Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Project gezocht

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoop dat het hier juist staat

Vakantie gedaan en school begint terug. Ik moet dus voor school een GIP maken, 6de Jaar Elektriciteit Elektronica. We kregen enkele voorstellen van de vakleraar, maar deze waren niet echt mijn ding. Kunnen jullie me aan enkele interessante projecten helpen?

Ik had al gedacht aan auto op afstandbediening maar het zou te moeilijk worden om de servo motoren te sturen werd me verteld.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:54
Een servomotor sturen is plain easy. pwm H-brug met terugmelding, meer is het niet.

RGB Lichtkrant? Spinningklok maar dan in 3D(wereldbol effect)?

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Verwijderd

Topicstarter
Ja de vakleraar raade het me af dus jah kan ik maar best luisteren

die lichtkrant ziet er leuk uit om te maken
Maar van die spinningklok vind ik niets van hoe het eruitziet ofzo

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

een servo sturen voor een afstandsbestuurbare auto is zelfs nog makkelijker...
gewoon een enkele 50 hz puls waaran de breedte (0.5ms tot 1.5 ms) aangeeft welke stand de servo krijgt..

Verwijderd

Topicstarter
mijn kennis van elektronica is nu ook niet zo groot

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
Dus een mooie kans om zelf wat te leren.
Wil je een echt leuk en origineel project, dan zal je toch echt zelf wat dingen moeten opzoeken en leren.
Mijn voorstel zou een 1 wiels skateboard geweest zijn, als je dat maakt mag je zeker zijn van schitterende punten...
(voorbeeldje: http://nl.youtube.com/watch?v=HGbbag9dklU )
Maar een dergelijk project vereist heel wat denk-, opzoek- en rekenwerk.

Verwijderd

Topicstarter
ziet er idd leuk uit maar he tmoet ook nog betaalbaar zijn hé

zou het zeker willen maken maar dit rijkt al ferm over mijn budget

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2008 13:36 ]

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Zo'n balansing scooter is echt heel erg simpel om te maken hoor...

1 tiltsensor, 1 motor, paar accu's, en een aanstuurbordje, erg simpel.

Als je iemand kan vinden om het frame te lassen ben je er al grotendeels.

Over budget gesproken, wat is je budget dan?

[ Voor 9% gewijzigd door SA007 op 31-08-2008 13:44 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat gaat via school, zij kopen dingen in maar mag natuurlijk niet te duur zijn
en als ik zie hoeveel die motoren kosten en de accu's dan zal het wrs een no go zijn

ben al aan het kijken voor die lichtkrant, het zou dus meer een project in deze richting zijn

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Je komt volgens mij anders al een heel eind met een autoaccu en een ruitenwissermotor, beide van de sloop voor een (paar) tientje(s), electronica is bestwel simpel dus dat is het probleem ook niet echt.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

motoren en accu's kosten "niets".. laswerk is altijd het enige bezwaar voor mij geweest met dit soort projecten zelf doen, maar als ik straks bezig ben met mn studie word dat inderdaad ook veel simpeler omdat de universiteit daar ruimschoots mogenlijkheden voor bied...

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12:54
maar 6e jaar electronica, dat is dus vwo ofzoiets?

Ik neem aan geen electro opleiding want dan zou je dit allemaal wel mogen weten..

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Miguel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:35
4 op een rij ofzo?

Bord maken;
------------------------------------------------------------------
[ Ledje ] Speler 1
[ Ledje ] Speler 2

[ led rood / led geel ] ... [ led rood / led geel ]
...
[ led rood / led geel ] ... [ led rood / led geel ]
------------------------------------------------------------------

Dan nog een knopje per kolom.

Waar de logica dan aangevoerd zal worden door een PLC of LOGO! of dergelijk apparaat.
Programmeren van deze toestellen is leuk en betrekkelijk simpel. En elke school heeft er toch wel één van liggen ;)

Of is dit te simpel 8)7

Verwijderd

Topicstarter
LED-Maniak schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 14:09:
maar 6e jaar electronica, dat is dus vwo ofzoiets?

Ik neem aan geen electro opleiding want dan zou je dit allemaal wel mogen weten..
Middelbaar, ik ben 17 :P

die vier op een rij is wel leuk idee :p

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Hoog vermogen switcher? regelbaar 0-40V 20-30A.

Het op elkaar afstemmen van de componenten, de keuze van schema, beveiliging tegen overbelasting, stroombegrenzing ed. Maken het een interessant project.

* Robot sturing met beeldherkenning of volg de lijn robot
* Balanceren van een balletje op een waterstraal (regelkring)
* ...

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
Ik heb een leuk project, maar dat is iets waar ik zelf al een tijdje een EL'er voor zoek. Het is misschien wat specifiek, maar wel erg leuk om zelf in huis te hebben:

en het is:
een moodlight die makkelijk is.
*kuch* denk je nu :P, maar ik leg het even uit.

Wat ik zoek is het volgende:
een hardwarematige controller voor RGB moodlight op usb. En dan op zo'n manier dat je er meerdere in serie kan zetten.

zie het als een module die je in je usb poort duwt, waar je data naartoe kan sturen.
Ik stuur dan:
'04FF0000' wat betekent dat het 4de moodlight apparaat rood licht moet geven (#FF0000).
als je bijv stuurt:
01000000 02000000 03000000 zijn ze alle drie uit, en
01FFFFFF 02FFFFFF 03FFFFFF zijn ze alle drie helemaal aan (Wit licht)

de ledjes kan je natuurlijk dimmen met PWM, dus zou je per 'module' 3 pwm's nodig hebben (voor elke kleur), doordat je het usb maakt, en doorlusbaar heb je geen gefriemel met draden, en kan je een erg stoere verlichting voor je huis/kamer maken

Het leuke hieraan is dat je (ik) daar software voor kan schrijven die in staat is om winamp spectrum analyzer aan te sluiten op bijv. 10 van die moodlights, of om rond je hele kamer een rand te maken van dat spul, waar je heel langzaam een 'rood' object een rondje laat gaan.
of je eigen wake-up-light kan maken mbv die controller.

mogelijkheden zijn eindeloos.
Ik ben zelf wel in staat om die software te schrijven, maar heb geen kennis van electonica. Wanneer iemand dat helemaal uitzoekt zodat een leek als ik het kan bouwen, zou dat super zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door BasieP op 31-08-2008 15:10 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
@hierboven en @TS:

Erg leuke dingen te doen met een makkelijke instap microcontroller: een AtMega 168 op een plankje met usb erbij, makkelijk taal en goed uitbreidbaar.

Inspiratie:
http://www.freeduino.org/

en www.arduino.cc

succes :)
P.S.
ohja, Chiconer, doe ook eens wat aan je eigen inzet. Je hebt tot nu toe alleen nog maar ideeën afgeslagen en nooit verteld wat je zelf in gedachten had, of waar je al naar gezocht hebt. Doe daar eens wat aan zou ik zeggen!

Verwijderd

Topicstarter
robots, bv de lijnvolger hier paar berichten over is zeker een mogelijkheid
waarschijnlijk zal ik dit nemen

Of het RGB Lichtkrant wil ik ook wel ééns na kijken, die moodlight moet ik nog meer info over zoeken

jasper: ik had al enkele ideeen maar ik wou gewoon jullie ideeen weten
een daarvan was robots, maar ik wou dit niet melden omdat alle antwoorden wrs in die richting gingen zijn. begrijp je?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2008 17:54 ]

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-10 08:18
ik snap niks van wat hij allemaal post.. :P weet een beetje over termen en hd44780 controller, maar daar houd het op.
* BasieP wil niet aan topic kaping doen, dus laat nu maar ffies, maar ik denk dat ik iets simpelers bedoel.. gewoon een controller die het snapt als ik er een 32bit value naartoe stuur, en een doorlus ding voor usb

This message was sent on 100% recyclable electrons.

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Waar zit je op school? Bij ons kregen we ook de mogelijkheid om zelf een project aan te brengen. We hadden juist met de klas enkele initiatielessen gekregen over VHDL (FPGA's en zo) en ik mocht daar mijn GIP rond te bouwen. Als je ook zoiets kan doen raad ik je het zeker aan: 't was een heel leerzaam project, wat toch de bedoeling is van zo'n opdracht. Ik heb dan aan het ALTERA development board die we hadden een keypad, wat ledjes, een relais en een buzzer gehangen en een digitaal codeslot geprogrammeerd. Redelijk basic allemaal, maar toch handig om het principe van VHDL en FPGA's te leren kennen.

[ Voor 7% gewijzigd door flux_w42 op 31-08-2008 20:37 ]

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10 00:17
BasieP schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 20:25:
[...]

ik snap niks van wat hij allemaal post.. :P weet een beetje over termen en hd44780 controller, maar daar houd het op.
* BasieP wil niet aan topic kaping doen, dus laat nu maar ffies, maar ik denk dat ik iets simpelers bedoel.. gewoon een controller die het snapt als ik er een 32bit value naartoe stuur, en een doorlus ding voor usb
Zoiets maar dan anders?

[ Voor 71% gewijzigd door bobo1on1 op 31-08-2008 20:38 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1