Toon posts:

Extern scherm slechter beeld dan laptopscherm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe pc, en wilde voor een laptop gaan, en deze dan als het ware als desktop te gebruiken (extern scherm/toetsenbord/muis enz). Met het voordeel dat ik hem zowel thuis als op mijn studentenkamer kan gebruiken.

Maar toen ik op iemands 12inch laptop een extern scherm aansloot (zelfde resolutie, bureablad uitbreiden) terwijl het laptopscherm ook ingeschakeld bleef, was het beeld slechter dan normaal op het extern scherm. Het laptopscherm bleef vrij scherp, maar het extern scherm (17 inch TFT) was een stuk minder dan het laptopscherm, ook een stuk minder dan wanneer het aangesloten was op mijn desktop. In eerste instantie dacht ik dat dit aan de GPU van de laptop zou liggen (Ati 1150 Xpress, versus Ati 9800XT desktop). Zowel op de laptop als de desktop had ik het via VGA aangesloten (laptop beschikte helaas alleen over VGA).

Om het nog eens te testen had ik dezelfde "test" uitgehaald met de Dell XPS laptop van mijn vriendin (Geforce 8600 256mb, wederom via VGA want scherm geen HDMI en laptop geen D-VI), en helaas had ik weer hetzelfde: Het beeld op het extern scherm was een stuk minder dan het laptopscherm, en minder dan wanneer het scherm op de desktop aangesloten werd van haar. Het ging hier trouwens om het scherm van mijn vriendin, dus een ander scherm dan waarmee de "12 inch laptop test" was uitgevoerd. Zodra ik echter het laptopscherm uitschakelde en alleen het extern scherm inschakelde, was het beeld weer goed van het externe scherm. Ik heb zowel clonen als bureaublad uitbreiden geprobeerd, en nog heel veel instellingen, nooit kreeg ik het beeld zo scherp als ik beide schermen had aanstaan (laptopscherm + extern) als wanneer ik t scherm op de desktop aansloot (ook VGA) of als enige aan had staan bij de laptop.

Mijn vraag is:
Hoe kan het dat het beeld op mijn extern scherm slechter is zodra ik mijn laptopscherm ook inschakel?

Ligt dit aan de grafische kaart, te zwak? Of normaal bij laptops (waardoor ik dan toch liever voor een desktop ga)? Of heb je dit ook als je 2 schermen aansluit op een desktop? (al heb ik vrienden met die opstelling nog nooit over slecht beeld horen klagen, hebben ze wel een top grafische kaart). Of iets totaal anders, bijv foute instellingen en heeft niemand dit nog ooit gehad?

Alvast bedankt :)

PS: Verzoek aan mod om misschien de topic titel te veranderen in "Extern scherm slechter beeld via laptop dan desktop" , daar dit mijn probleem beter beschrijft. Wederom alvast bedankt :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 18:07 . Reden: verzoek aan mod ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Externe TFT schermen moet je altijd op hun natieve resolutie aansluiten voor optimaal beeld, anders volgt er extrapolatie van pixels en slechter beeld. Echter, een VGA (d-sub) aansluiting zal altijd een iets slechter beeld geven dan een DVI aansluiting, omdat er een digitaal-analoog-digitaal conversie plaats vind ipv direct digitaal signaal.

Zodra je laptop- en extern scherm tegelijk aan hebt, dan loopt de externe monitor niet op de juiste resolutie en krijg je slecht beeld. Dat komt omdat het aantal pixels vaststaat, terwijl bij CRT monitoren het aantal beeldpunten werd aangepast.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Het lijkt dat je de verkeerde resoluties hebt gebruikt. Je kan perfect je laptopscherm + extern scherm tesamen gebruiken. Echter moet je wel de juiste resoluties gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan is het dus iets bij mijn instellingen :) , al dacht ik echt dat ik de resoluties goed had staan, maar goed zal het nog eens proberen. Maar stelt me al gerust dat anderen dit probleem dus niet hebben, en ik met de juiste instellingen dus waarschijnlijk ook goed beeld op een extern scherm heb bij een laptop.

[ Voor 90% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 18:19 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 18:00:
PS: Verzoek aan mod om misschien de topic titel te veranderen in "Extern scherm slechter beeld via laptop dan desktop" , daar dit mijn probleem beter beschrijft. Wederom alvast bedankt :P
offtopic:
Tip: als je een verzoek wil doen aan een moderator, gebruik dan een Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/icon_hand.gif topicreport (links boven), mods lezen echt niet alle topics :)

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 30-08-2008 18:17 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Topicstarter
gambieter schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 18:16:
[...]

offtopic:
Tip: als je een verzoek wil doen aan een moderator, gebruik dan een [afbeelding] topicreport (links boven), mods lezen echt niet alle topics :)
Thanx voor de tip :) , handig voor een eventuele volgende keer. Binnenkort zal ik het nog eens proberen, nu helaas even geen laptop bij de hand.
Pagina: 1