Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2002] And (En) functie geeft verkeerde resultaat?

Pagina: 1
Acties:

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
Ik probeer in excel 2002 te controleren of bepaalde cellen zijn ingevuld. Nu geeft dit het verkeerde resultaat. in 1 van de cellen is wat ingevuld, de andere niet. Het voorbeeldscherm geeft ook aan dat 1 van de argumenten Waar is, de anderen Onwaar. Toch is het resultaat Waar?

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.labman.nl/internetfiles/got/excelfout.jpg
--------------------

Enig idee hoe dit komt en hoe dit op te lossen is?

Ik heb op google en hier gezocht maar En of And is niet makkelijk te vinden :)

...

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:37

Reptile209

- gers -

Excel probeert je te helpen door lege cellen te negeren. Zodra je ergens 0 of =False() invult, krijg je wel False als resultaat. Een lege cel wordt dus niet als True of False gezien. Sterker nog: als je de 1 weghaalt, krijg je een #VALUE voor je plaat omdat er dan helemaal geen waarden meer over zijn.

Je zou dus moeten gaan kijken naar het expliciet toewijzen van een waarde aan alle cellen, met name de lege dus, of alleen testen op cellen die daadwerkelijk een waarde bevatten. Daarna eventueel met conditional formatting alle nullen een wit fontje geven, zodat je ze niet meer ziet.

Het is dus een beetje verwarrend (en niet consequent met de implementatie) dat het invulscherm wel False suggereert. Waarschijnlijk omdat =Not(A1), waarbij A1 leeg is, wèl True oplevert en dus eigenlijk ook eerder een #VALUE zou moeten geven.
Je kan Excel ook foppen door niet direct de cel te refereren, maar hem als Not(Not(B3)) te verpakken. Not() op een lege cel is True, Not(True) = False. ;)

[ Voor 25% gewijzigd door Reptile209 op 30-08-2008 23:12 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Labman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-04-2024
Bedankt voor je uitleg! Ik vond het al raar, als je op 1 cel checkt met IF, dan werkt het wel, maar als je met meerdere doet met AND werkt het niet. typisch.

Dat not(not()) idee is wel een goeie! :)

...

• Bastien
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Bastien

Probleemeigenaar

Ik doe meestal met dat soort grapjes van Excel (dus lege cel negeren) een check met bijv. A1<>"". Dan zet ie wel false als resultaat namelijk en telt ie het wel mee. Krijg je ook meteen geen #value meer als geen enkele cel is ingevuld :)

Je privacy is voor het eerst geschonden bij de eerste echo. Daarna wordt het er de rest van je leven niet meer beter op.