Toon posts:

[SBS 2003] interne / externe mail erg traag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij een klant hier een probleem. Ze draaien met ongeveer 50 gebruikers op een SBS 2003 server met alle updates geinstalleerd.

Zo af en toe krijg ik de klacht dat er een mailtje verstuurd is naar de gebruiker op de pc naast ze en dat het dan 45 minuten duurt voordat 'ie aankomt. Soms is dat ook het geval bij een extern adres, dit kan soms zelfs tot 2 dagen duren.

Ik kijk vooral naar het interne mail probleem, omdat dat volgens mij dezelfde oorzaak zal hebben als het externe mail probleem, maar dan zonder rekening te hoeven houden met firewall en externe mail filter etc.

Als de e-mail verstuurd wordt, gaat hij direct de outbox weer uit. Als ik naar de message tracker op exchange kijk, verlaat hij direct de pc, wordt hij meteen afgehandeld en wordt hij dezelfde minuut nog bezorgd in de mailbox van de ontvanger.
Hoe vaak de ontvanger ook op send/receive klikt of iets, de mail is niet te zien. Dit is intermittend, bij verschillende gebruikers op verschillende tijden.

Alle gebruikers werken met cached exchange mode trouwens, maar geen enkele andere klant waar ik voor werk heeft dit probleem, wijrbij iedereen met cached exchange mode werkt.

Ik heb gezocht op microsoft, google, etc, maar niets wil hierbij helpen.

Ik heb problemen gehad met VPN gebruikers die zonder het herstarten van de "routing and remote access service" niet konden inloggen, maar het lijkt me sterk dat dit met routing and remote access te maken heeft. Ik dacht ik meld het toch even.

Verwijderd

Als je inlogt op OWA zie je de mails dan wel?

Op die manier kun je eenvoudig de client uitsluiten als het probleem.

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Ik denk dat dit topic beter past in Windows Servers.. en niet in PNS..ik kan niet voldoende troubleshooting steps terug vinden in jouw startpost.

Er zijn voldoende technet documenten en resources om je exchange config te troubleshooten en of juist te configureren.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 04:31:
Ik heb bij een klant hier een probleem. Ze draaien met ongeveer 50 gebruikers op een SBS 2003 server met alle updates geinstalleerd.

Zo af en toe krijg ik de klacht dat er een mailtje verstuurd is naar de gebruiker op de pc naast ze en dat het dan 45 minuten duurt voordat 'ie aankomt. Soms is dat ook het geval bij een extern adres, dit kan soms zelfs tot 2 dagen duren.
Je geeft hierbij aan dat je problemen hebt met de mail bezorging van berichten intern en extern. Een bericht wat later aankomt kan soms wel is aan de externe server liggen, maar als dit regelmatig voorkomt dan is er toch echt wat anders mis.

Reverse dns, spamfilter, blacklist, dns issues, gebruik je dns forwarding via je isp? etc etc
Ik kijk vooral naar het interne mail probleem, omdat dat volgens mij dezelfde oorzaak zal hebben als het externe mail probleem, maar dan zonder rekening te hoeven houden met firewall en externe mail filter etc.
Firewall of eventuele antivirus software kan nog steeds invloed hebben op jouw e-mailverkeer intern.

Zeker met outlook cached mode, indien hierbij de windows firewall aanstaat en bijvoorbeeld ICMP blockt krijg je niet werkende public folders of langzame updates.

Ook een smtp scanner/antivirus/fw op de server kan voor voldoende problemen zorgen.
Als de e-mail verstuurd wordt, gaat hij direct de outbox weer uit. Als ik naar de message tracker op exchange kijk, verlaat hij direct de pc, wordt hij meteen afgehandeld en wordt hij dezelfde minuut nog bezorgd in de mailbox van de ontvanger.
Is dit altijd zo? Gebruik eventueel extended logging features van exchange om wat meer informatie te loggen over de het emailverkeer. Zie technet documenten over extended loggging.
Hoe vaak de ontvanger ook op send/receive klikt of iets, de mail is niet te zien. Dit is intermittend, bij verschillende gebruikers op verschillende tijden.

Alle gebruikers werken met cached exchange mode trouwens, maar geen enkele andere klant waar ik voor werk heeft dit probleem, wijrbij iedereen met cached exchange mode werkt.
Omdat het bij andere klanten altijd werkt is helaas geen garantie om er vanuit te gaan dat het in elke situatie (en ook deze) prima werkt.

Nogmaals, begin met de basis dingen als client & server security software, disable deze en kijk of het probleem hier eventueel ligt. Zo niet, kun je dat in iedere geval weg strepen uit het verhaal.
Ik heb gezocht op microsoft, google, etc, maar niets wil hierbij helpen.

Ik heb problemen gehad met VPN gebruikers die zonder het herstarten van de "routing and remote access service" niet konden inloggen, maar het lijkt me sterk dat dit met routing and remote access te maken heeft. Ik dacht ik meld het toch even.
Google naar keywords cached exchange slow e-mail delivery geeft veel terug...gebruik ook technet documenten om bijvoorbeeld performance monitor en diagnostic logging te gebruiken.

Verder, zou ik het volgende ook even af gaan :

- Zijn de instellingen voor je dns goed in exchange? Wat is de ipconfig /all van je client + server?
- Welke antivirus software gebruik je? Heb je deze gedisabled?
- Cached mode uit zetten..
- Gebruik de webmail eens? Zie je hier de berichten wel in?

Ik verwacht dat het een probleem is met security software in combinatie met de cached mode.

Gebruik je webmail als hulpmiddel, zet eventueel cached mode uit en check de client/server security software.

Als dit allemaal in orde is, zet diagnostic logging aan en neem deze info door samen met de message tracking center.

Mocht het nog niet goed gaan, kijk dan naar de DNS instellingen, een verkeerde DNS config kan zowel intern als extern problemen opleveren.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 06:59:
Als je inlogt op OWA zie je de mails dan wel?

Op die manier kun je eenvoudig de client uitsluiten als het probleem.
Niet zo snel tiepen jij ;) dat was mijn idee :>

[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 30-08-2008 07:08 ]

Mijn V&A

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ik zou zelf beginnen met de Best Practices Analyser te draaien.
Dat kan erg nuttige info geven.

@Audi-Addict: ik wou dat ik dat soort uitgebreide replies kreeg op mijn vragen !

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:08
Heb je antispam software draaien? Mogelijk met greylisting?

• Workaholic
  • Niet online
jjbstolk schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 12:21:
Heb je antispam software draaien? Mogelijk met greylisting?
Niet lullig bedoeld, maar ik denk dat we de topic starter meer dan voldoende informatie/tips hebben gegeven om de nodige stappen/troubleshooting te doen.

Antispam/firewall/security software is eerder ook al genoemd. TS geeft ook aan dat hij problemen heeft met interne e-mail, hier zou greylisting geen invloed op moeten hebben.

Mijn V&A

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Audi-Addict schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 07:03:
Ik denk dat dit topic beter past in Windows Servers.. en niet in PNS..ik kan niet voldoende troubleshooting steps terug vinden in jouw startpost.
Daarvoor zijn de Topic Reports. :)

Verder heeft hij wel gelijk.. Ook al is dit een lastig probleem. PMS is voor de wat grotere/zwaardere problemen.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen interne antispam draaien en sophos antivirus, geen mail scan en de on-access scanner daarvan uit staan. De antispam loopt extern via de mailservers van ons bedrijf. Omdat het om interne mail gaat is dit dus niet van toepassing.

Ik heb de Best Practices Analyzer gedraaid, maar helaas kwam daar niets uit voort wat wijst op dit probleem.

Ik zal de klant vragen meteen via OWA te checken als het weer gebeurd. Ik ben niet meer dan 1 dag per week onsite daar en het gebeurt niet elke dag.

• Workaholic
  • Niet online
Lees mijn post even goed door, ik mis een hoop feedback :)

Ik begrijp dat je nog niet bij de klant bent geweest, dus ik wacht het rustig even af.

Vergeet de windows firewall niet.. deze heeft bij een aantal klanten van mij voldoende problemen gegeven in combinatie met public folders in cached mode..

Ik ben benieuwd of de OWA wel goed werkt..

[ Voor 6% gewijzigd door Workaholic op 07-09-2008 23:27 ]

Mijn V&A

Pagina: 1