Toon posts:

Raid pobleem met WD schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds enkele dagen een nieuw systeempje draaien. Nouja, draaien? Bijna dan.
Het probleem dat zich aandiende was dat wanneer ik RAID aan heb staan in de BIOS de WD's 3200AAKS (320 GB SATA II) en de SATA LG brander niet gezien werden. In de XP install gaf deze dan ook de foutmelding dat er geen schijven aanwezig waren. Bij een Vista install werd de boel wel herkent. Deze heeft waarschijnlijk betere en meer drivers aan boord.

De kast om gebouwd en een floppy-drive ingebouwd. Hierop SATA RAID Drivers voor de ICHR10 chipset geïnstalleerd. Hoppa, de schijven werden gevonden in de XP install. Maar dat was dan ook alles.

Ik las in de RAID FAQ dat er bij WD jumpers verzet moeten worden om em van Master naar Single (slave?) te krijgen. Ik kan alleen niet vinden welke jumper ik op welke plek neer moet zetten. Of is dat überhaupt niet nodig.

In kan in het forum ook geen topic vinden waarin een vergelijkbaar probleem naar voren komt.

Voor de duidelijkheid nog even wat spec's:

Gigabyte GA-EP45T-DS3R
2x 1 GB Corsair DDR-3 1066mhz
2x WD 320GB SATA II 7200RPM 16MB Caviar SE16 (WD3200AAKS)

Kan het ook nog zijn dat ik de SATA stekkers op de verkeerde plaatsen heb aangesloten? Het moederbord bied plaats aan 6 SATA-apparaten, maar heb de harde schijven gewoon netjes in de eerste 2 poorten geprikt.

Wie helpt mij uit de brand? Het zal een heel simel stapje zijn, maargoed :)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 22:51 ]

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Moet je niet in het RAID BIOS een array aanmaken, zodat je daadwerkelijk logische disks hebt waar het BIOS van kan booten?

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

Verwijderd

Topicstarter
spone schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:37:
Moet je niet in het RAID BIOS een array aanmaken, zodat je daadwerkelijk logische disks hebt waar het BIOS van kan booten?
Ja daar had ik inderdaad ook wat van gelezen, maar begreep dat niet helemaal. Hoe fix ik dat en op welk moment?

• spone
  • Niet online
Halverwege je BIOS moet er iets als een Intel Matrix Storage-iets verschijnen waar je op een toets moet drukken. Sla er anders eens het boekje van je moederbord op na. 100% zeker dat het daarin staat.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Jumpers heb je met sata niet(master/slave).

Indien je nu het bios/moederbord boekje/cd leest, daar vind je een tekening, welke de raid aansluiting is.

Wil je raid gebruiken of de schijven los(normale manier) gebruiken?

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:47:
Jumpers heb je met sata niet(master/slave).

Indien je nu het bios/moederbord boekje/cd leest, daar vind je een tekening, welke de raid aansluiting is.

Wil je raid gebruiken of de schijven los(normale manier) gebruiken?
Ik wil in ieder geval gaan kijken of RAID wat voor mij is. Los heb ik de schijven al even gehad om het systeem te proberen en omdat ik RAID niet voor elkaar kreeg.
Ik heb het boekje van het moederbord ook al goed doorgenomen en extra info gehaald van de site van de fabrikant. Daarin wordt niet nadrukkelijk ingegaan op de SATA aansluitingen.
In de startpost heb ik een linkje gezet naar een plaatje van het moederbord. Ook daarin is niet veel te zien aan de SATA aansluitingen. Het lijkt wel alsof ze allemaal geschikt zijn voor RAID.

Verwijderd

Windows XP ondersteunt geen AHCI, Vista wel. Stel in je BIOS eens "IDE" mode in, ik weet niet of je dan nog RAID kunt gebruiken, daar blijf je sowieso een driver voor nodig hebben want het gaat immers om driver RAID.

• spone
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 00:06:
Windows XP ondersteunt geen AHCI, Vista wel.
Heb hier XP anders prima draaien op AHCI, weet niet waar je die onzin vandaan haalt? Je moet er alleen even de SATA controllers door middel van een floppy bij inladen op het moment van installatie, maar het werkt prima hoor.

Verwijderd

Topicstarter
spone schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 00:10:
[...]

Heb hier XP anders prima draaien op AHCI, weet niet waar je die onzin vandaan haalt? Je moet er alleen even de SATA controllers door middel van een floppy bij inladen op het moment van installatie, maar het werkt prima hoor.
Zoals in de startpost staat heb ik tijdens de XP installtie "F6" gebruikt en een geschikte SATA RAID driver ingeladen...

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als de TS die RAID opstelling wil maken, moet de SATA in het BIOS wel worden ingesteld als RAID, AHCI en IDE werken dan dus niet.
Het BIOS slaat dan de mogelijkheid van het configureren van RAID over.

BIOS instellen op RAID dus.
Opnieuw opstarten, als het goed is verschijnt dan een overzicht van wat de RAID controller heeft gedetecteerd, met daaronder de melding dat je met een bepaalde toetsencombinatie (ALT+S, CTRL+F4, CTRL+I o.i.d.) het BIOS van de RAID controller in kan.

Dat ff doen, en vervolgens de 2 WD's bij elkaar voegen als RAID0/RAID1 opstelling.
Dan de RAID-driver voor de ICH10R installeren (dus niet de AHCI/S-ATA driver, maar de RAID-versie), en XP installeren op de al ingestelde RAID opstelling...

Da's eigenlijk de enige veilige/goede manier...

Verwijderd

Topicstarter
Brede P schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:36:
Als de TS die RAID opstelling wil maken, moet de SATA in het BIOS wel worden ingesteld als RAID, AHCI en IDE werken dan dus niet.
Het BIOS slaat dan de mogelijkheid van het configureren van RAID over.

BIOS instellen op RAID dus.
Opnieuw opstarten, als het goed is verschijnt dan een overzicht van wat de RAID controller heeft gedetecteerd, met daaronder de melding dat je met een bepaalde toetsencombinatie (ALT+S, CTRL+F4, CTRL+I o.i.d.) het BIOS van de RAID controller in kan.

Dat ff doen, en vervolgens de 2 WD's bij elkaar voegen als RAID0/RAID1 opstelling.
Dan de RAID-driver voor de ICH10R installeren (dus niet de AHCI/S-ATA driver, maar de RAID-versie), en XP installeren op de al ingestelde RAID opstelling...

Da's eigenlijk de enige veilige/goede manier...
Ik heb RAID in de bios dus al ingesteld en krijg ook een soort RAID scherm waarin van alles wordt geladen net na het booten. Er staat echter geen toetsencombinatie. Bij de beide schijven geeft ie aan dat er geen RAID is gedetecteerd, maar dat heeft te maken omdat er nog geen RAID array is aangemaakt neem ik aan..

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het al voor elkaar. De toetsencombinatie CTRL+I was toch de uitkomst. Ik had deze combinatie al vaker gebruikt, maar dan ging de pc steeds naar de normale BIOS. Waarschijnlijk drukte ik de combinatie te vaak in...
Het draait nu tenminste, heerlijk :)
Slotje mag dus ook wat mij betreft ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2008 13:11 ]

Verwijderd

spone schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 00:10:
Dan zijn het toch de drivers die AHCI doen, niet Windows XP zelf. Vista kan wel AHCI en heeft dus geen drivers nodig. Bovendien.. floppies? :/ En slipstreamen neemt ook weer veel tijd in. Erg jammer dat XP geen drivers van hdd, cd of usb-stick wilt inladen.

Het was me overigens niet duidelijk dat de TS het RAID BIOS nog niet had gevonden, maar gezien de verwarring met RAID/AHCI/IDE instelling in gewone BIOS is dat te begrijpen. :P

Veel plezier met je systeem!

• spone
  • Niet online
Waarschijnlijk doet Vista ook weer die AHCI support via ingebakken drivers, en dan is de cirkel weer rond, maar dat doet er in het kader van dit topic niet zoveel toe ;)

Maar inderdaad, floppies zijn wat aftands. Zou het eigenlijk werken via usb-floppydrives?

Pagina: 1