Toon posts:

Hangende computer

Pagina: 1
Acties:
  • 278 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een P5Q Pro bord, Corsair TWIN2X2048-6400 2GB geheugen, Sapphire HD4870 videokaart, Hitachi Deskstar T7K250 250GB HD en een Corsair 620W voeding, met Windows XP Pro SP2 32bit.

Ik heb mijn PC laatst geüpgraded met de bovenstaande componenten (de harde schijf zat er al in), alles verliep vloeiend en goed (voor 1 week), maar toen heb ik Age Of Conan geïnstalleerd en het spel crashte nadat ik een character had aangemaakt.

Vanaf toen deed Windows het helemaal niet goed meer (denk aan Firefox die niet langer dan 10 secondes werkt, Ati Control Center dat niet meer opstart, alhoewel Windows het wel nog altijd deed).

Ik dus XP opnieuw installeren, met problemen van dien, nl. files die niet kunnen worden gekopieerd van de CD naar de HD. Na een paar keer opnieuw proberen is het me toch gelukt om XP succesvol te installeren. Toen alle drivers geïnstalleerd enzovoort. Probleem is nu dat de computer hangt na een aantal minuten, ik kan mijn muis en toetsenbord niet meer bewegen, de muziek ratelt en opvallend is dat het IR licht onder mijn muis weg is gevallen en ook de LEDS op mijn toetsenbord (een total freeze dus).Ik dacht dat het wel aan de installatie van XP zou liggen, dus heb het proces nog eens herhaald, maar tevergeefs.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Geheugen-dimms een voor een testen, maar hangt nog steeds
- Memtest '86 een voor een gedaan, geeft errors bij een dimm (bij Test 2) , bij de ander niet. Bij elkaar geven ze allebei errors. Lijkt me een beetje sterk dat het de dimms zijn, want zijn kwalitatief hoge dimms van Corsair, die toch wel bekend staat om zijn kwaliteit.
- HDD geformatteerd, zelfde resultaat.
- Bios: Load default settings, zelfde resultaat
- CD-ROM drive en DVD-RW driver ontkoppelt, zelfde resultaat.
- De Hang en opstartproblemen troubleshooter doorlopen, aantal dingen uitgeprobeert, zelfde resultaat.

PC is nu bezig met HDD regenerator, die zoekt voor bad sectors, maar nog 0 bad sectors gevonden. (duurt wel erg lang trouwens, na twee uur pas 25 GB gescant?)

Waar zou het nog meer aan kunnen liggen? Iets dat opvalt?

Alvast enorm bedankt!

Verwijderd

Iets dat opvalt?
Ja dat je geheugen met Memtest fouten geeft en dat jij dat negeert. :P

Fouten in memtest betekend niet direct kapot geheugen hoor.
Voltage van het geheugen kan te laag staan of timings te strak.
Memory controller op het moederbord kan kapot zijn, maar het geheugen kan dus echt ook wel gewoon kapot zijn, dus test dit eerst maar eens met ander geheugen. ;)
En aangezien 1 reepje problemen geeft met memtest. Heb je dan al eens met de andere alleen gewerkt in Windows?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 20:33 ]

Verwijderd

Zoals hierboven reeds gezegd zal het hoogstwaarschijnlijk wel aan je geheugen liggen. Memtest zou foutloos moeten verlopen, vanaf je 1 error hebt is er iets mis mee.

Een ander reepje erin stoppen en zien wat het geeft :).

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties,
Zoals hierboven in mijn startpost al staat:
- Geheugen-dimms een voor een testen, maar hangt nog steeds
heb ik met de dimm die goed zou moeten werken volgens memtest86 ook de 'total freeze' geconstateerd. Trouwens, de dimms deden het eerst ook gewoon goed, nooit ergens last van gehad, ook kon ik games spelen als Assassins Creed en GRID, zonder problemen. (en die gebruiken natuurlijk beide dimms)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 20:31:
[...]

Voltage van het geheugen kan te laag staan of timings te strak.
Voltage kan ik nu niet zien, omdat ie bad sectors aan het checken is, maar timings zijn 5-5-5-18, de standaard timings dus.

Weten jullie trouwens hoe het mogelijk is dat dit zomaar gebeurt als ik na de character creation screen van AoC dit krijg, het was dus echt in de Loading screen toen dit gebeurde.

Edit: Excusez moi, dubbele post.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 20:43 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

ook de complete Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?

edit:
ja, had je dus al :$ maar het ligt hem waarschijnlijk aan je geheugen, als het goed is doet hij het perfect met 1 dimm, en dan de dimm die geen errors gaf.

Je zou ook een ander setje/balkje geheugen uit een andere computer kunnen trekken en die testen en evt gebruiken en kijken of dat werkt.

Meestal geeft een windows install met slecht/brak/kapot geheugen ook BSOD's (in mijn geval iig wel).

Verder een biosupdate ook geprobeerd?

en je zegt wel dat je 'een paar dingen' uit de HeO troubleshooter gedaan hebt, maar welke?

[ Voor 73% gewijzigd door Wiethoofd op 30-08-2008 20:54 ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-05 21:48

wowi

Nou ja electronica werkt op rook en als de rook eruit is werkt het niet meer, en dat gebeurd soms ineens die rook.

8) 8)

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 20:48:
ook de complete Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al doorgenomen?

edit:
ja, had je dus al :$ maar het ligt hem waarschijnlijk aan je geheugen, als het goed is doet hij het perfect met 1 dimm, en dan de dimm die geen errors gaf.

Je zou ook een ander setje/balkje geheugen uit een andere computer kunnen trekken en die testen en evt gebruiken en kijken of dat werkt.

Meestal geeft een windows install met slecht/brak/kapot geheugen ook BSOD's (in mijn geval iig wel).

Verder een biosupdate ook geprobeerd?

en je zegt wel dat je 'een paar dingen' uit de HeO troubleshooter gedaan hebt, maar welke?
Goed idee, bios update, zal ik direct eens proberen. Dan zal ik ook meteen de voltages posten.

Van de troubleshooter heb ik de fans gecheckt, kabels los- en vastgemaakt, bios reset. De relevante dingen dus.

Ik heb verder geen DDR2 reepjes, dus zal moeilijk gaan om ze te vervangen.

Trouwens heb ik helemaal geen last gehad van BSODs.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter

^^

Gaat niet alleen over BSODs...

Sowieso heb je deels gaar geheugen, of in ieder geval foute instellingen (staan ze wel in de QVL? heb je de voltages verhoogd naar de waardes die Corsair aanraadt?). Daarnaast kan er wel eens iets anders mis zijn. Dat is geen reden om de geheugenproblemen te negeren :o

Maar je geeft wat weinig info (zoals bovengenoemde feitjes) en je toont weinig inzet - als jij geen andere DDR2 reepjes hebt, zul je ergens andere moeten lenen/kopen/vinden. Totdat je dat doet weet je namelijk niet zeker of ze werken. Een topic op GoT helpt je daar niet bij, omgekeerd verwachten we wel dat je dat soort dingen zelfstandig doet voordat je een topic hier opent.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.