• KoffieNT
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-05 18:59
Ik heb een klein vraagje, maar wat ik me toch al een tijd afvraag.
Ik ben het nergens tegengekomen en weet ook niet hoe ik hierop moet googlen.

De max vCore van bijvoorbeeld een E8400 is volgens intel 1,3625 volt. Als je dit in de bios instelt is het in windows (cpu z) altijd wat lager, trouwens ook in de bios. rond de 1,34-1,35v (bij mij), en stressed zo rond de 1,30 1-31 volt.

Waar moet je dan vanuit gaan? (en dan bedoel ik: max 1,3625v)

Als ik in de bios 1,40v zou instellen zou het in windows en in de bios niet boven de 1,3625v uit kunnen komen(1,3600), en stressed dan helemaal niet(1,3400). Is dit dan toch gevaarlijk?

:)

[ Voor 4% gewijzigd door KoffieNT op 31-08-2008 11:57 ]

:D

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Een hoger voltage is potentieel altijd gevaarlijk. Nu kun je een E8400 best wat meer prik geven, er zijn genoeg mensen die nog een stuk verder dan de 1,40V gaan, maar bevordelijk voor de levensduur is het natuurlijk niet :P
Maar goed, dat is het risico van overclocken :)

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het is altijd gevaarlijk om je Vcore omhoog te gooien. Het maximale? Tja, 1.8 draaien ze volgens mij weleens, maar zoals je zelf al kunt bedenken ligt dat net aan de omstandigheden.

Dat 'ie lager is dan in je BIOS komt door het uitlezen van CPU-z wat mis kan gaan, maar ook door iets dat 'vdroop' heet.

• eSCe
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-05 12:34
Dit komt voor in het E8*** wolfdale topic bij overclocking and cooling :)
Denk dat het veilig was om tot 1.38 te gaan, te veel V-core is gewoon niet goed voor wolfdales (zelfs met degelijke koeling).

Verwijderd

Heeft te maken met je stroom voorziening .
Het moederbord zak altijd iets in wegens het leveren van de spanning naar de cpu maar ook naar anderen onderdelen.

Dit heeft te maken met hoeveel fase de stroom voorziening is naar de cpu.
Meestal hebben lowbudget borden 3\4 fase voedings regelaars
Meestal hebben midde klasse borden een 4fase voedings regelaars.
En de duuren bord met 5 of meer fase voedingen.

De hoeveelheid fase voedings regelaars je heb hoe meer wattage cpu je kan monteren.
Met overklokken gaat je meestal best wel meer wattage verstoken.
Daarom koop je meestal ook een bord die veel wattage kan hebben.

Dan de cpu zelf
De maximalen voltage heeft te maken met hoeveel de schakelelaars waarvan de cpu is gemaakt kan hebben voordat het doorbrand.
Uiteraad hoe koeler de cpu is hoe meer wattage en voltage je kan gebruiken.
Ook dit heeft een beperking omdat de schakelaars waar de cpu is gemaakt een bepaalde snelheid kunnen hebben voordat het het fouten gaat maken (onstabielen cpu)

• KoffieNT
Ik bedoel eigenlijk niet hoeveel ik max op de cpu kan zetten, of waarom het komt dat de aflezing lager is dan de instelling (vDroop), maar waar ik dan vanuit moet gaan kwa max vCore.

Bios instelling: 1,400v
Bios aflezing: 1,3600v
Cpu z aflezing (idle): 1,3500v
Cpu z aflezing (stressed): 1,3400v

Zoiets bijvoorbeeld. Nu heb ik wel ingesteld dat het 1,400v is (potentieel gevaarlijk), maar volgens de sensors komt ie duidelijk niet boven de '1,3625-grens' uit.

[ Voor 8% gewijzigd door KoffieNT op 31-08-2008 12:07 ]

• eSCe
KoffieNT1.5 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:04:
Ik bedoel eigenlijk niet hoeveel ik max op de cpu kan zetten, maar waar ik dan vanuit moet gaan kwa max vCore.

Bios instelling: 1,400v
Bios aflezing: 1,3600v
Cpu z aflezing (idle): 1,3500v
Cpu z aflezing (stressed): 1,3400v

Zoiets bijvoorbeeld. Nu heb ik wel ingesteld dat het 1,400v is (potentieel gevaarlijk), maar volgens de sensors komt ie duidelijk niet boven de '1,3625-grens' uit.
Nee dan is het niet gevaarlijk, CPU-Z heeft de huidige V-core weer en zolang hij niet boven de grens is moet je u geen zorgen maken ;)

• KoffieNT
Kijk, dat antwoord zocht ik. Dit geeft natuurlijk nog ietsje ruimte kwa overclocken.

Ik heb tot nu toe altijd max 1,3625v ingesteld en het 'daarmee moeten doen'. Ik kan dus gewoon iets verder gaan zolang er maar geen 1,3625v + wordt afgelezen.

Verwijderd

KoffieNT1.5 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:14:
Kijk, dat antwoord zocht ik. Dit geeft natuurlijk nog ietsje ruimte kwa overclocken.

Ik heb tot nu toe altijd max 1,3625v ingesteld en het 'daarmee moeten doen'. Ik kan dus gewoon iets verder gaan zolang er maar geen 1,3625v + wordt afgelezen.

Let je wel op je moederbord.
Je gaat de stroom voorziening aardige op zijn donder geven.
Met de risico dat je moederbord door brand.

• KoffieNT
Valt wel mee toch? Ben niet van plan om nu 1,50v + in te gaan stellen :P

Het stond allemaal op 1,3625v in de bios. Nu op 1,3750v.

Instelling bios: 1,3750v
Aflezing bios: 1,36v
Aflezing cpu-z (idle): 1,35v

Hoger dan dit ga ik toch niet, anders is de kunst van het overclocken eraf. Met 1,8v kom ik ook wel aan een 5Ghz. :9

Rest van hardware:

Asus Striker Extreme (bios 1504)
Zalman ZM600-HP
Crucial Ballistix pc5300 (667)mhz @ pc6400 (800mhz)

edit: nog een kleine vraag.

In (de laatste) Real Temp lezen de temperaturen zich normaal af met:

idle: 39-34
stressed: 56-54

In de bios net zag ik dat de cpu: 60 graden was. Ik kan er denk ik wel vanuit gaan dat dit fout is he :*).

(de koeler voelt wel wat warm aan, maar geen 60graden-heet.)

[ Voor 41% gewijzigd door KoffieNT op 31-08-2008 12:38 ]

• eSCe
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:24:
[...]

Let je wel op je moederbord.
Je gaat de stroom voorziening aardige op zijn donder geven.
Met de risico dat je moederbord door brand.
Dat gebeurd nog niet zo snel hoor, zeker niet met zijn moederbord.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op GoT is het toch echt de bedoeling dat je zelf op zoek gaat voor je een topic opent. Dat helpt ook bij het vinden van het juiste subforum. PMG is voor zaken omtrent Processors, Moederborden en Geheugen - maar niet het OC-en ervan. Daarvoor hebben we Tweaking, Cooling & Overclocking algemeen. En als ik daar kijk zie ik deze gelijk staan:

[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic

Dat topic barst van ervaringen met E8400 en VCore settings. Graag daar lezen (tip: in-topic search) ipv hier het wiel opnieuw uit vragen te vinden.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.