CPU cooler werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268603

Topicstarter
Hallo,

ik heb hier een Dell computer waarvan de CPU cooler niet werkt, op de CPU zit een passief gekoeld blok die weer wordt gekoeld met een fan die aan de buitenkand zit en dus zijn warme lucht aan de achterkand van de PC weg kan laten, de cooler blaast dus tegen het passief gekoelde blok, ook zit er een kap over heen zodat de lucht zich focust op het blok.

Misschien dat dat er weinig toe doet, maar elke keer bij het opstarten gaat dat ding zeuren dat die cooler niet werkt, ik kan F1 kiezen om door te gaan en F2 voor instelligen.

Als ik de fan handmatig op gang breng door hem een setje te geven gaat hij draaien en blijft hij draaien, alleen heel zwak, en van zwak naar nog zwakker.

Hij leek het even te doen nadat ik alle drivers had geinstalleerd maar na het booten kreeg ik weer gezijk.

Ik heb het stekkertje eruit gehaald en weer in het moederbord gedaan maar dat hielp ook niet.

Wat staat mij nog te doen?

gegroet en bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:59
fan vervangen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dacht ik ook al aan, maar die ik hier nog heb liggen hebben een andere aansluiting voor op het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-07 23:15
Doe je moederbord de fan regelen? Misschien staat de begin snelheid te laag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
THE_FIREFOX schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 19:32:
Doe je moederbord de fan regelen? Misschien staat de begin snelheid te laag
begin speed, valt dat in de bios af te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

waarschijnlijk staat het startvoltage voor je fan te laag ingesteld in de BIOS.

Probeer een BIOS update of clear je CMOS, zodat alles weer staat zoals hij uit de fabriek kwam.

Het lager even smeren of de fan vervangen is ook nog een oplossing mocht bovenstaande niet werken.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 19:33:
waarschijnlijk staat het startvoltage voor je fan te laag ingesteld in de BIOS.

Probeer een BIOS update of clear je CMOS, zodat alles weer staat zoals hij uit de fabriek kwam.

Het lager even smeren of de fan vervangen is ook nog een oplossing mocht bovenstaande niet werken.
CMOS gereset. Cell batterij eruit/erin gedaan. Niets geholpen, krijg de melding nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Anoniem: 268603 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 19:36:
CMOS gereset. Cell batterij eruit/erin gedaan. Niets geholpen, krijg de melding nog steeds.
Je zegt dat je je fan zelf aan moet drukken. Waarschijnlijk is je fan gewoon aan het einde van z'n latijn en zal je deze moeten vervangen.

Laatst eenzelfde constructie van m'n neef opengebroken, er zit gewoon een 80mm fan die je kan vervangen. Je kan zelfs als je wilt 1 met led's er in nemen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
vervangen dan... er zit dan niets anders op. Tenzij... iemand hier nog een mogelijke oplossing voor heeft.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

je zou in je bios kunnen kijken en het start voltage verhogen van je fan, als die nu op 5V staat, zet die naar 6 of 7V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 20:32:
je zou in je bios kunnen kijken en het start voltage verhogen van je fan, als die nu op 5V staat, zet die naar 6 of 7V.
dat ga ik eens proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

dat staat hoogstwaarschijnlijk niet in de bios. Staat er misschien iets van performance oid? zoek iig naar een instelling die de fanspeed verzorgt. Vaak kun je kiezen uit performance/quiet/balanced/oid.

Deed je pc dit vroeger ook? En is het spontaan begonnen? Want het kan ee nversleten lager zij nzoals al genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

heb ook een dell pc die soms bij het booten begint the whinen over en FAN dat niet werkt terwijl ze wel allemaal draaien. halt on all errors => disabled en dan nog eentje dacht ik show errors of zoiets.

als ik dan in het logboek ga kijken dan staat er ofwel power suplly FAN 1 out of range ofwel is het over FAN 2, het wisselt altijd af dus ik denk dat het eerder een detectiefout is van de BIOS.

In jouw geval, zet je dell pc eens in stand-by en start hem dan eens op normaal moeten dan de fans kort aan 100 % draaien.

het zijn idd 80 cm fans maar hou er rekening mee: geen standaard connector, 4 pin's fan aansluiting, en van het merk NMB

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:06
pm1 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 22:55:
heb ook een dell pc die soms bij het booten begint the whinen over en FAN dat niet werkt terwijl ze wel allemaal draaien. halt on all errors => disabled en dan nog eentje dacht ik show errors of zoiets.

als ik dan in het logboek ga kijken dan staat er ofwel power suplly FAN 1 out of range ofwel is het over FAN 2, het wisselt altijd af dus ik denk dat het eerder een detectiefout is van de BIOS.

In jouw geval, zet je dell pc eens in stand-by en start hem dan eens op normaal moeten dan de fans kort aan 100 % draaien.

het zijn idd 80 cm fans maar hou er rekening mee: geen standaard connector, 4 pin's fan aansluiting, en van het merk NMB
Volgens mij werkt halt on errors niet meer op die nieuwere modellen ;)

Die 4Pin aansluiting is tegenwoordig standaard in bijna elke nieuwe PC,

de 3 standaard 12 Volt min en Ground de andere controleerd de snelheid van de fan.
deze fan's kan je gewoon kopen bij een goede PC zaak.

Haal je fan uit je PC, Waarschijnlijk zit deze in een braket. neem braket en fan mee naar een lokale pc boer en vraag of hij een soortgelijke fan heb. kost je misschien 20 Euro

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

pm1 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 22:55:
80 mm lijkt me :+

Verder is de 4pins aansluiting niet van belang, dat is een 4pins PWM fan, het 4e draadje is voor de Pulse-regeling (de P van PWM :+). Mocht deze er niet zijn, dan moet als het goed is gewoon een 3pins passen op de 4pins plek, en wordt je fan ipv pulse-geregeld nu geregeld met een regelbaar voltage en zal deze altijd harder draaien dan een pwm-fan, aangezien je daar lagere snelheden mee kan halen (als het dezelfde fans zijn qua specs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05:59
Niet alle moederborden met een 4-pins PWM aansluiting kunnen nog het voltage aanpassen om zo een "3-pins fan" te regelen. Als er nu een 4-pins zit zou ik er lekker een 4-pins voor terugzetten. 't is niet alsof PWM-fans zo lastig te krijgen zijn ofzo...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Pagina: 1