Toon posts:

Opstelling Probleem (boot)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik ga binnekort naar de US verhuizen en heb besloten om mijn pc aan mijn vriend te verkopen. Ik had 1 harde schijf met 2 partities erop. Op 1 partitie mn windows en op de andere mn documenten etc. (slim he :P)

Maargoed, ik ga natuurlijk mn hd niet aan hem geven omdat er allemaal info op staat enzo dus kocht ik een nieuwe voor em en heb die erin gezet. Ze zijn allebij sata en 160 GB. De oude is van maxtor de nieuwe van samsung.

Ik heb op de nieuwe HD Vista geinstalleerd en dat werkt vlekkenloos... ALLEEN als mijn HD ingeplugt is. Als mijn HD erin zit (dus de oude maxtor) wil de computer opstarten. Als 1 van de HD's eruit ligt doet ie niks. Ligt mijn maxtor eruit, start vista niet op, ligt de samsung eruit start xp weer niet op... Dat xp niet opstart boeit niet zoveel want dan laat ik zijn hd erin zitten en moet ik maar 'dealen' met de boot menu. Maar als mijn HD eruit ligt dan krijg ik zo'n ding van dat er geen boot disk erin zit.

Hoe kan ik dit verhelpen? Het moet zo zijn dat hij later zn mijn pc kan opstarten met vista. Ik hoef niks meer op te starten omdat ik alleen mijn bestanden wil behouden. Die zet ik later over op mijn nieuwe pc.

Bij voorbaat dank. Ik heb nogal haast want tis echt een chaos hier met die verhuizing. nog 4 dagen...

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 17:40 ]

Verwijderd

Installeer op de nieuwe hd gewoon vista en laat je oude hd uit de pc. Dan zal vista alle boot bestanden op de enigste hd zetten die erin zit.

Wat je mss wel kan doen om tijd te besparen is vista herstellen ipv een volledige herinstal. Het zou kunnen dat hij dan wel de bootfiles goed zet en dan de rest van de installatie sneller zal doorlopen.

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 31-08-2008 00:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 18:09:
Installeer op de nieuwe hd gewoon vista en laat je oude hd uit de pc. Dan zal vista alle boot bestanden op de enigste hd zetten die erin zit.
ja daar dacht ik ook al aan maar kan ik niet gewoon die boot bestanden nu op vista HD zetten? anders moet ik dat ook weer doen...

maargoed ik zal proberen als ik morgen middag geen antwoord heb :)

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
volgende keer installeren met alleen de schijven erin die erin blijven.

als je de oude erin laat steken, en de nieuwe bijaansluit, dan is en blijft die oude de primaire master, die andere slave (of secundair als het sata is)

windows zet altijd bootfile's op de eerste schijf (linux doet dat trouwens ook met zijn bootmanager)

maw: haal die oude eruit, laat enkel die nieuwe erin, en herstart de installatie van vista, incl. format van die nieuwe schijf....
(en neen, copy-paste naar die shcijf lukt niet omdat ze verwijzen van bootschijf naar die andere schijf - wat dan dezelfde wordt.)

[ Voor 12% gewijzigd door soulrider op 30-08-2008 22:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
soulrider schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:38:
volgende keer installeren met alleen de schijven erin die erin blijven.

als je de oude erin laat steken, en de nieuwe bijaansluit, dan is en blijft die oude de primaire master, die andere slave (of secundair als het sata is)

windows zet altijd bootfile's op de eerste schijf (linux doet dat trouwens ook met zijn bootmanager)

maw: haal die oude eruit, laat enkel die nieuwe erin, en herstart de installatie van vista, incl. format van die nieuwe schijf....
(en neen, copy-paste naar die shcijf lukt niet omdat ze verwijzen van bootschijf naar die andere schijf - wat dan dezelfde wordt.)
oke! gedaan en werkt perfect! dank voor hulp _/-\o_