhouding. Een voorbeeld: wanneer je bij een Core 2 Duo processor het DDR2-geheugen instelt op een snelheid van 800 MHz is er een verhouding van 2 staat tot 3, ofwel 2:3. Dat vergt weer enige uitleg: DDR betekent dat er per klokslag twee keer data kan worden overgebracht, en zodoende werkt een DDR2-800 module in feite op 400 MHz. Deze snelheid van 400 MHz verhoudt ten opzichte van de 266 MHz frontside bus als 3 staat tot 2.
Wat snap je niet, wat je hier boven schrijft valt gewoon niet beter uit te leggen. ;)
Of snap je dat juist wel maar iets anders niet?

Meeste staat overigens wel in de FAQ van het desbetreffende sub-forum uitgelegd. :9

[ Voor 4% gewijzigd door -The_Mask- op 30-09-2008 15:32 ]

AMD Nieuwsdiscussie

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 16:31

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

maratropa schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:51:
En al zou het 70 zijn, volgens mij is dat nog onder de kritieke temp. Ik draai al tijden een 6600 op 3,2ghz en die wordt ook af en toe 70 graden zonder issues.
Mijn G0 Q6600 draait op 3.2Ghz op idle 26gr celcius. CPU is wel gelapped alsmede Zalman koeler. Ook draait de cpu op 8x400Mhz op Vcore 1.30.

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 28-01 22:31
Yzord schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 15:54:
[...]

Mijn G0 Q6600 draait op 3.2Ghz op idle 26gr celcius. CPU is wel gelapped alsmede Zalman koeler. Ook draait de cpu op 8x400Mhz op Vcore 1.30.
Leuke show enzo, maar ten eerste had hij het over load, ten tweede ligt het ook erg veel aan je kamer tempratuur, geluid in je pc e.d., last but not least, het gaat hier niet over een Q6600.... :+

Verwijderd

Topicstarter
ik snapte niet hoe het werkte om 1:1 te krijgen.
maar ik heb hem nu op 1:1 @2,8
temps zijn nu ook stuk beter.
hij komt niet boven 55 load (tjmax op 85)
bedankt voor alle reacties!
als 2,8 me verveelt ga ik proberen geheugen ook te overclocken..
dan zien jullie me dan weer terug :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 01-10-2008 23:02 ]

Pagina: 1