Toon posts:

Boot onmogelijk na samenvoegen partities

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Met behulp van Partition Magic 8.0 onder Windows XP heb ik geprobeerd twee NTFS partities (c en d) op mijn harde schijf van 160GB samen te voegen.
Halverwege het proces ging er iets mis: "exception C0000005". Ik kan nu mijn computer / Windows niet meer opstarten.

Een test met de Partition Magic Rescue Disk geeft een Critical error 1523 aan: "cluster beyond end", die partition magic zelf niet kan repareren.
De Windows XP installatie CD vindt helemaal geen harde schijf.
En ik kan geen chkdsk c: doen, want dan krijg ik de melding "invalid drive, or drive not ready".

Ik heb op internet gezocht, maar kan niet vinden wat er mis is met mijn harde schijf. Hoe kan ik mijn harde schijf weer toegankelijk maken, zonder te hoeven formatteren?? :?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 18:32:
Ik heb op internet gezocht, maar kan niet vinden wat er mis is met mijn harde schijf. Hoe kan ik mijn harde schijf weer toegankelijk maken, zonder te hoeven formatteren?? :?
Het is de vraag of dat nog gaat lukken; je hebt toch hopelijk wel een backup gemaakt voor je begon? Kijk eens of je met een BartPE of Knoppix LiveCD nog wat kunt lezen van de harde schijf.

Dat XP de schijf niet vind kan komen door drivers, laad je sATA drivers?

[ Voor 9% gewijzigd door gambieter op 30-08-2008 18:34 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 18:34:
[...]

Het is de vraag of dat nog gaat lukken; je hebt toch hopelijk wel een backup gemaakt voor je begon? Kijk eens of je met een BartPE of Knoppix LiveCD nog wat kunt lezen van de harde schijf.

Dat XP de schijf niet vind kan komen door drivers, laad je sATA drivers?
Dank voor je tips - met behulp van sATA drivers herkent de XP installatie cd de harde schijf inderdaad en ik heb chkdsk, fixboot en fixmbr uitgevoerd. De computer start hierna nog steeds niet op, en Partition Magic rescue disk geeft nu error 1516: "partition improperly dismounted".

Met BartPE heb ik nog gewoon toegang tot een andere (onaangeroerde) partitie, die vroeger schijf E: was. Maar ik kan schijf C: niet inzien, hij geeft aan dat de schijf 0 bytes groot is terwijl deze voor de samenvoeging 60GB groot was.
Voor de nieuwe schijf C: (die een samenvoeging zou moeten zijn van de oude partities C: en D:), geeft Partition Magic aan dat de totale schijfruimte op C: 120GB is, met 56GB gebruikt en 4GB vrij... dat klopt dus niet.

Hoe kan ik dit weer rechtzetten?

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Ik verwacht dat je de klos bent en hooguit kunt proberen om met een programma de data terug te krijgen.

PM is niet echt betrouwbaar en als je wat zoekt vind je een zooi ellende van heb ik jou daar.

ARME AOW’er

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Dit heeft opzich weinig met de hardeschijf en/of controller te maken, maar meer met het OS/software, daarom een verhuising naar WOS. :)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

_Dune_ schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 23:05:
Dit heeft opzich weinig met de hardeschijf en/of controller te maken, maar meer met het OS/software, daarom een verhuising naar WOS. :)
Nope, sorry.

Een verneukte partitietabel door gebruik van een slecht supported stuk software uit het jaar kruik is géén OS functie.

Ik zou er gewoon nog even met Testdisk naar kijken of die een correcte disk indeling uit kan vogelen.

> > terug naar OM dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
Is dit niet meer iets voor CSA, daar het om door software vern**kte partitietabel gaat? ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

offtopic:
nee, noodzaak is om die disk weer een correcte indeling te geven.
Dat kan prima hier - immers staan er niet voor niks in de OM FAQ/Beleid hele stukken over geschreven.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kort antwoord: you're screwed. Backup terugzetten. Die zou je moeten hebben (als ik me niet vergis staat dat ook DIK in de handleiding van PM en waarschuwt PM daar zelf ook nog eens voor).
Ga er maar van uit dat er weinig is terug te halen en zet daar de moeite die je er voor moet doen tegenover. Dan loont het alleen als het 'super belangrijk' is wat er op staat (en dan zou je dus sowieso een backup moeten hebben). Heb je geen backup en ben je 'super belangrijke' data kwijt dan kan ik helaas alleen maar bedrijven aanraden die a) duur zijn en b) geen garanties geven en valt deze actie van je dus onder de noemer 'dom dom dom, maar wijze les voor een volgende keer ;) '.

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 31-08-2008 23:20 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-02 10:30
heb je chkdsk met de goede parameters gedraait? overigens moet je EERST fixmbr en dan fixboot doen, anders vern**kt fixmbr je boot sector weer geloof ik...
Anders kan je ook nog bootcfg proberen...

Even niets...

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
thijs_cramer schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 23:20:
heb je chkdsk met de goede parameters gedraait? overigens moet je EERST fixmbr en dan fixboot doen, anders vern**kt fixmbr je boot sector weer geloof ik...
Grote kans dat als de partitietabel (en/of MFT) beschadigd zijn dat chkdsk het alleen maar erger maakt.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-02 10:30
RobIII schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 23:22:
[...]

Grote kans dat, als de partitietabel (en/of MFT) beschadigd zijn dat chkdsk het alleen maar erger maakt.
Improperly dismounted, betekend dat de NTFS Improperly Dismounted flag aanstaat.
Deze is te fixen met chkdsk /f...

MAAR je hebt gelijk dat als het kapot is, chkdsk het erger KAN maken.

Even niets...

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Wellicht dat Testdisk in dit geval nog de pre-PM8 partities kan herstellen naar de oude indeling.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oke, foute verhuizing, maar misschien niet voor niets ;) en kan TS iets met de nieuwe informatie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Pfff, na ruim 2 dagen klooien heb ik het probleem opgelost!

Ik had mijn harde schijf al opgegeven en een nieuwe gekocht. Windows XP opnieuw geïnstalleerd op de nieuwe harde schijf.
Na een flink lange checkdisk op de oude harde schijf, gaf Partition Magic in Windows vanaf de nieuwe harde schijf geen fouten meer aan op de oude harde schijf. Maar opstarten of de harde schijf inzien was nog steeds onmogelijk.

Ik heb toen met Partition Magic vanaf de nieuwe harde schijf, de oude C: partitie geresized van 60000 naar 59999 MB en... HOPLA!!! Toen kon hij weer gewoon opstarten en al mijn data is onbeschadigd.

Nu heb ik dus 2 werkende harde schijven! :)

Bedankt voor de hulp!

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 05:56
Ik wil niet nieuwsgierig overkomen maar hoe ben je hier opgekomen? Ik bedoel om je partitie te resizen naar 60000 - 1 MB. Het is wel een geweldige uitkomst die waarschijnlijk veel mensen kan / had kunnen helpen.

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1