Toon posts:

Velleman telefoonversterker ruist

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een Velleman K4900 telefoonversterker in elkaar geknutseld. Dit is allemaal goed gegaan en het apparaat werkt.
Nu wil ik er een voice recorder op aansluiten, maar heb wat over het hoofd gezien. Op de microfoon uitgang van de voice recorder staat 2.1 volt. Het gevolg is dat de opnames voorzien zijn van een flinke portie ruis.

Nu kan ik een simpele oplossing bedenken door een speakertje op de versterker aan te sluiten en de microfoon van de voice recorder daar onder te leggen. Dit zal best werken, maar is niet zo'n mooie oplossing. Los daarvan heb je nog steeds kans op het opnemen van bijgeluiden die ook door de microfoon worden opgepikt.

De lastige oplossing is op de een of andere manier de spanning die op de microfoon uitgang staat wegfilteren. Op dat moment haakt mijn kennis van elektronica af. Kan ik dat doen met een diode ef moet er een weerstand tussen?

Zijn er mensen die me in de juiste richting kunnen helpen. Het solderen en dergelijk lukt me allemaal wel, ik moet alleen weten wat voor onderdeeltjes ik moet hebben.

Verwijderd

Op de microfoon uitgang van de voice recorder staat 2.1 volt.
Ik gok dat je gebruik maakt van de "record output" van de K4900, en de "microfoon input" van de WS-321M?

Het probleem is dat een microfoon een andere uitversterking heeft dan een normale audiobron. Normaal moet je een microfoonversterker aansluiten om een microfoon op bv een aux-in aan te sluiten. In dit geval moet je het tegenovergestelde hebben, om zo de aux-uit om te vormen naar een mic-uit. Zodat je de mic-uit van je schakeling kan aansluiten op de mic-in van de WS-321M.

Deze microfoonversterker maar dan omgedraaid opbouwen. Of kijken of je een "line out to microphone converter" kan vinden. Waarbij mijn oog oa valt op een pagina bij TomsHardware.

edit: respect naar hier onder. zoiets bedoelde ik :)

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-02 22:17

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Een line naar microfoon converter kan je heel makkelijk zelf maken:
http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?t=8729
Hier beschrijf ik een 50dB pad die ik ooit eens ergens tegen kwam.
Zou prima moeten voldoen.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 13:21:
Een line naar microfoon converter kan je heel makkelijk zelf maken:
http://www.radioforum.nl/viewtopic.php?t=8729
Hier beschrijf ik een 50dB pad die ik ooit eens ergens tegen kwam.
Zou prima moeten voldoen.
Die ziet er maakbaar uit. Voor zover ik kan beoordelen is dit wel voor een mono microfoon. Voor stereo zou ik dan gewoon een extra setje voor de Mic level output kunnen maken en die ook aan de ground koppelen?

code:
1
2
3
4
5
+Line level input -----R1----+-- +Mic level output
                             |
                  +----R2----+
                  |
Ground (input)----+--------------- Ground (output)

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op maandag 01 september 2008 @ 13:42:
[...]
Voor stereo zou ik dan gewoon een extra setje voor de Mic level output kunnen maken en die ook aan de ground koppelen?
Komt er een stereo signaal uit die versterker dan? :+ Dan ben jij de eerste die een stereo telefoon lijn hebt. Links tante Emmy, rechts ome Kees? :D En om ze met elkaar door te verbinden, druk je je versterker op mono. :P

Je moet de mic level output van de schakeling gewoon splitsen naar de L en R input van je recorder.
Die schakeling hoef je dus maar 1x te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door remco_k op 01-09-2008 14:48 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op maandag 01 september 2008 @ 14:46:
[...]

Komt er een stereo signaal uit die versterker dan? :+ Dan ben jij de eerste die een stereo telefoon lijn hebt. Links tante Emmy, rechts ome Kees? :D En om ze met elkaar door te verbinden, druk je je versterker op mono. :P
Echt stereo zal het niet zijn. Ik moet even testen, maar aangezien er een linker- en rechterkanaal op zit kan het zijn dat beide deelnemers aan het gesprek een eigen kanaal hebben. Ik zou anders ook niet weten waar ze links en rechts gebruiken.
Je moet de mic level output van de schakeling gewoon splitsen naar de L en R input van je recorder.
Die schakeling hoef je dus maar 1x te maken.
Ik ga hem gewoon maken en dan zie ik wel of ik beide kanten van het gesprek goed kan opnemen.

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een laatste check voordat ik de verkeerde dingen in elkaar soldeer en de boel opblaas.

Ik neem dus 2 weerstanden. 1 van 33kohm en 1 van 100ohm. De plus-tekentjes staan in het schema voor soldeerverbindingen. Ik soldeer de uitgang van R1 aan de uitgang van R2. De ingang van R2 gaat aan de ground. Klinkt heel simpel en dat zal het vast zijn, maar als ik op het verkeerde spoor zit, hoor ik het graag :)

Moet ik bij het kopen nog bepaalde weerstanden hebben? Ik zie vermeldingen van wattages, draadgewonden en nog wat termen waaruit weer duidelijk wordt dat ik nooit een elektro opleiding heb gedaan.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2008 22:21 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

1/4 watt metaalfilm is altijd prima 1% of 5% tolerantie, waarbij 1% natuurlijk beter is.

Verwijderd

Topicstarter
_ferry_ schreef op maandag 01 september 2008 @ 22:25:
1/4 watt metaalfilm is altijd prima 1% of 5% tolerantie, waarbij 1% natuurlijk beter is.
Daar moet het mee gaan lukken dan. Gezien de kosten van de weerstanden, maak ik het boeltje voor de zekerheid maar gescheiden in een linker en een rechter kanaal. Morgen shoppen en dan morgenavond solderen. Ik ben benieuwd of het gaat werken.

Verwijderd

Topicstarter
OK, nu heb ik het geheel in elkaar gezet. De ruis is nog wel wat aanwezig, maar de brom is weg. Dat lijkt gewerkt te hebben. Ik heb nu alleen wel heel zacht een Duits radiostation op de koptelefoon 8)7 Morgen even verder experimenteren, maar in ieder geval is de boel nu meer dan bruikbaar.

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 22:08:
OK, nu heb ik het geheel in elkaar gezet. De ruis is nog wel wat aanwezig,
Die ruis kan ook ruis zijn die op de telefoonlijn reeds aanwezig is. Ik weet niet of er een volume regeling op dat printje zit, maar als de ruis niet op de telefoonlijn zit, het kan schelen op de volume regeling zo ver als mogelijk open te draaien (dwz: zo hard mogelijk). Zo wordt een grotere signaal/ruis afstand behaalt (afhankelijk van het ontwerp, maar meestal is dit zo). De ingang van de voice recorder krijgt, vanzelfsprekend, dan ook een veel harder signaal voor z'n kiezen maar de ruis wordt niet harder, dus probeer even tot hoever je kan gaan, zonder dat de voice recorder overstuurt wordt.
Ik heb nu alleen wel heel zacht een Duits radiostation op de koptelefoon.
Dat kan meerdere oorzaken hebben, maar bovenstaande 'truukje' lost dit misschien ook nog wel op.

Als je nog niet tevreden bent met het resultaat, zou je eens kunnen kijken of je een expander op de kop kan tikken, of zelf bouwen.
Een expander doet het omgekeerde als een compressor: geluid onder een bepaalde drempel wegdrukken, zodat je de expander als een soort ruisonderdrukker gebruikt.
Word in radioland, met name bij microfoons (en ook telco's (=telefoonvork(=wat jij hebt gemaakt))), heel erg veel gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door remco_k op 03-09-2008 10:40 ]

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op woensdag 03 september 2008 @ 10:32:
[...]

Die ruis kan ook ruis zijn die op de telefoonlijn reeds aanwezig is.
Het is inderdaad de ruis op de telefoonlijn. Dat in combinatie met het feit dat ik het volume op de voicerecorder per ongeluk helemaal open had staan. je kunt namelijk tijdens het opnemen meteen mee luisteren op de recorder.
Ik weet niet of er een volume regeling op dat printje zit, maar als de ruis niet op de telefoonlijn zit, het kan schelen op de volume regeling zo ver als mogelijk open te draaien (dwz: zo hard mogelijk).
Die regeling zit er op. Ik heb hem half open staan. Dat geeft het beste resultaat

uiteindelijk ben ik erg tevreden over het resultaat. Vanavond de boel netjes in een behuizing plaatsen en dan heb ik een mooie fail-save oplossing waar ook mijn vrouw mee om kan gaan.
Bedankt voor alle hulp. ik ben nooit bang om dit soort dingen te maken, maar ik heb er gewoon te weinig verstand van om het helemaal uit te denken. In ieder geval heb ik weer een heleboel geleerd.
Pagina: 1