Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Centrale afzuiging

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds donderdag een nieuwe meterkast laten aanleggen. In de oude meterkast was door een vorige bewoner/elektriciën wat knutselwerk toegevoegd en nu kom ik erachter waarom.

Vanuit mijn badkamer loopt een schakeldraad voor de centrale afzuiging naar beneden het CV hok in en hier zit de fase van de motor en tevens de nul.

Badkamer en CV hok zitten op verschillende groepen. Sinds de nieuwe meterkast betekent het aanzetten van de centrale afzuiging ook meteen dat de aardlek eruit gaat. Dit komt, omdat de fase vanuit de badkamer op een andere groep zit als de nul van het CV hok. In de oude meterkast hadden ze dit waarschijnlijk op een creatieve manier doorgelust.

Ik heb gekeken of ik nieuwe kabels kan trekken vanuit het CV hok naar de schakelaar van de centrale afzuiging in de badkamer, zodat zowel fase als nul op dezelfde groep komen te zitten, maar dit is niet te doen. Ik zit dus vast aan die bestaande schakeldraad vanuit de badkamer.

Ik zit er nu aan te denken om een relais te plaatsen in het CV hok, wat wordt geactiveerd als er spanning komt te staan op de schakeldraad, waarbij de centrale afzuiging vervolgens wordt gevoed door de fase en nul in het CV hok. Ik vermoed alleen dat er een lekstroom zal optreden in het relais en alsnog de aardlek eruit zal klappen.

- Heeft iemand nog suggesties voor deze situatie?
- Bestaan er relais (220/230) die geen lekstroom geven zodat ik niet te maken krijg met een aardlek die eruit klapt?

Ik hoop dat iemand hier iets op weet :)

Een afbeelding van de oude en de nieuwe situatie met relais.

http://img291.imageshack.us/my.php?image=elekpt5.gif

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2008 12:28 ]

Verwijderd

Een relais is niet meer dan een schakelaar, alleen deze kan je electronisch schakelen (zoals je vast wel al doorhad ;) ). Als ik het goed lees loopt er dus 1 schakeldraad (zwart) vanuit je badkamer naar het CV hok, en de rest in de badkamer is van de andere groep?

Ik weet niet hoe het huistechnisch is ingericht (kwa afstanden, pijpen, hoe de kabels exact lopen), maar zou je niet het volgende kunnen realiseren:

De ventilator van de badkamer sluit je aan op de groep van de badkamer, waarbij de schakeldraad naar de meterkast getrokken wordt. Nou heb je zowel de fase als de nul van de ventilator in de meterkast zitten. Dus als je de fase verbind met de fase van de badkamer dan zit hij technisch gezien enkel op de badkamer groep, gezien de nul van de ventilator dus al in de badkamer van z'n eigen groep afkomstig was.

Ik ga er van uit dat in het CV hok de benodigde apparatuur staat, welke eigenlijk de ventilator moet schakelen. Als je nou zorgt dat er een kabel (fase) loopt van het CV hok naar de meterkast, dan heb je dus de voeding ook in de meterkast liggen, de nul van het CV hok is natuurlijk aanwezig in de meterkast zelf.

Nou heb je:
• Schakelende fase van CV hok (de bron)
• Nul van CV hok (direct uit stoppenkast gehaald)
• Ventilator fase (het doel)
• Badkamer fase (direct uit stoppenkast)

Als je nou op de spoelkant van de relais, je CV hok nul + CV hok fase aansluit. En op de schakelkant van de relais de ventilator + fase uit stoppenkast.

Nou schakel je dus de ventilator met z'n eigen groep, en kan er geen lekstroom tussen de 2 groepen optreden, gezien je een galvanische scheiding hebt tussen de 2 groepen.

Er zijn voldoende relais te verkrijgen, neem er een met schroefmontage (zodat de 230 draden netjes vastgeschroefd kunnen worden), en koop ook kastje waar deze in past (ivm anders half-bloot liggende draden/aansluitingen). Zodat je netjes wat PVC(/whatever) pijpjes kan maken om het goed af te werken.

De relais heeft enkel een (1) NO contact nodig. Een variant met een NO en NC contact is ook goed, dan sluit je enkel de base en de NO aan, de NC blijft dan ongebruikt. De relais hoeft maar 1 schakelaar te hebben, niet een met meerdere schakelaars (deze zijn veel duurder wss).

Ook een tip vanuit mijn kant: Zodra je de schakeling af hebt, maak hier een tekening van, welke je in je stoppenkast ophangt. Schrijf ook op de draden bv een identificatienummer/aantal streepjes, zodat je deze ook kan documenteren, en op de tekening uit elkaar kan houden.

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10:23
Is het een optie om je groepen kast wat te verbouwen en je badkamer en CV hok op dezelfde groep te zetten?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Je kan ook een 12V voedingkje in je meterkast hangen, de - hang je op de aarde en de + op je schakeldraad, aan de andere kant een 12V relais op de aarde en schakeldraad, dan heb je 100% zeker geen lekstromen die aardlekken eruit kunnen laten staan.

Wel duidelijk labelen dat je schakeldraad laagspanning is!

Verwijderd

Hoewel het een andere oplossing is dan je direct vraagt wil ik hem toch in de groep gooien.

Afhankelijk van hoe oud je mechanische ventilatie unit is, kan het de moeite zijn deze te vervangen door een nieuwer energiezuinig systeem. Itho heeft een mooi zuinig systeem met een afstandbediening. Dat zou je probleem in een keer oplossen. De unit zelf is niet zo heel duur. Ik meen een euro of 70. afhankelijk van de leeftijd van je oude systeem kun je dat met een jaar terugverdiend hebben.