[notebook] qwerty vs azerty

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 226574

Topicstarter
Hallo

Ik had graag een laptop gekocht online, het zal een P300-175 worden. Maar het probleem is dat er geen keuze is voor het toetsenbord :p De pricewatch hier is van allemaal nederlandse sites en volgens mij zal ik een laptop met qwerty toetsenbord ontvangen als ik daar bestel. Heeft iemand ervaring met dit? Ik had graag een laptop met azerty toetsenbord gekocht. Bestaan er Belgische sites die die verkopen, zo ja, welke? Ik vond http://www.pixmania.be maar daar leek het aanbod van laptops nogal beperkt..

Alvast bedankt!
Jasper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105463

Ik weet dat je bij de Thinkpads het toetsenbord met 1 schroefje los kan halen en er een andere in kan zetten (nieuw toetsenbord is 30 euro). Mijn thinkpad komt uit Duitsland en ik heb er toen zelf een amerikaans toetsenbord in gezet. Misschien is zoiets ook bij jou laptop mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In Nederland (net als het grootste gedeelte van de wereld) wordt qwerty gebruikt, je kunt er dus vanuit gaan dat je een qwerty-layout krijgt. Vraag het desnoods gewoon even na bij de iwnkel of er een BE versie geleverd kan worden.
Je kunt natuurlijk ook gewoon zelf de layout op BE zetten, het maakt natuurlijk verdomd weinig uit wat er daadwerkelijk op het toetsje gedrukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:53

mace

Sapere Aude

Wat Terw_Dan zegt is niet echt een slecht idee, als je alleen zelf van de laptop gebruik gaat maken, en als je goed blind kan typen. Anders zou ik gewoon proberen een BE indeling te krijgen.

offtopic:
Azerty is van oorsprong een Franse indeling, bent U waal? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 52211

Terw_Dan schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:24:
In Nederland (net als het grootste gedeelte van de wereld) wordt qwerty gebruikt.
Grootste gedeelte van de wereld gebruikt zijn eigen toetsenbordindeling hoor. Vaak een vorm van qwerty, maar qua symbolen enz. vaak afwijkend, dat is wel meer een probleem dan enkel de q en w die anders zitten.

Verder is de standaardindeling in België gewoon azerty, heeft niets met Frans te maken (anders kon je ook wel stellen dat Nederlanders Amerikanen zijn).

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 52211 op 31-08-2008 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkpluisje
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02-06 18:16
azerty is volgens mij wel degelijk frans hoor... Maar bijna heel de wereld gebruik wel qwerty, enige vaak voorkomende afwijkingen zijn azerty en qwertz voor zover ik weet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:11

ST10©DE

Dus.............

Bij de meeste laptops die ik heb gezien is het vrij eenvoudig om de toetsen zelf van het toetsenbord te wippen. Daarna kan je ze dan op de doorjezelf gewenste plaats zetten. Niet vergeten het juiste toetsenbord-indeling in te stellen op je OS.

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Azerty is Frans, maar wordt ook door de belgen gebruikt, afaik ook gewoon in Vlaanderen.
En natuurlijk zitten er vaak meer verschillen in tekens, maar de letters zijn bij qwerty wel gewoon overeenkomstig.
P. Mekes schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:50:
Bij de meeste laptops die ik heb gezien is het vrij eenvoudig om de toetsen zelf van het toetsenbord te wippen. Daarna kan je ze dan op de doorjezelf gewenste plaats zetten. Niet vergeten het juiste toetsenbord-indeling in te stellen op je OS.
Met als gevolg dat je de 2 naast je enter toets hebt zitten. Echt handig is dat ook weer niet ;)

[ Voor 52% gewijzigd door TERW_DAN op 31-08-2008 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

darkpluisje schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:47:
Maar bijna heel de wereld gebruik wel qwerty, enige vaak voorkomende afwijkingen zijn azerty en qwertz voor zover ik weet..
En vergeet qwertz niet. Maar dat de 'q' en de 'w' niet op de juiste plaats zitten is dus echt niet het probleem met toetsenbordindeling hé... Dat zijn letters die je constant nodig hebt, en dat ben je dus na max. een uur gewoon. Wat wel een probleem is zijn de afwijkingen in de leestekens rechtsonderaan en de symbolen op de cijferrij. Naast extra toetsen bij de linkershift, en rond de entertoets.

Net daarom is het dus compleet brak om een toetsenbordindeling te moeten gebruiken die je niet kent. Dat geldt ook als je b.v. UK qwerty moet gebruiken als je US qwerty hebt geleerd. Maar ik ga hier verder geen moeite meer voor doen om het uit te leggen, want Nederlanders lijken het toch nooit te snappen (die gebruiken hun eigen NL qwerty layout lekker toch niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
bedankt voor de reacties, ik kan blind typen dus mss zal een qwerty toetsenbord toch niet zo'n probleem zijn. Maar ik toch nog even zoeken naar eventuele mogelijkheden om een azerty toetsenbord apart te kopen, want met speciale karakters moet ik toch nog even kijken :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:36
Het kan best zijn dat jou model niet in België wordt verkocht, maar dat er wel een vergelijkbare configuratie in België beschikbaar is. De Pricewatch kan als het goed is wel worden ingesteld op buitenlandse webshops aan de zijkant. Maar volgens mij zijn laptops in NL wel goedkoper dus is een laptop hier kopen en er een andere tobo in zetten wss de goedkoopste optie. Let wel even op de garantie zodat je niet voor verassingen komt te staan later. Van Asus weet ik dat deze internationaal is, van toshiba weet ik dat echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:45

aap

Het verschil tussen toetsenborden is vaak wel meer dan de verdeling van de letters. ik heb ooit (per ongeluk) een duits TB gekocht en dacht eerst dat wel op te lossen door de Z en de Y om te draaien*. Maar de tekens die boven de cijfers staan en de komma's en punten etc. bleken ook allemaal anders te zitten.

ik zou dus even checken of er niet meer verschillen tussen QWERTY en AZERTY zitten voordat je denkt dat je met blind typen dat wel oplost.

* De vorm van de toetsen op de onderste en bovenste rij bleek overigens ook verschillend te zijn, dus toetsjes omwisselen was ook al geen goede oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
aap schreef op maandag 01 september 2008 @ 10:47:
Het verschil tussen toetsenborden is vaak wel meer dan de verdeling van de letters. ik heb ooit (per ongeluk) een duits TB gekocht en dacht eerst dat wel op te lossen door de Z en de Y om te draaien*. Maar de tekens die boven de cijfers staan en de komma's en punten etc. bleken ook allemaal anders te zitten.
Dat los je toch ook op, als je blind typt? De @, # " en * weet ik prima te vinden zonder er om te geven wat er op de toetsjes staat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ibfranky
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-06 11:23
Ik heb vorig jaar een laptop gekocht bij bto notebooks en op het moment dat ik bestelde kon je ook nog niet kiezen tussen een azerty of een qwerty (wat enkele dagen laten wel kon >:) ). Toen heb ik gewoon even gemaild naar de webwinkel of ze me een azerty toetsenbordje erin konden plaatsen en daar maakten ze geen enkel probleem van, dus ik zou ook eens even mailen naar de desbetreffende webshop of zij dat ook niet kunnen doen voor jou

Acties:
  • 0 Henk 'm!

RemcoDelft schreef op maandag 01 september 2008 @ 10:57:
Dat los je toch ook op, als je blind typt? De @, # " en * weet ik prima te vinden zonder er om te geven wat er op de toetsjes staat...
Een azerty TB heeft fysiek meer toetsen dan een qwerty versie. Een azerty layout gebruiken op een qwerty toetsenbord werkt dus niet, je hebt b.v. kans dat je geen "<", ">" en "\" kunt typen omdat je die toets (tussen linker shift en z) gewoonweg niet hebt op een qwerty.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 52211 schreef op maandag 01 september 2008 @ 11:12:
[...]

Een azerty TB heeft fysiek meer toetsen dan een qwerty versie. Een azerty layout gebruiken op een qwerty toetsenbord werkt dus niet, je hebt b.v. kans dat je geen "<", ">" en "\" kunt typen omdat je die toets (tussen linker shift en z) gewoonweg niet hebt op een qwerty.
Ah, dat wist ik niet. Weer wat geleerd :)

Note to self: koop nooit een laptop in Belgie :)

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 01-09-2008 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als er geen andere optie is dan een qwerty TB kopen, dan zou ik aanraden om blind te leren typen met qwerty. Omschakelen tussen azerty en qwerty doe ik dagelijks en dat houdt echt niets in. Zorg er wel voor dat je een US qwerty TB hebt dan (wat meestal in Nederland verkocht wordt). UK qwerty of NL qwerty enz. heb je niets aan om te leren, imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 131038

Wat je natuurlijk ook kunt doen, is indien de laptop een qwerty tobo heeft, gewoon leren werken met die qwerty. Ik ben zelf een belg en heb op een bepaald moment besloten dat qwerty mij handiger leek en heb dus voor mijn desktop een qwerty tobo gekocht. De aanpassingsperiode is kort, zelfs met een azerty laptop ernaast (ik heb nu eerder de neiging om op de azerty laptop in qwerty te typen hoewel dit switchen niet lasig is na een korte periode)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En als er ook Franse tekst moet getypt worden, gebruik dan de US International layout, dan kan je accenten maken met ´ ` " ^ als dead-keys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-06 08:00
Zoals hierboven ergens al wordt gezegt,

Je kan de toetsen loswippen, en dan op een willekeurige plaats zetten.

En nee niet de 2 naast de enter :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seppevs
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11-10-2024
Dat klopt niet. Er zijn meer verschillen tussen qwerty en azerty dan enkel de plaats van de toetsen.
Ik ben zelf een belg (en dus azerty gewoon), en toen ik in NL werkte heb ik ook eens geprobeerd om azerty te typen op een qwerty (door BE instellingen te gebruiken). Het meeste werkte wel, MAAR ik miste wel een toets op het toetsenbord! Ik weet niet meer exact dewelke ..

Ofwel koop je een qwerty en leer je qwerty, ofwel koop je een azerty :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb een belgische collega die een qwerty koopt omdat hij geen numeriek gedeelte op zijn laptop krijgt en wel makkelijk getalletjes wilt kunnen typen (zonder shift in te moeten drukken).

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nuja, uit jullie reacties heb ik besloten om er niet achter te kijken en de laptop te bestellen met een qwerty toetsenbord. Ik kan erin komen dat je na een paar dagen werken ermee je het typen in qwerty wel beheerst. En stel dat het nou echt tegenvalt kan ik nog een azerty toetsenbord bestellen apart :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:58

BCC

Of de toetsenindeling op azerty zetten en blind tikken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Terw_Dan schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:24:
In Nederland (net als het grootste gedeelte van de wereld) wordt qwerty gebruikt, je kunt er dus vanuit gaan dat je een qwerty-layout krijgt. Vraag het desnoods gewoon even na bij de iwnkel of er een BE versie geleverd kan worden.
Je kunt natuurlijk ook gewoon zelf de layout op BE zetten, het maakt natuurlijk verdomd weinig uit wat er daadwerkelijk op het toetsje gedrukt is.
1. Als je blind kan typen is het inderdaad geen slecht idee.
* Borromini doet het zo met z'n QWERTY Vaio TZ uit de VS
seppevs schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:49:
Dat klopt niet. Er zijn meer verschillen tussen qwerty en azerty dan enkel de plaats van de toetsen.
Ik ben zelf een belg (en dus azerty gewoon), en toen ik in NL werkte heb ik ook eens geprobeerd om azerty te typen op een qwerty (door BE instellingen te gebruiken). Het meeste werkte wel, MAAR ik miste wel een toets op het toetsenbord! Ik weet niet meer exact dewelke ..

Ofwel koop je een qwerty en leer je qwerty, ofwel koop je een azerty :)
2. Met een beetje pech heb je een toetsenbord met een kleiner aantal toetsen (niet ongewoon voor QWERTY-layouts) en dan kan je niet zomaar je layout switchen (ik mis bijvoorbeeld bepaalde toetsen) of je toetsen vervangen (althans niet volledig).

[ Voor 24% gewijzigd door Borromini op 01-09-2008 23:21 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Pagina: 1