4TB schijf met RAID* met firewire800

Pagina: 1
Acties:

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 21:50
Hallo,

Mijn vader is op zoek naar een opslagsysteem voor zijn muziekcollectie (mp3's). Momenteel gebruikt hij een aantal externe schijven om alles op te slaan. Hij is nu echter aan het denken aan een 'eenvoudiger' systeem. In feite komt het erop neer dat hij op zoek is naar een soort van RAID opslagsysteem, voor wanneer er een harde schijf crashed dat hij dan niet alle data kwijt is. Hij wil op de toekomst zijn voorbereid en heeft nu reeds 1TB aan data en wil daarom uitbreidingsmogelijkheden hebben tot bij voorkeur 4TB (4 x 1TB).

De laatste tijd koopt hij externe schijven met een firewire 800 aansluiting, omdat dat 'heel snel' is.

Hij gebruikt een iMac als computer om z'n muziekcollectie te beheren en wil daarom ook graag lokaal hebben, dmv die firewire 800 aansluiting, zodat het als een lokale hardeschijf wordt gezien. Dit lijkt mij ook prettiger werken dan een NAS. Ik heb echter ook gezien dat een NAS tegenwoordig vaak is uitgerust met een gigabit netwerkaansluiting wat in principe nog sneller zou moeten zijn dan fiewire 800, als ik me niet vergis. En wij hebben in huis een gigabit netwerk, dus dat is geen probleem.

Ik kan de combinatie van RAID (bij voorkeur RAID5), firewire 800, alleen terugvinden als Lacie Biggest Quadro, echter hebben we daar een review over gelezen (productreview: LaCie Biggest Quadra 301250EK, 4TB review door Verwijderd), waardoor hij de hoop in dit systeem enigzins heeft verloren.

Ik vraag me af of er nog meer dergelijke producten te vinden zijn. Ik kwam nog wel een drobo tegen (www.drobo.com), maar ik kan nergens iets vinden over transfersnelheden vinden (alleen 12mb/p/s maar ik weet niet of dit eerste/tweede generatie is). Bij voorkeur, uiteraard, met zowel firewire 800 als gigabit netwerkaansluiting...;) En goedkoper zou ook prettig zijn, want het lijkt me goedkoper om een behuizing te hebben en daarin 4 1TB schijven hangen.

Misschien heeft er iemand wat meer ervaring met een opslagsysteem (NAS/DAS) wat ik zoek?

En is het verstandig dat mijn vader zoveel voorkeur geeft aan firewire 800 kabel of zou een gigabit netwerkverbinding net zo goed/beter/praktisch(er) werken? (ik bedoel, werkt een netwerkschijf net zo eenvoudig (met een iMac) als een lokale schijf via firewire??)

Ik ben dus niet op zoek naar het bouwen van een nieuwe systeem dat als server gaat dienen (tenzij dit veel eenvoudiger is), de voorkeur gaat echt uit naar een systeem dat lijkt op de lacie biggest quadro!

Thanks!!

toevoeging:
denk aan een budget van alles onder de 1500 euro, aangezien zo'n lacie biggest quadro ongeveer zoveel kost, in lacie store. 1500 euro lijkt me overigens ook wel voldoende ruimte voor iets interessants ;)

Verder had ik met de 4TB al rekening gehouden met het 'verlies' van ruimte vanwege RAID, dus bruto 4TB is voldoende (ongeveer 3TB netto).

[ Voor 6% gewijzigd door rob1985 op 30-08-2008 22:25 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
ik zou gewoon voor een gigabit nas gaan.. maar die zijn ook best wel prijzig

je wilt dus 'effectief' 4x 1tb 'opslag'? dat betekend dus dat je 6hds erin moet kunnen steken.. (2+1&2+1).

firefox800 zou gaan.. maar netwerk storage is evenhandig en voordeel dat je er 'overal' aankunt ook op je laptopje in de zetel, of als je misschien een luidspreker systeem met netwerk poort koopt (ben naam ff kwijt squeeze ofzo).

maar een 'echt' nas kastje dat 6x hds in kan is behoorlijk prijzig.. dus de vraag is hoeveel wilt hij ervoor uittrekken?

of is het eerder een minipc met een goede sata controller + freenas erop ook een optie?

edit:
voorbeeld:
NAS Disk Server 6600 NAS Barebone, für 5x 3.5" HDs max. 750GB (3.75TB), S-ATA II, RAID, Gbit LAN, eSATA, 3x USB 2.0 629,90

en dan geraak je ernog niet aan.. terwijl een kleine goede pc goedkoper is... en uitbreidbaar is naar de toekomst toe..

[ Voor 17% gewijzigd door Icekiller2k6 op 30-08-2008 20:41 ]

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
hmm denk als je een simpel moederbordje + toebehoren, je miss zelfs gewoon een kleine pc kan pakken en dan hier freenas op installeerd. deze werkt zowel via windows file sharing als andere opties... en de max speed sjah als je een gbit nic er op hebt is dat je max.... en het werkt zowel met windows als mac als linux.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:53
Lees Het grote DIY RAID NAS topic deel 2 eens door. Zo heb je voor het fractie van het geld van een kant-en-klaar 4TB NAS een veel snellere oplossing. Overigens heb je maar 5x 1TB schijven nodig en geen 6.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Icekiller2k6 schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 20:39:
ik zou gewoon voor een gigabit nas gaan.. maar die zijn ook best wel prijzig

je wilt dus 'effectief' 4x 1tb 'opslag'? dat betekend dus dat je 6hds erin moet kunnen steken.. (2+1&2+1).
waarom die 2+1 & 2+1 ? Raid 5 ondersteund mee rdan 2 geclusterde schijven hoor, dus je kan gerust 4+1 doen met 1 hot spare... (of ook RAID 5 over 5 schijven en dan 1 hotspare - goede externe raid systemen ondersteunen dit al.

Lacie heeft zulke dingen vast wel: zoek maar eens bij een goede webshop.

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 15:04
Op de Drobo site is er net een nieuwe met firewire 800 geintroduceerd..
http://www.drobo.com/Products/Index.html

Systeem Specs

Verwijderd

soulrider schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 20:45:
[...]

waarom die 2+1 & 2+1 ? Raid 5 ondersteund mee rdan 2 geclusterde schijven hoor, dus je kan gerust 4+1 doen met 1 hot spare... (of ook RAID 5 over 5 schijven en dan 1 hotspare - goede externe raid systemen ondersteunen dit al.

Lacie heeft zulke dingen vast wel: zoek maar eens bij een goede webshop.
idd raid 5 met 5 of 6 schijven lijkt me idd wel een goed plan, 1 hotspare is redelijk safe ja.

je kan ff uitreken wat je netto overhoud, als je rond de 4TB wil zitten heb je aan 6 schijven van 1TB wel genoeg

Verwijderd

Ik zou ook zelf een goedkoop compact systeem in elkaar steken waar je naar wens hd's kan insteken en alles netjes in raid5 laten draaien, met een gigabit netwerkkaart en een goede software erop.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat overduidelijk over Opslagmedia & I/O Controllers en hoort dus niet in Overige Hardware thuis.

Move OH -> OM

Oslik blyat! Oslik!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:12
I.p.v. raid zou ik voor 2 enkele disken(of 2 raid 0 setjes om aan de 4 TB te komen) gaan en regelmatig 1 op 1 backup's maken als de mp3's zo bellangrijk zijn. Raid beschermd je niet tegen een corrupt filesystem, defecte nas, rotte software en virussen.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 30-08-2008 22:01 ]

Pagina: 1