Networkdrive zonder 4 GB limiet

Pagina: 1
Acties:

• Daan115
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-02 12:24
Hallo, ik ben op zoek naar een simpele netwerkdrive. Belangrijkste functie is maken van back-up, en verder files beschikbaar op alle PC's in mijn netwerk. Ik dacht een goede oplossing te hebben gevonden in een Freecom 400 GB Netwerkdrive, nl schijnt nog redelijk snel over het netwerk te zijn.. Die heeft zoals ik van de Freecom site begrijp in FAT32 geformatteerd en hebben dus een 4 GB limiet. En mijn back-ups zijn groter dan dat ...

Formateren in NTFS maakt dat ze niet meer via het netwerk zijn te bereiken. Ik ben op zoek naar een alternatief in dezelfde prijsklasse. Van de 500 GB drive van Freecom krijg geen info hierover ...

Ik heb de LaCie 500 GB Netwerk Storage als een alternatief gevonden, maar ... heeft die nu ook wel of niet dit probleem ..? Misschien is er nog een ander alternatief in dezelfde prijsklasse ... een beetje snel over een 100 MB netwerk en geen 4 Gb limiet ...

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-02 14:28

we_are_borg

You will Comply

Kijk eens in [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic misschien dat je daar ideeën op kan doen. In het topic wordt veel gesproken over snelheden.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Waarom niet gewoon een usb2.0 harddisk?

usb2.0 is 480mbit, en is dus al sneller dan 100mbit ethernet, en dan heb je geen geneuzel met fat32 gedoe, want die kan je gewoon als ntfs formatteren.

Ik kan me voorstellen dat goedkope netwerk drives geen ntfs ondersteunen vanwege dat het een windows bestandssysteem is.

Ey!! Macarena \o/

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Omdat een USB drive geen netwerk drive is? :?

• Daan115
we_are_borg schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 08:40:
Kijk eens in [NAS] Het grote NAS Overzicht Topic misschien dat je daar ideeën op kan doen. In het topic wordt veel gesproken over snelheden.
Heb ik gedaan. Maar kan daar weinig over de genoemde producten en het 4 Gb probleem vinden ...
Waarom niet gewoon een usb2.0 harddisk?
Omdat een USB drive geen netwerk drive is?
+1

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

RaZ schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 08:43:
usb2.0 is 480mbit, en is dus al sneller dan 100mbit ethernet, en dan heb je geen geneuzel met fat32 gedoe, want die kan je gewoon als ntfs formatteren.
offtopic:
Hoewel we allemaal wel weten dat je 480Mbit/s en 100Mbit/s bedoeld (en niet millibit), is juist hoofdletter gebruik best wel wenselijk bij deze eenheden.

@Daan115:
FAT32 geformatteerde disks gaat voor jouw inderdaad niet werken.
Je gaat vast wel een NAS vinden die NTFS (of wellicht een EXT3 (linux) kan).
Probleem bij (goedkopere) NASjes is heel vaak de snelheid (mede door hun beperkte CPU), die vaak ver onder de 100Mbit/s blijft.

Maar even de vraag omdraaien; zijn die files van 4GB zip files? Of heb je gewoon zulke grote files (films enzo)?

En anders zelf een leuk projectje bouwen, een zuinige computer case aanschaffen met mini-ATX (of was het nou micro-ATX) moederbordje en linux erop?

Alles kan stuk.

• Daan115
Maar even de vraag omdraaien; zijn die files van 4GB zip files? Of heb je gewoon zulke grote files (films enzo)?
Back-ups.. Zijn geen files verder groter dan 4 GB. Maar Back-up software maakt ze aan ...
Deed eerst back-up met 4 GB USB stick, maar dat past niet meer ... Kan in de software niet vinden of die FAT32 "snapt' ...

• MortalPiso
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-02 19:10
Voordat je een andere netwerkdrive koopt...

Kun je in de back-up software niet opgeven dat hij de back-up bestanden in stukken van 4GB (of kleiner) moet verdelen? Welk back-up programma gebruik je voor het maken van je back-ups? Als de back-up software dit niet ondersteund kun je altijd nog 2 back-up jobs aanmaken die naar verschillende bestanden wegschrijft.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

^^ met hierboven.
Het lijkt me beter om het op die manier op te lossen.
Immers, als je ooit backups moet restoren, zal je de eerste niet zijn die tijdens het restoren ook ergens tegen een 4GB limiet aanloopt en daardoor veel langer bezig bent met de restore dan je zou willen.

Alles kan stuk.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-02 12:27
Ben het eens met die boven mij...

+

Ik heb een D-Link DNS 323 en deze heeft 2x 500GB in RAID 1. Hij werkt lekker als data opslag. Ik heb er ook al eens images opgezet van 10GB of zelfs meer. Bij de setup kreeg ik de vraag namelijk in wat voor bestandsindeling ik wilde werken. Ik heb inplaats van FAT32 EXT3 (of 2 dat weet ik nietmeer) gekozen. Ik heb totaal geen probleem met de 4GB limiet.

Oja die Lacie heeft netzoals de Dlink ext2/ ext3 filesystem.

[ Voor 7% gewijzigd door Cave_Boy op 31-08-2008 21:57 ]

Pagina: 1