Toon posts:

Probleem - router + modem

Pagina: 1
Acties:
  • 255 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zit met een probleem.. nu al 2 dagen mee bezig:

- Ik heb internet van Telfort met een Zyxel-modem (slechts 1 uitgang Ethernet).. werkt goed. Nu wil ik er 2 laptops op aansluiten. 1 draadloos en 1 met kabel.. of allebei draadloos.. Daarom heb ik een router gekocht: Linksys WRT54GC. Er zit ook zo'n Wireless-G Compact USB Network Adapter bij (ik weet niet of ik die nodig heb.. de laptops hebben ook wifi modem ingebouwd..

- Ik weet dat er al veel over geschreven is op het forum, maar die aanwijzingen helpen me niet..

- Ik krijg geen internetverbinding via de router.. Ik las dat ik daarvoor het IP-adres van de router moet veranderen.. Heb ik gedaan: van 192.168.1.1 naar 192.168.1.2.. werkt niet.

- Moet ik ook iets veranderen aan de instellingen van de internetverbinding? Daar staat nu: automatisch IP-adres toewijzen..

Kan iemand mij helpen? (Het liefst in een taal die voor een leek als ik te begrijpen is..)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Begin eens met de verifieren of de router wel een IP krijgt van de modem (dus dat de DHCPserver aanstaat en werkt), of wijs er eentje handmatig toe.

Als dat werkt, dan kun je de rest van de router configgen.

Verwijderd

Topicstarter
O, ik dacht juist dat ik die DHCP moest uitschakelen bij de routerinstellingen?

Verwijderd

Topicstarter
En hoe doe je dat - kijken of de router een IP krijgt van de modem.. Doe je dat met 'Uitvoeren' en dan 'cmd /k ipconfig'?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 15:25:
O, ik dacht juist dat ik die DHCP moest uitschakelen bij de routerinstellingen?
Niet op je router natuurlijk, tenzij je dus iedere pc een eigen adres wil gaan geven (kan ook, niet echt makkelijk).
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 15:27:
En hoe doe je dat - kijken of de router een IP krijgt van de modem.. Doe je dat met 'Uitvoeren' en dan 'cmd /k ipconfig'?
Nee, dat doe je door in te loggen op de router en te kijken of hij een ip krijgt van je modem/isp (afhankelijk van hoe je je modem hebt geconfigged).

Verwijderd

Topicstarter
Okee, ik heb het gecheckt in de instellingen van de router.. Als ik kijk bij 'Automatic configuration - DHCP', dan staat daar bij Router IP: 'Local IP-adres 192.168.1.1', en 'Subnet mask 255.255.255.0'. DHCP server is enabled. Ik hoop dat je me verder kunt helpen.. zou geweldig zijn.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als dat aanstaat dan zou iedere pc die ermee verbonden is een IP moeten krijgen. Is dat het geval? Zo nee, kun je het ding wel pingen als je de pcs een adres geeft in die range?

Verwijderd

Topicstarter
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt.. er staat wel: IP adress range: 192.168.1.100~149.. Maar hoe kan ik zien of de pc een adres geeft? Wat is 'pingen'?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wikipedia: ipconfig --> gebruik die op je locale machine

Wikipedia: Ping --> gebruik die op je locale machine naar het IP van je router.

Als je niet weet wat iets is, lees je er dan een beetje op in. Anders snap je nooit waar je mee bezig bent en wordt het lastig om problemen op te lossen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik snap er helemaal niets van.. jammer dat je me niet verder kunt helpen door je iets meer te verplaatsen in iemand die minder ervaring heeft met dit soort problemen..

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat snap je er dan niet aan? Als je die links doorleest die ik gegeven heb dan weet je precies wat je op je locale machine kunt bekijken en hoe je moet pingen naar je router.
Doe je dat niet dan kan ik je inderdaad niet verder helpen, maar dat heeft dan weinig met mijn inlevingsvermogen te maken denk ik. Het gaat erom dat je weet _waarom_ er iets fout gaat. Als je dat namelijk weet dan krijg je het ook opgelost.

Verwijderd

Topicstarter
Hee, ik snap wel dat het irritant is hoor, die vragen beantwoorden van lui die er niets van snappen..

Ik probeer het nog een keer met wat nieuwe informatie:

Modem (Zyxal)
IP 192.168.1.33
Subnetmask 255.255.255.0
Standard gateway 192.168.1.254

Router (Linksys)
IP 169.254.50.172
Subnetmask 255.255.255.0
Standard gateway - (staat niets)

Kun je hier iets mee? Is hier iets mis?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een IP dat eindigt op .33 lijkt me vreemd voor de modem, je zou verwachten dat die zelf netjes op .1 ging zitten gezien het het eerste apparaat is. Dat je router in een andere range zit is niet logisch, maar ligt een beetje aan de config die je gebruikt.
Het handigste wat je kunt doen is de routerfunctionaliteit van je modem uitzetten en alles gewoon 1:1 laten doorgeven naar de router. De router stel je vervolgens als DHCP server in voor je interne netwerk. Hoe dat moet, dat staat vast in de manual. De router krijgt dan het externe IP (dat je dus van je ISP krijgt toegewezen). Daar hoef je verder niets mee te doen, gezien dat allemaal nog buiten je interne netwerk valt. Dus wat je doet is modem -> router -> pc (bekabeld). Fix dat eerst, dan kun je verder gaan kijken.

Verwijderd

Topicstarter
Hier spreekt een gelukkig mens: je hebt me de gouden tip gegeven.. de routerfunctionaliteit van de modem uitgeschakeld.. Hoera! Duizendmaal dank!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:50

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geweldig. Maar dit topic hoort hier niet thuis, en sowieso is GoT niet het plek om het wiel steeds opnieuw uit te vinden en dan nog te verwachten dat een en ander met de paplepel ingegoten wordt.

Overige Hardware is geen dumpbak - move OH -> NT

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Gun een mens zn geluk.. Meneertje de Moderator..

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07:53

BHQ

Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 22:46:
Daarmee krijg je je topic wel snel dicht :)

Anyway, Terw_Dan: probably is z'n Zyxel modem al ingesteld als router.

TS: Als je een PC inprikt in de router, wat voor IP krijg je dan? een 192.168 adres? dan hoeft het volgende apparaat niet te NATten. Het IP van de extra router zet je dan in de range van de Zyxel (bijv. 192.168.1.50 of een ander IP wat vrij is) en je sluit 'm aan op een van de LAN poorten, -niet- de WAN dus. dan gebruik je alleen de switch/access point functionaliteit van het ding op de makkelijkste manier.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:23

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 17:57:
Ik snap er helemaal niets van.. jammer dat je me niet verder kunt helpen door je iets meer te verplaatsen in iemand die minder ervaring heeft met dit soort problemen..
Tja, dan zou ik toch willen verwijzen naar een ander forum zoals www.beginnersweb.nl o.i.d. want hier op Tweakers.net is wat meer basiskennis vereist.

Verder heeft die linksys een prima handleiding waaruit de installatie prima te doen is. Je ben al een heel eind. :)
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 22:46:
Tja, de moderators - zo ook ik - zijn bedoeld om het forum een beetje in juiste banen te leiden. En daarbij hoort dit topic niet in Overige Hardware. Dat is wat dion_b bedoeld..

Dus, bel de telfort helpdesk, of lees de handleiding van de router. suc6
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.