vice versa verdient centjes aan ontwikkelingssamenwerking. verder is hun hele klantenbestand van de groep "geld naar afrika brengen helpt" dus de onpartijdigheid staat bij mij niet vast.
Nou heeft netwerk ook z'n fouten, met name de sensatiezucht waarmee de feiten nog wel eens anders willen worden uitgelegd dan ze zijn, maar dit vind ik wel een bron.
Hoera, een politieke groepering die jouw mening draagt en er acties voor houdt. Als onpartijdige bron - afgekeurd.
Waar ik op doelde met het stelen van volkstammen, daar had ik een jaartje terug een docu over gezien op national geographic.
Daarin werdt ook beweerd dat bv meer dan 80% van de merknamen in schoonheidsproducten bv overkoepeld wordt door 1 enkele organistatie die buiten beeld probeerd te blijven en niet bepaald als doel heeft vooruitgang te brengen in die landen.
Oh noes, big companies r bad. vijf seconden op google leert e hoe de cosmeticamarkt in elkaar zit.
Natuurlijk kan je roepen dat je kennis van de werking van bepaalde planten gewoon van ze kan meenemen, echter maakt men beloftes die men opzettelijk net waar maakt.
Nu klinkt dit mishien voor veel mensen erg ver zegzocht maar asl ik kijk naar hoe de mens elkaar naait vind ik het verhaal persoonlijkniet zo vreemd.
Veel vreemder is het verhaal van een volwassen man die zijn kinderen 15 jaar lang in een kelder bewaarde. Dát is echter met feiten te staven, terwijl dit soort vage verdachtmakingen van een ongenoemd Groot Kwaad je hele geloofwaardigheid onderuit haalt.
Kan er ook naast zitten natuurlijk met wat ik geloof van national geopraphic .
Hoe oogsten worden gedwongen verkocht te worden? Bijvoorbeeld afname beloften die een bepaalde zekerheid bieden in hun ellende. Als bedrijf die mensen voor je laten werken, anders de laan uit en back to nothing.
"Kijk maar wat je produceert dit jaar" is geen SLA waar je in de echte wereld mee aan kunt komen. Dat is niet leuk voor die boerne, dat snap ik best, maar het is ook niet iets wat de Nederlandse boer niet ook gewoon voor z'n kiezen krijgt. Is het oneerlijk omdat het om een derde wereld land gaat? Waarschijnlijk wel, maar daar zou de plaatselijke overheid zich om moeten druk maken, niet het IMF.
En daarbij bv. wat hebben die boeren aan de mooie tools die wij ze kunnen bieden met ontwikkelingsgeld als wij ze tegelijkertijd kapot concureren, dan is het handiger die tools te verkopen zodat je kan eten. Krijgt een land ontwikkelingsgeld dan verdienen we dat toch mooi terug door ze ons vreten te laten kopen.
het heet ontwikkelingssamenwerking heh. je geeft een land geld waarmee ze bj jou wat dingen mogen shoppen. Zij krijgen gratis producten dus. "lekker terugverdienen" me reet. Als ik jou 5000 euro geef en zeg kom bij mij in de PC winkel maar onderdelen uitzoeken van die 5000 euro ben ik dan ook een vuile uitbater omdat je nu bij mij komt kopen? Precies.
Wat hebben bedrijven nou aan een productieland dat ineens eisen kan gaan stellen?
Heel veel, want als de ontwikkeling daar een beetje hoger is kun je aan de ééne kant eisen krijgen, aan de andere kant kun je zélf ook eisen stellen. De reden dat er nog steeds bedrijven terug komen uit China en naar Europa gaan is dat het hier in beginsel durder moet zijn om te produceren, maar de kwaliteit is wel gegarandeerd hoger, en je krijgt bovendien een ander soort volk: iemand die weet dat ie elke week 40 uur voor bedrag X moet werken en dat van hem verwacht wordt dat hij er geen potje van maakt, en een goed product levert, zo iemand kun je op rekenen. Ik wens je sterkte als je een stelletje sloppenwijk bewoners voor je hebt werken: die betaal je geen rochel maar vraag ook vooral niet of je nu kwaliteit, consistente dienstverlening of betrouwbare arbeiders hebt.
Dat is een afweging die een bedrijf moet maken. Sommige kiezen voor het no-money model, met bijpassende no-quality. sommigen betalen wat meer. navenant het betaalde geld worden de producten beter (en dus waardevoller). naarmate de poen per kop stijgt ga je ook meer in machines zien ipv in mensen - een machine die vijftig duizend blikken chips kan vullen per minuut, hoeveel mag die kosten voor ie duurder is dan een inpakafdeling met mensen die datzelfde kan?
Maargoed, dit is gewoon het beeld dat ik heb van het westen, altijd al hebben hele volken moeten bloeden voor een anders volk zijn welvaart, ik geloof dat dat vandaag de dag niets anders is.
Tja. Niemand kan je verbieden een feitelijk incorrect of onstaafbaar beeld te hebben van de wereld, maar ja. Met de werkelijkheid heeft het toch minder raakvlakken dan ik graag zou zien in een weloverwogen discussie. Dit hele thread valt uitéén in mensen die vinden dat wij b.v. Afrikanen uitbuiten (ze hadden het zó goed voor dat Europeanen daar kwamen...) en in mensen die dat onzin vinden en wijzen naar India, Pakistan, China, en eigenlijk die hele regio. We konden trouwens ook nog wijzen naar Zuid Amerika, alwaar het er door de bank genomen een stuk beter aan toe gaat dan in arm Afrika. De argumenten zijn grotendeels gebaseerd op onderbuikgevoelens en emoties. Wat wil je dan discussiëren?