Toon posts:

opzet thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan mijn data in reduntant backup te zetten en hier later een media-center, media-receiver of eventueel tv met netwerkmogelijkheden aan toe te voegen. Mijn internet loopt via draad en dat wil ik graag zo houden, ook voor de rest van het (toekomstige) netwerk. Ik wil de backup wel niet rechtstreeks via internet koppelen én mijn moederbord heeft maar één netwerkpoort (Asus PB5).

Ik ben echter niet 100% thuis wat netwerken betreft en zie zelf een aantal mogelijkheden en beperkingen maar ik heb het alvast beperkt tot 2 opties omwille van de flexibiliteit in HDD upgrades beiden bieden.

1) Data backup via een Drobo over firewire, rechtstreeks op pc.
Dit leek in eerste instantie een goede optie maar biedt toch een aantal belangrijke nadelen naar toekomstige uitbreiding, zeker naar mediacenter toe, waar ik geen oplossing voor zie.

2) ReadyNAS NV+ in X-RAID via netwerk.
Eerste probleem is dat ik maar één netwerkpoort heb op mijn PC waar momenteel het internet op binnenloopt, dus ofwel een netwerkkaartje bijplaatsen (maar dan weet ik niet hoe het in de toekomst met een mediacenter pc verder moet) ofwel een switch... en hierbij weet ik niet hoe zo'n switch precies werkt ten opzichte van een router of hub en hoe dit zich gedraagt als daar de internetverbinding ingaat (rekening houdend met het feit dat ik niet wens dat de server rechtstreeks op internet kan)

Dus de eerste vraag is daarom: welke van bovenstaande oplossingen geniet jullie voorkeur?
De tweede vraag is: hoe stel ik vervolgens de beste van deze twee op?

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16-05 12:49
Het firewire gebeuren kan maar op een PC aangesloten worden. En als je dan daar naderhand gebruik van wilt maken moet die ene PC aanstaan zodat andere PC's de bestanden kunnen benaderen, lijkt me niet echt een fijne keus.

De tweede optie lijkt me beter. Een switch doet eigenlijk niets anders dan 1 UTP kabeltje verdelen naar meerdere. Dit heeft ook als voordeel dat je een Gbit switch kunt plaatsen en je daar je voordeel kan meepikken kwa snelheid.

Waarom ga je niet voor een losse server en dan met Windows Home Server OS? Deze werkt prima voor backuppen en mediabestanden serveren.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-05 12:43

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Als je niet wilt dat de server rechtstreeks het internet op kan moet je gewoon geen default gateway instellen.

Verwijderd

AvanCade schreef op maandag 01 september 2008 @ 05:56:
De tweede optie lijkt me beter. Een switch doet eigenlijk niets anders dan 1 UTP kabeltje verdelen naar meerdere. Dit heeft ook als voordeel dat je een Gbit switch kunt plaatsen en je daar je voordeel kan meepikken kwa snelheid.
Maar als de gebruiker (in dit geval de TS) geen router heeft staan, dan wil je niet een switch aansluiten op het netwerk van je ISP. Je krijgt toch niet meerdere IP's toegewezen (althans bij de meeste/alle consumenten providers), dus dat is niet efficient.
Waarom ga je niet voor een losse server en dan met Windows Home Server OS? Deze werkt prima voor backuppen en mediabestanden serveren.
Waarom ga je niet voor een losse server en dan met Ubuntu Server? Deze werkt prima voor backuppen en mediabestanden serveren.
Het voordeel is dat je hardware minder zwaar hoeft te zijn, en dat Linux minder stroom verbruikt (efficienter/etc).
[/flauwe-modus]

Als de TS beschikt over een router met NAT (zoals 99,999% van de consumenten all-in-one devices (aka routers)) dan kan hij zijn server (of standaard NAS) inprikken op zijn thuisnetwerk. Mensen vanaf internet kunnen hier niet bij komen, en je hoeft geen 2 netwerkkaarten in een computer te plaatsen.

TS: Als je geen router hebt, begin dan met een router te kopen, zodat je meerdere devices in een netwerk kan plaatsen zonder dat mensen er vanaf "extern" makkelijk bij kunnen komen. Daarna kan je een NAS in je eigen netwerk plaatsen, waardoor je vanaf iedere PC in je eigen netwerk (achter de router) bij de NAS kan komen (dat ze geen user/pass hebben is een ander verhaal).
offtopic:
Persoonlijk raad ik merken als Conceptronic/Edimax/EMC/Trust af. Routers als bv de Linksys WRT54GL zijn erg goed (zeker icm Tomato firmware).

Verwijderd

Topicstarter
begin dan met een router te kopen, zodat je meerdere devices in een netwerk kan plaatsen zonder dat mensen er vanaf "extern" makkelijk bij kunnen komen. Daarna kan je een NAS in je eigen netwerk plaatsen
Als ik het goed begrijp:
Ik sluit mijn internetverbinding aan op de router, ik sluit mijn pc aan op de router en ik sluit mijn (nog aan te schaffen) NAS aan op de router. Het internet kan je dan in de config van de router van de NAS afschermen maar toch doorlaten naar de PC(s)?

Terzijde: De NAS wordt waarschijnlijk de ReadyNAS NV+, in Duitsland is die relatief goedkoop te vinden en dit lijkt mij een uitstekende en complete oplossing zonder veel zelf te moeten gaan prullen.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:32:
Het internet kan je dan in de config van de router van de NAS afschermen maar toch doorlaten naar de PC(s)?
Waarschijnlijk niet nee met de simple thuis routers.
Maar ook niet nodig.
Je NAS hangt veilig achter je router, en niemand kan er van buiten af (als je geen poorten gaat open zetten) bij.

[ Voor 33% gewijzigd door job op 01-09-2008 19:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Waarschijnlijk niet nee met de simple thuis routers.
Maar ook niet nodig.
Je NAS hangt veilig achter je router, en niemand kan er van buiten af (als je geen poorten gaat open zetten) bij.
Je kan dus poorten blokkeren op niveau van de NAS? Want voor internet is toegang tot een aantal poorten toch noodzakelijk, niet?

De voorgestelde Linksys is trouwens een DSL router, ik heb kabelinternet dus denk niet dat dat gaat werken.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Nee, de poorten die eventueel open gezet kunnen worden gaan voor inkomend verkeer (dus vanaf het internet naar je pc/nas/laptop/e.d.). Voor uitgaand verkeerd hoef je geen poorten te openen... maar waarom zou je NAS het internet opgaan?? Van de poorten afblijven dus.

Verder kan je met elke router poorten openen, maar dat is niet van belang voor jou verhaal.
Je hangt die NAS aan je router en dan kan je in je netwerk erbij. Vanaf het internet kan niemand erbij.

Verwijderd

Topicstarter
ok prima... ik was niet helemaal mee met de precieze betekenis van router, switch en hub en de gevolgen voor internet.

dat is nu allemaal duidelijk, om af te sluiten kan ik melden dat het de ReadyNAS NV+ wordt met een D-Link DGL-4300 router aangezien de versie zonder wireless niet verkrijgbaar was en je weet maar nooit wanneer zo'n wireless in de toekomst nog van pas komt.
Pagina: 1