Mythtv zenders en tv gids instellen (voor dummy's)

Pagina: 1
Acties:

• deejee007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-05-2024

deejee007

Ubuntu fan

Topicstarter
Al een paar jaar heb ik een pvr staan met windows mce erop. Draait redelijk goed maar heeft toch wel een aantal beperkingen.
Het laatste jaar heb ik op mijn desktop ook ubuntu staan en ik ben hier wel enthousiast over.
Nu dacht ik ook mythbuntu op de pvr te zetten.
Ik heb mythtv al eens eerder geprobeerd maar liep vrij snel vast op een aantal problemen en ben toen gestopt.

Ik ben nu weer begonnen en heb mythbuntu geïnstalleerd. Dit is gelukt en ook de tv kaarten heb ik ingesteld en gekoppeld. Ik kan dus al TV kijken. De kwaliteit van het beeld is nog niet geweldig maar dat komt later.
Nu ben ik bij het gedeelte van kanalen en zenders instellen.
Ik ben al een hele tijd bezig en heb al van alles gelezen op tweakers, mythtv.nl en andere sites.
Ik begrijp dat dit inderdaad niet plug en play is maar ik kom er niet uit.
Op tvgrabnlpy staat uitgelegd hoe je de tvgids kunt instellen.

Kan iemand uitleggen hoe ik dit moet doen?
Ik heb een klein beetje linux ervaring maar ik loop al vast bij:
Maak een backup van je bestaande grabber: mv /usr/bin/tv_grab_nl /usr/bin/tv_grab_nl.backup
Ik begrijp dat je dit in de terminal kunt doen.
Ik krijg dan de melding mv: cannot stat `/usr/bin/tv_grab_nl' : no such file or directory

Wat doe ik fout? :?

Niels en Lieke in the house

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
De oude file bestaat niet (op die locatie).

Doe eens 'which tv_grab_nl' ? Dan kun je zien of het ergens anders wellicht staat.

Aangezien je MythBuntu draait zal XMLTV (waar tv_grab_nl normaal onderdeel van is) wel geinstalleerd zijn. Het kan echter zijn dat tv_grab_nl er uit is gegooid voor welke reden dan ook. Dat gebeurt wel eens indien de grabbers niet meer werken.

Anyway, als er niets te backuppen valt (zie het 'which' commando hierboven) dan kun je de stap veilig overslaan.

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 31-08-2008 09:32 ]

• deejee007

deejee007

Ubuntu fan

Topicstarter
Ik kan het bestand tv_grab_nl inderdaad ook nergens vinden als ik via thunar bestandsbeheer zoek.

Als ik de stap oversla en de volgende stap probeer lukt dit ook niet:

Maak een symlink naar de nieuwe grabber:
ln -s /waar/ik/de/grabber/neerzet/tv_grab_nl_py /usr/bin/tv_grab_nl
Dan krijg ik de melding:
ln: creating symbolic link `/usr/bin/tv_grab_nl': Permission denied.

Moet ik eerst inloggen als root? Of hoeft dat niet?
En zo ja, hoe doe ik dat dan? Ik heb toch nergens een root password opgegeven?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:00
Ja, dat moet als root. Om een enkel commando als root uit te voeren zet je er 'sudo' voor (evt. wordt dan gevraagd het wachtwoord van je huidige account in te voeren).

Een sessie als root uitvoeren doe je met 'su -', maar hoe dat precies is ingericht hebt van de distributie uit.

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het een lange worsteling gaat worden op deze wijze. Ik zou willen adviseren om eens wat tutorials of walkthroughs te volgen. Er zijn er vele voor MythTV, maar dan krijg je wel wat basisbeginselen van Linux mee. Hierbij zet je dus niet het doel voorop (MythTV aan de gang krijgen), maar de weg er naartoe (basisbeginselen Linux leren).

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 31-08-2008 10:19 ]

• deejee007

deejee007

Ubuntu fan

Topicstarter
Rukapul schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 10:18:
Ja, dat moet als root. Om een enkel commando als root uit te voeren zet je er 'sudo' voor (evt. wordt dan gevraagd het wachtwoord van je huidige account in te voeren).

Een sessie als root uitvoeren doe je met 'su -', maar hoe dat precies is ingericht hebt van de distributie uit.

Om heel eerlijk te zijn denk ik dat het een lange worsteling gaat worden op deze wijze. Ik zou willen adviseren om eens wat tutorials of walkthroughs te volgen. Er zijn er vele voor MythTV, maar dan krijg je wel wat basisbeginselen van Linux mee. Hierbij zet je dus niet het doel voorop (MythTV aan de gang krijgen), maar de weg er naartoe (basisbeginselen Linux leren).
Je hebt gelijk dat het een lange worsteling wordt. Ik heb ook uitgebreid gezocht naar een handleiding voor dummies maar er wordt vaak vanuit gegaan dat je al een hoop kennis hebt van linux bij de tutorials en walkthroughs van mythtv.
Het meeste heb ik ondertussen toch kunnen vinden maar nu loop ik vast op het laatste stukje en dat vind ik jammer.

Graag wil ik meer leren over linux maar het is een moeizaam proces.

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-01 05:06
Is het dan wel verstandig om je op een zo grote onderneming als mythtv te storten?
Uiteraard kan het, maar het zal veel copy-paste van commando's worden, waarbij je niet weet wat je eig. doet...

Aan de andere kant: ik heb eig. ook het meeste geleerd met het zelf gaan compileren, maar was wel bereid om mijn systeem in de soep te laten lopen ( geen productie-masjien ).

Heb me nu op gentoo gestort. >:)

• deejee007

deejee007

Ubuntu fan

Topicstarter
Windhoos heb ik ook op deze manier geleerd. Ik wil graag linux / ubuntu / mythtv ook onder de knie krijgen. Ik ben begonnen met ubuntu en probeer zo verder te komen.
De meeste tweakers zijn volgens mij door zelfstudie (en veel fouten) slimmer geworden.

Mythtv is misschien te hoog gegrepen maar ik kom steeds verder. :)

Ik begrijp dus dat ik als root de installatie van tvgrabnlpy moet uitvoeren.

• deejee007

deejee007

Ubuntu fan

Topicstarter
Heb gisteravond nog uitgebreid zitten stoeien maar ik kom er niet uit. |:( |:(
Jammer dat het laatste stukje zoveel kennis van linux vraagt.

Misschien dat iemand nog eens een handleiding kan maken voor dummies voor het installeren van mythbuntu. Er zijn diverse handleidingen maar ze gaan er bijna allemaal van uit dat je veel linux ervaring hebt.

Ik vind mythbuntu nog steeds een prachtige distributie maar het moet wel werken !!

Ik ga helaas mce maar weer installeren. :'( :'( :'(
Nog maar eens goed met Ubuntu oefenen op mijn desktop......

• deejee007

deejee007

Ubuntu fan

Topicstarter
Net gebeld door linux professor. _/-\o_ _/-\o_
Ben weer een stukje verder.
Het zal wel een cursusavondje linux worden.

Ik wacht nog even met mce...

Thanks D.

• grizzlybear
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-01 16:07
Rukapul schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 10:18:

[...]
Volgens mij is het slimmer om in mythbuntu gebruik te maken van sudo. Doe dus:

sudo cp tv_grab_nl_py /usr/bin/tv_grab_nl

Hij vraagt dan om een wachtwoord, maar daar moet je gewoon het wachtwoord van de gebruiker ingeven waar je mee bent ingelogd. Je hebt dus geen root wachtwoord nodig.

Bij het gebruik van su, moet je altijd wel het root wachtwoord ingeven (wat je dus niet hebt).

Probeer ook het volgende eens:

sudo apt-get install xmltv

volgens mij mis je namelijk heel de xmltv installatie. Als xmltv geinstalleerd is en je hebt de tv_grab_nl_py gekopieerd naar /usr/bin/tv_grab_nl, probeer dan het volgende command eens:

mkdir ~/.xmltv
nano -w ~/.xmltv/tv_grab_nl_py.conf

zet daar de volgende tekst in:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
1 Nederland 1
2 Nederland 2
3 Nederland 3
4 RTL 4
5 Eén
6 KETNET/Canvas
7 BBC 1
8 BBC 2
25 MTV
26 CNN
29 Discovery Channel
31 RTL 5
34 Veronica
35 TMF
36 SBS 6
37 NET 5
46 RTL 7
89 Nickelodeon
92 RTL 8
114 Omroep Brabant

Doe dan:

CRTL+O <enter>
CRLT+X <enter>

En voer dan het volgende commando uit:

tv_grab_nl --compat --slowdays 7 --cache ~/tv_grab.cache --logos --output ~/tv_gids_data.xml

Dit kan erg lang duren (zeker de eerste keer), maar zou wel een xml bestand moeten opleveren. Als dat zo is, dan kun je het met het volgende command in mythtv importeren:

/usr/local/bin/mythfilldatabase --file 1 ~/tv_gids_data.xml

Nu zou je de bovenstaande kanalen in Mythtv moeten hebben.

Start nu mythtv-setup (als "gewone" gebruiker) en ga naar de "kanalen bewerker". Hier kun je de juiste fequenties toevoegen aan de kanalen.

Succes!
Pagina: 1