6600GT gefikt? of wellicht het mobo....

Pagina: 1
Acties:

• SaferSephy
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15-01 18:47
Ik heb een Asus mobo met SLI en een 6600GT gfx kaart. Nu kaaide vanochtend mijn pc vast...naja komt welleens voor dus ik reset het ding. Krijg ik opeens allemaal rare tekens in beeld in het bios scherm...Vervolgens begint ie met windows te laden en zie ik allemaal blauwe vertikale strepen in setjes van 4 herhalend op mijn scherm, om vervolgens niks meer te tonen en m'n scherm schiet automatisch in stand by, alsof hij de resolutie niet aan zou kunnen.

Dus ik veilige modus aan, zelfde rotzooi als hierboven maar krijg wel m'n desktop. Na wat prutsen de nvidia drivers ge deinstalled en reboot. Weer de rare tekens en strepen maar nu ook in de gewone modus gewoon wel de desktop. Ik vervolgens de nvidia drivers er maar weer eens op, maar toen ik dat deed en restartte schoot mijn scherm wederom in de standby stand.

Heb liggen rommelen met reso's maar geen effect. Het ding lijkt enkel nog te werken op de standaard windows (lees brakke) drivers en de vreemde tekens en blauwe strepen gaan niet weg.

Ik dacht in eerste instantie aan de grafische kaart maar dat zou raar zijn want dan zou die ook niet moeten werken op andere reso's. Dus wellicht is het de sli controller op het mobo. Dit laatste kan ik helaas niet testen omdat ik hier niet nog een pci express kaartje heb liggen.

Heeft iemand dit vaker meegemaakt en zo ja hoe heb je dit opgelost.

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING WiFi | 16GB 3200Mhz | AMD Ryzen 3700X | waiting for ASUS TUF RTX 3080...

• Mr. Inspire
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:56
Lijkt mij inderdaad een defecte videokaart. Je zou ook nog even je geheugen kunnen testen. Anders morgen even naar de winkel brengen om te laten testen? Of een PCI-E videokaart van een vriend ofzo lenen om te testen.

• SaferSephy
Hmm heb em nog een keer open gehad tijdens het draaien en nu viel me op dat de fan op het moederbord bij de PCI-e connectoren (waarschijnlijk die van de SLI controller) niet draaide en het koelblokje loei en loei heet was. Mag ik hieruit concluderen dat m'n controller op het mobo gefikt is?

ASUS ROG STRIX B550-F GAMING WiFi | 16GB 3200Mhz | AMD Ryzen 3700X | waiting for ASUS TUF RTX 3080...

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

SaferSephy schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 23:40:
Hmm heb em nog een keer open gehad tijdens het draaien en nu viel me op dat de fan op het moederbord bij de PCI-e connectoren (waarschijnlijk die van de SLI controller) niet draaide en het koelblokje loei en loei heet was. Mag ik hieruit concluderen dat m'n controller op het mobo gefikt is?
De artifacts die je beschrijft wijzen op een oververhitte GPU, ik kan me moeilijk voorstellen dat het aan je MoBo ligt. Tenzij bij SLI alle data nog op een soort onboard GPU ofzo gaan natuurlijk en die oververhit raakt (wat zou kunnen met je beschrijving). Ik ben niet zo thuis in SLI, dus als iemand dat weet heb je mij dunkt uitsluitsel.

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-04 14:14
Heb je al eens geboot in een ander OS of wat hardware uitgewisseld? En geef eens je complete specs, "een Asus mobo" is toch wel vrij vaag.

Ik zou eens kijken of je dit ook hebt in een ander OS. Boot via een Live CD eens in Knoppix of Ubuntu of herinstalleer Windows eens. Als het ook in een ander of vers geïnstalleerd OS voorkomt, is het 100% de hardware.

Als je nog ergens een graka vandaan kunt halen of als je mobo een igp heeft is dat ook zeker nog het proberen waard.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als je al in de bios artifacts te zien krijgt kun je wel vaststellen dat je grafische kaart is overleden, of aan het overlijden is.

Als je dat hebt hoef je geen Live CD te proberen zoals Bitage voorstelt.

Je zou eventueel nog je 6600GT in je tweede PCI-e slot kunnen proberen om een defect eerste slot uit te schakelen.

Tover morgen ergens eens een ander kaartje vandaan en druk dat in je eerste slot. Nog steeds artifacts: kapot moederbord, geen artifacts, kapotte 6600GT.

{edit}
Je kan ook kijken of je moederbord een onboard videokaart heeft en die proberen. Als die ook artifacts geeft is je moederbord overleden/aan het overlijden. Geen artifacts, toch je 6600GT.

[ Voor 17% gewijzigd door Wiethoofd op 01-09-2008 00:04 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• SaferSephy
Bitage schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 23:58:
Heb je al eens geboot in een ander OS of wat hardware uitgewisseld? En geef eens je complete specs, "een Asus mobo" is toch wel vrij vaag.

Ik zou eens kijken of je dit ook hebt in een ander OS. Boot via een Live CD eens in Knoppix of Ubuntu of herinstalleer Windows eens. Als het ook in een ander of vers geïnstalleerd OS voorkomt, is het 100% de hardware.

Als je nog ergens een graka vandaan kunt halen of als je mobo een igp heeft is dat ook zeker nog het proberen waard.
Hieronder mijn specs:

2x 512 MB DDR/400 Kingston
2x 2 GB DDR/400 Kingston
1x Pixelview FX6600GT 128MB Tv-out/DVi
1x Asus A8N-SLI nForce4, So 939
1x AMD Athl64 3200+ 2.00GHz 939 WIN

Lijkt me sterk dat het aan windows ligt. Hij doet de artifacts ook bij de bios informatie van de gfx kaart, waardoor er denk ik geen relatie met windows kan zijn. Heb een dual boot Ubuntu maar daar krijg ik eigenlijk hetzelfde, ware het niet dat het bootscherm van Ubuntu wel schoon is, en die van windows niet, maar dat komt denk ik door het verschil in resoluties

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

SaferSephy schreef op maandag 01 september 2008 @ 00:12:
Hij doet de artifacts ook bij de bios informatie van de gfx kaart, waardoor er denk ik geen relatie met windows kan zijn. Heb een dual boot Ubuntu maar daar krijg ik eigenlijk hetzelfde, ware het niet dat het bootscherm van Ubuntu wel schoon is, en die van windows niet
conclusie: je 6600GT is overleden.

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:56
Valt mee, je trekt tegenwoordig een 6600GT voor twee tientjes van marktplaats. Dus nog geen man overboord :)

• SaferSephy
het andere PCI-e slot geeft hetzelfde resultaat...
Wiethoofd schreef op maandag 01 september 2008 @ 00:21:
[...]

Met als motivatie dat als het moederbord related zou zijn, ook andere resoluties niet goed weergegeven zouden moeten worden?

Denk dat ik dan een ander kaartje erin gooi, ik zag zo'n Geforce 7200GS voor nog geen 3 tientjes, of lever ik dan in qua specs? zit wel meer geheugen in volgens mij

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

SaferSephy schreef op maandag 01 september 2008 @ 10:10:
Met als motivatie dat als het moederbord related zou zijn, ook andere resoluties niet goed weergegeven zouden moeten worden?
Nee, met als motivatie/onderbouwing dat hij zelfs in de bios al artifacts weergeeft wat duidt op een kapotte core of geheugen door oververhitting of een andere oorzaak
Denk dat ik dan een ander kaartje erin gooi, ik zag zo'n Geforce 7200GS voor nog geen 3 tientjes, of lever ik dan in qua specs? zit wel meer geheugen in volgens mij
Het hangt er vanaf wat je met je computer wilt gaan doen. Zwaar gamen op een 7200GS gaat je niet lukken. Struin de Vraag & Aanbod eens af op zoek naar een 7600GS of hoger kaartje, dan heb je nog een redelijke boost qua performance, valt de boel passief koel te houden en is je systeem nog in balans, want om er nou een 8800GT in te gaan drukken :+

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 10:19

M2M

medicijnman

Wiethoofd schreef op maandag 01 september 2008 @ 00:21:
[...]

niet per definitie. Je monitor zou ook overleden kunnen zijn. Even testen met een ander scherm, of je scherm op een andere pc / laptop zou ook daar uitsluitsel over kunnen geven.

-_-

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

M2M schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:00:
Je monitor zou ook overleden kunnen zijn. Even testen met een ander scherm, of je scherm op een andere pc / laptop zou ook daar uitsluitsel over kunnen geven.
Een andere kabel pakken om te testen moet dan ook :+

• SaferSephy
Wiethoofd schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:13:
[...]

Een andere kabel pakken om te testen moet dan ook :+
heb zowel DVI als VGA geprobeerd maar still no luck:

de onderstaande fan stond dus stil en was loei heet. Ik weet niet of het daar mee te maken kán hebben?

Afbeeldingslocatie: http://www.tv-media.nl/mobo.JPG

• Cassius
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Cassius

Moogles!

SaferSephy schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:02:
[...]

heb zowel DVI als VGA geprobeerd maar still no luck:

de onderstaande fan stond dus stil en was loei heet. Ik weet niet of het daar mee te maken kán hebben?

[afbeelding]
Die fannetjes op dat moederbord gingen wel -altijd- kapot en kunnen gratis vervangen (lees: opgestuurd worden) door Asus. Maar waarschijnlijk is het je videokaart hoor ;) . Heb je vrienden waarvan je even een kaart kan lenen of een lieve computerboer :> ?

De meeste mensen deugen!

• SaferSephy
Cassius schreef op maandag 01 september 2008 @ 19:16:
[...]

Die fannetjes op dat moederbord gingen wel -altijd- kapot en kunnen gratis vervangen (lees: opgestuurd worden) door Asus. Maar waarschijnlijk is het je videokaart hoor ;) . Heb je vrienden waarvan je even een kaart kan lenen of een lieve computerboer :> ?
hmm heb al rondgevraagd en niemand had helaas een pci-e kaartje zo liggen, wel agp maar ja daar heb ik weinig aan. Computerboeren zijn hier ook niet echt lief oftewel "ff kijken" kost je direct 40 eu. Dus ik denk dat ik een Asus EN8500GT SILENT MAGIC/HTP/512M haal voor 45 eu. Dan heb ik of geluk en anders moet er toch een nieuwe comp komen en dan laat ik het ding zonder gfx kaart assembleren en gooi ik die en8500GT er zelf wel in.

Of kan ik dan beter een en9500GT nemen?

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Verticale strepen door je beeld (1 kleur) is voor 99% doorgefikt RAM van je grafische kaart.
Aangezien de 6600GT inmiddels een bijna prehistorische (ehh ... vrij oude) kaart is, zou ik inderdaad gewoon een nieuwe, moderne kaart kopen, eventueel 2e hands. Heb je en betere performance en ben je (voor een paar tientjes) van het probleem af.

Misschien is het meteen een goed moment om je CPU goed te ontstoffen en/of iets aan de koeling te doen ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Ik heb evt. nog een 7600GS voor je liggen Ik weet dat het via deze weg niet zo gewenst is, maar de TS accepteert geen mail of DM ;)
Heb je interesse, doe eens een mail of een DM :)

[ Voor 1% gewijzigd door Krentenbol op 01-09-2008 21:06 . Reden: typo ]

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• SaferSephy
Even ter afsluiting van het topics en toekomstige zoekers die hetzelfde probleem hebben;

Ik heb een andere grafische kaart (thanks TKing!) er in gehangen en het draait weer naar behoren. Dus bovenstaande symptomen zijn inderdaad direct te wijten aan de gfx kaart.

Slotje! :)

Pagina: 1