• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:05
Ik heb even wat advies nodig... Ik ben op zoek naar een DSLR. Nu is via marktplaats de 350D Rebel XT (is hier nog verschil met een gewone 350D?) met een 18-55IS lens, nieuwe extra accu en een 420EX externe flits te koop voor 400 euro.

Ik vroeg me af of dit een goede prijs is, of dat ik toch beter voor de 450D kan gaan of voor de Alpha 350?

Ik krijg dan natuurlijk meer megapixels, maar ik zal toch max. op A4, heel misschien A3 een keer (maar dat zal eigenlijk nooit gebeuren). Kwa prijs scheelt het natuurlijk toch wel redelijk was (400 of 700).

Is die 400 euro een goede prijs, of kan het toch wel een stuk goedkoper?

hopelijk kan iemand mij hierbij advies geven.

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Dat is gewoon de Amerikaanse versie dat je hebt.
Als dat echt een IS lens is (want dat is nog een recente lens), dan is dat wel een normale prijs (als het toestel in goeie staat is). Als je die externe flits niet nodig hebt, kan je eventueel in de MM of saturn een 400D + kitlens kopen, schijnt dat die daar aan 400 EUR staan.

• Paultje3181
Ik wil eigenlijk met name stijldansfoto's gaan maken. Slecht licht en veel beweging. Dus de externe flits heb ik zeker nodig. Ik twijfel alleen nog of ik niet ook een 70-200 oid nodig heb. Omdat de vloer meestal toch een meter of 25 is, en dan kun je met een 18-55 toch redelijk lastig zoomen is mijn (weinige) ervaring...

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
70-200 zou leuk zijn maar dit is een leuk setje voor een nette prijs. Zou wel even checken hoeveel 'ie gelopen heeft.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Paultje3181
Ik heb hem gekocht. Hij had 8134 op de teller staan ;) (waarvan het merendeel met een andere lens geschoten). Hij was vooral gebruikt binnenshuis voor de kleinkinderen.
Heb zelf net een paar foto's erbij geschoten van mijn vriendinnetje. Zal haar zo even posten...
Afbeeldingslocatie: http://paul.verstraten.info/foto/Deur.JPG

[ Voor 10% gewijzigd door Paultje3181 op 31-08-2008 19:25 ]

Verwijderd

Leuke set voor een nette prijs! Nu nog een 50mm F/1.8 erbij ('plastic fantastic') voor je stijldansfoto's, en je kunt helemaal aan de slag.

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Paultje3181 schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 19:01:
Ik heb hem gekocht. Hij had 8134 op de teller staan ;)
De teller wordt gereset bij 9999 :o .

• Paultje3181
Verwijderd schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 20:31:
Leuke set voor een nette prijs! Nu nog een 50mm F/1.8 erbij ('plastic fantastic') voor je stijldansfoto's, en je kunt helemaal aan de slag.
Waarom zou je nu juist die lens aanraden??? Die 50mm is denk ik te kort. Ik zal met name paren willen fotograferen die gemiddeld een meter of 15 tot 25 van me af staan. Het lijkt mij dat ik met die 50 vooral de hele vloer op die afstand te pakken heb. (als ik dat nu even vergelijk met die 18-55)...

Of zie ik hiermee iets over het hoofd?

• sapphire
  • Laatst online: 00:34

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik zou die 50/1.8 ook niet direct aanraden, maar er zit een kleine logica achter....
Over 25 meter wil je niet gaan flitsen lijkt me, dus zonder flits heb je een lichtgevoelige lens nodig, en laat de 50/1.8 nou door zijn 1.8 diafragma en lage prijs zo'n beetje dé lichtsterke prime voor beginners zijn.....
Zit je natuurlijk wel met je beperkt bereik wat je zelf al aangaf, geen mogenlijkheid tot uitzoomen als het paar dichterbij komt, en op 1.8 de beperkte scherptediepte die niet zo fijn is bij een druk bewegend paar ;)

Gabriël AM5

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-01 00:54

Floor-is

5.2

Een andere prachtige optie is een 85/1.8 of een 100/2 en als je centjes over hebt een 135/2 of zelfs een 200/2 (of een 200/1.8 als je die aandurft, nog vinden kunt en betalen kunt). Lijkt me dat je een stijldansend paartje niet gaat inflitsen en hoewel ik niet weet waar jij je foto's precies gaat maken zal het ook lang niet zo goed zijn uitgelicht als het gemiddelde voetbalstadion waardoor je echt met zeer lichtsterk spul moet werken. :-)

Maar ga eerst eens lekker testen zou ik zeggen, spelenderwijs leren.

Bericht hierboven

• Paultje3181
Normaal gesproken is een stijldanswedstrijd een sporthal met misschien wat ramen, waar wat lampen zijn neergezet om toch iets licht binnen te laten. Ik heb met vrienden al wel eerder geschoten met een zoomlens (55-200), en hier kwamen met een extra flits (ook de 420EX) goede platen uit.

Deze waren meestal ergens rond de 100mm geschoten gok ik. De flits maakt op zich niet veel uit. Je fotografeert meestal toch paren van de zijkant en eigenlijk nooit recht in het gezicht (dan zie je nl. veel minder van de figuren die ze maken...)

Dat lage diafragma snap ik inderdaad. Daar heb je gelijk in. Dan hoef je toch kortere sluitertijden te gebruiken, wat de stabiliteit uiteraard ten goede komt...

Maar wat is nu precies het voordeel van een vaste mm-afstand i.t.t. een lens met een bereik? Een bereik lijkt mij veel makkelijker.

[ Voor 8% gewijzigd door Paultje3181 op 01-09-2008 13:01 ]

• Francis
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06-2025

Francis

Kawa Versys 1000

Vaste afstand (dus een prime) is vaak lichtsterker, om bereik en lichtsterkte te halen kost het gewoon veel centjes, dus zijn een paar primes vaak wat aantrekkelijker.

Liefde houdt de wereld draaiend maar chocola maakt de rit de moeite waard.

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01 14:52
en een 50mm 1.8 zal op 5.6 heel wat strakkere en contrastrijke platen schieten dan een 18-55 op 50mm. Spelen met scherptediepte is gemakkelijker met een prime wat hij dans wel interessant kan zijn, de achtergrond is dan niet altijd even interessant

• Paultje3181
Ik heb nu mijn oog laten vallen op een Sigma 70-200 f/2.8 APO EX. Deze heeft geen stabilisatie. De 55-250 IS heeft dit wel, maar heeft een diafragma bereik van 4-5.6. De 70-200 is dus een stuk lichtsterker.

Zoals jullie weten zal ik met name stijldansen fotograferen. Welke van de twee zouden jullie adviseren? Welke zal waarschijnlijk betere foto's geven? Het is volgens mij geen DG of HSM lens. Maar ik heb geen idee wat deze afkortingen inhouden. HSM is volgens mij de autofocus motor, maar die DG kan ik zo nergens terugvinden. Mis ik dit?

Ook konden ze me niks zeggen over de ouderdom van de lens. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-01 14:08
aan IS heb je niets bij bijvoorbeeld dansen. met IS kun je langere sluitertijden hanteren, wat bv perfect is voor het fotograferen van statische objecten. ik zou voor de Sigma gaan in deze situatie. De goede canon sensor zorgt er voor dat je de ISO wat op kunt schroeven. dit icm F2.8 gaat erg goed. Ook een optie is om voor dat geld een 30D te kopen. Deze heb ik zelf ook, en zelfs op ISO 3200 maakt het redelijke foto's (als het bij de omstandigheden past) Ik zoek wel even een voorbeeld op.

• madmaus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-01 22:01
55-250 IS zou ik niet aanraden voor die situaties.
Het is overdag een heel erg leuke lens, maar bij weinig licht heeft ie toch wel moeite met scherpstellen.
En je moet heb nog wel eem paar stops knijpen ( rond F8 ) wil je hem lekker scherp krijgen.
Dan gaat het wel lastig worden hoor.

panasonic fz1000 # Raynox DCR-250 en DCR-150 # B+W ND 110 filter # Tiffen variable ND Filter ** mijn Flickr

Verwijderd

Paultje3181 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 20:04:

Ook konden ze me niks zeggen over de ouderdom van de lens. Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
Ik zou hem zeker voor de koop goed testen, want er zijn worldwide nogal veel berichten over slechte exemplaren in de omloop....

• Paultje3181
Verwijderd schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 19:43:
[...]

Ik zou hem zeker voor de koop goed testen, want er zijn worldwide nogal veel berichten over slechte exemplaren in de omloop....
Ik heb hem gisteren binnengekregen en gisteravond kort een beetje lopen schieten ;)
Eerste indruk: spierballen kweken, maar superlens. Een statief is wellicht geen overbodige luxe, maar dat komt nog wel. Ik heb het huis (incl. vogel die in de buurt vloog) van mijn broer (+- 500 m hemelsbreed) er goed op kunnen krijgen. Erg leuk om te zien...

Bouwkwaliteit lijkt erg stevig. Wat voor slechte exemplaren zouden er dan zijn (maw wat zijn de extra punten waar ik op moet letten?)

• sapphire
  • Laatst online: 00:34

sapphire

Die-hard pruts0r

sowieso front- en backfocus en scherpte....
Misschien zelfs even een focustest downloaden en doen...

Gabriël AM5

Pagina: 1