Toon posts:

HP Proliant DL320G thuis / hobby

Pagina: 1
Acties:
  • 522 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb kort geleden via tweakers vraag en aanbod een HP Proliant 320 2G gekocht met als doel hiermee een server van te maken bij mij thuis ;)

ik heb al enige jaren een server draaien op een oude desktop pc met SME server (voorheen E-Smith). Hierop draaien er een paar domeinen op. Het is absoluut niet bedrijfsmatig bedoeld! Tis dat je het alvast weet :)

Nu met deze aankoop wil ik het graag allemaal wat beter aanpakken, en heb een paar tal vragen hierover.

Het is de bedoeling dat ik Linux op wil draaien, met daarbij de mogelijkheid om naast virtuele domeinen ook virtuele servers van te maken. Zodat vrienden van mij een "complete eigen server" tot hun beschikking krijgen. Wat via de webbased admin benaderd kan worden.

Aangezien de server niet zondermeer alle soorten linux distro's slikt, i.v.m. de hardware, (opgezocht via de hp website.) lijkt het erop dat ik als hobbïst uitsluitend alleen maar Suse Linux en red Hat enterprise servers erop kan zetten, waarbij ik ?verplicht? een licentie van moet kopen.
Of is er een linux software die echt geheel gratis gebruikt kan worden, op de HP proliant? Waarbij alle hardware ondersteund wordt?

En waar moet ik naar kijken voor een webbased admin, zodat gebruikers via de browser hun "eigen" server kunnen inrichten?

ideeën en suggesties zijn altijd welkom! Bedenk, het is puur als hobby bedoeld, en wil hiermee alleen meer van leren. "Je kan nooit teveel leren", zegt men O-)

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-02 20:48

jep

Je kunt op zo'n machine ook gewoon Debian installeren of Fedora of CentOS. Als webbased admin is webmin prima geschikt. Verder is dit een topic dat meer bij NOS past. Niet bij PNS. :)

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:18

SpamLame

niks

Kan anders eens naar CentOS wat een afgeleide is van RHEL. Wat je ook kan proberen is een van de BSD's. Had je al iets geprobeerd eigenlijk..

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-02 06:33
je kan er ook een vmware ESXi cdtje in gooien en lekker iedereen een linux vm aanbieden,

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Verwijderd

Topicstarter
SpamLame schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 21:21:
Kan anders eens naar CentOS wat een afgeleide is van RHEL. Wat je ook kan proberen is een van de BSD's. Had je al iets geprobeerd eigenlijk..
Uiteraard heb ik al diverse soorten geprobeerd. Maar ik was eigelijk een beetje op zoek naar een linux die je net als SME out of the box erin kan kloppen, en daarna vooral via de webmin alles kan instellen. natuurlijk heb ik als eerste SME server erop gezet maar wilt niet booten. Later Suse Linux 8 standard server erop gezet en werkt wel. Alleen wat ik dan nog mis is de mogelijkheid om virtuele servers mee in te richten, en daarmee in dezelfde virtuele servers, domeinen aan te koppelen. Zodat gebruiker A kan inloggen via de webmin, een "complete" eigen server tot z'n beschikking heeft. Die van Suse Linux heeft ook een webbased admin, maar mis de mogelijkheid om naast de virtuele domeinen ook virtuele servers van te maken. En daar zit em nou juist de kneep (geloof ik) of ben ik in m'n uitleg te verwarrend?

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Nou, eigenlijk wil je dus een alles-in-een / doe-het-voor-mij-wantiksnaphetniet Linux distributie..

ALs je tevreden bent met SME, waarom ga je daar dan niet verder mee?

Dat een HP machine geen andere distro slikt is onzin natuurlijk. Dat de smartstart CD geen support biedt voor een andere distro is heel andere koek. Ik weet zeker dat talloze anderen gewoon een andere distro erop hebben gezet.

Verder heeft dit dus niets te maken met PNS omdat het een thuisdoosje is.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.