Toon posts:

Wie kan mij helpen aan advies?!

Pagina: 1
Acties:
  • 511 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik loop al vrij lang rond met het idee om toch maar een eigen server te kopen of zelf samen te stellen. Er zijn vele discussies over thuiservers maar ik kom daar niet uit.

Ik zal eerst vertellen wat ik er precies mee wil gaan doen. Het lokaal opslaan van alle(rlei) mediabestanden. Het kunnen benaderen vanaf elke willekeurig plek. Ook het wijzigen van de bestanden. Wellicht wil ik ook een eigen website gaan draaien. Verdere mogelijkheden voor het bekijken van de bestanden (films) en via FTP/HTTP of een andere manier.

Welke software ik wil gebruiken weet ik nog niet. Van mijn collega op het werk hoor ik dat Linux een goed alternatief is naast het welbekende Windows. Voor Linux zou ik mij wel moeten verdiepen in het gebruik en de instellingen. Maar daarnaast is Linux wel gratis.
Mijn voorkeur is op dit moment Windows omdat ik qua tijd meer te doen heb per week. Ik vind het leuk om te leren (Linux) maar dan voor later. Welke versie van Windows weet ik niet. Home Server, 2003 of 2008... Dit hangt ook helemaal af van de functionaliteiten.

Wat zijn mijn eisen m.b.t. de server. Het liefst een compacte behuizing maar wel met genoeg uitbreidingsmogelijkheden. Ook ondersteuning voor de meeste media en aansluitingen. Zuinigheid is wel prettig maar ik wil niet krap tegen het minimale zitten.
Betrouwbaarheid is zeer belangrijk zodat het met backuppen weer te herstellen is en dat verlies van data nihil is. Het is en blijft toch veel tijd aan downloaden, parren en uitpakken. En verder dat hij ook qua geluid zeer stil mag zijn.

Op dit moment heb ik ongeveer +2TB aan (media)data. Dit zal ongetwijfeld meer worden. Nu staat alles nog op verschillende externe HD's. En dat is niet handig voor het telkens apart aansluiten van alle externe HD's. Ik gebruik dan wel een usb-hub maar voor de stroomstekkers is het niet handig en prettig.

Laat ik een voorbeeld (of meer) geven hoe ik mijn server het liefst zie draaien:
Mijn centrale server moet snel, veilig en makkelijk te benaderen zijn. Daar wil ik mijn media direct kunnen opslaan, wijzigen, verwijderen, vanaf bekijken en beluisteren. Dit moet vanuit een directe netwerk uitgevoerd kunnen worden en via FTP/HTTP.
Als het lukt en kan (softwarematig/hardwarematig) wil ik bijvoorbeeld films/foto's direct op tv kunnen bekijken. Dit zou zowel draadloos als bedraad moeten. Ook het beluisteren van muziek moet hiermee zowel draadloos als bedraad kunnen. En het kunnen installeren van software vanaf de server op elke willekeurige pc/laptop op elke willekeurige plaats. Vervolgens het backuppen van alle gegevens. Waarbij dataverlies nogmaals nihil is. Nieuwe downloads wil ik meteen op de server plaatsen.

Dan heb ik de volgende specifieke vragen voor jullie:
1. Kan ik volgens mijn bovenstaande wensen beter een server kopen of zelf samenstellen?
2. Als ik beter een server kan kopen, welke en waarom?
3. Als ik beter zelf kan samenstellen, welke onderdelen of anders en waarom?
4. Welke software (voorkeur is Windows) kan ik hier het beste voor gebruiken en waarom?
5. Om dataverlies nihil te houden heeft men het over RAID opstellingen, welke is de beste?
6. Rekening houden met uitbreiding dataopslag, hoeveel x hoeveel HD is jullie advies?
7. Wat is de mogelijkheid om downloads rechtsstreeks met met server te combineren?
8. Wat heb ik nodig voor het draaien van een eigen website? Is dit ook te combineren?
9. Moet ik ook rekening houden met een vast IP nummer? En router/poorten instellingen?
10. Wat zijn de minimale eisen qua upload snelheid? Is Telfort 20Mb snel genoeg?
11. Zijn er maximale gebruikers voor een eigen server? Wat is goed voor videostreamen?
12. Het automatisch backuppen en herstellen van (een) client systeem/systemen?
13. Werkt een programma als Ghost of iets vergelijkbaars ook via een eigen server?
14. Is de server compatible in gebruik met een pc/laptop waar Mac OSX op draait?
15. Zijn er verder dingen die ik nog (ge)mis(t heb) voor het realiseren van een eigen server?

Ik hoop tot zover een (goed tot duidelijk) beeld te hebben gegeven wat beterft mijn vragen over een eigen server. Onduidelijkheden of vragen kunnen altijd gesteld worden. Alvast bedankt voor het lezen en jullie reacties.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als het je puur gaat om opslag die vanuit het netwerk te benaderen is, waarom dan niet gewoon een NAS met een stuk of 4 disks erin van ieder 1 TB.Dat kun je bij de uitgebreidere dingen nog in RAID 5 gooien, heb je gelijk een stukje redundancy te pakken :)

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Met Terw Dan: maak het niet moeilijker dan het is. Een (Windows) server OS is een beetje overkill in dit geval.
Kijk bijvoorbeeld eens naar freeNAS of FreeBSD ( is wat moeilijker dan FreeNAS, maar meer mogelijkheden).
Over deze twee besturingssystemen is uitgebreide info te vinden op GoT.

Zie dit topic voor wat algemenere informatie en discussie's over een NAS, ook komen hier vaak energiezuinige voorbeeldconfiguraties langs.

Zie ook de Raid FAQ , je kunt het beste raid 5 gebruiken. Je kunt het beste beginnen met onboard raid met een goede netwerkkaart , mocht je de snelheid dan nog te laag vinden kun je kijken naar hardware raid.

[ Voor 18% gewijzigd door MuisM4t op 30-08-2008 01:21 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:47
1. Kan ik volgens mijn bovenstaande wensen beter een server kopen of zelf samenstellen?
zelf samenstellen, vooral omdat een echte server veel meer geld kost en niet voor deze doelstelling is gemaakt, daarmee bedoel ik dat dergelijke servers vooral voor 'belangrijke data' backups zijn..

2. Als ik beter een server kan kopen, welke en waarom?
zie hier boven

3. Als ik beter zelf kan samenstellen, welke onderdelen of anders en waarom?
kijk vooral naar een moederbord met onboard videokaart, maar wel een degelijke dus een Geforce ofzo geen gma onzin, genoeg sata poorten, mogelijkheid om PCIE kaart in te steken (moes het ooit nodig zijn..). Ook een energiezuinige cpu is handig.. maar daarover zijn genoeg topics

4. Welke software (voorkeur is Windows) kan ik hier het beste voor gebruiken en waarom?
Wat je wilt is op linux niet echt moeilijk.. ik zie je rarren en parren vermelden.. dus ik neem aan nieuwsgroepen.. sabnzbd is een makkelijk te installeren linux programma met een zeer vriendelijke GUI die je op elke pc (en pda) kan bereiken.. Ook als mediacenter software is XBMC een goede keuze, zowel op windows als linux...

5. Om dataverlies nihil te houden heeft men het over RAID opstellingen, welke is de beste?
Raid5...

6. Rekening houden met uitbreiding dataopslag, hoeveel x hoeveel HD is jullie advies?
hangt zeer fel van uw budget af hé.. maar 2+1 dus 2x1tera + 1tera (redundant)

7. Wat is de mogelijkheid om downloads rechtsstreeks met met server te combineren?
sabnzbd.. maar beetje vaag.. ftp..? of nieuwsgroepen zoals ik vermoed.?

8. Wat heb ik nodig voor het draaien van een eigen website? Is dit ook te combineren?
apache op linux.. of... easyphp op windows, wamp kan ook IIS raad ik af maar is gewoon omdat het niet tof is uit ervaring (irri php en mysql etc)

9. Moet ik ook rekening houden met een vast IP nummer? En router/poorten instellingen?
gewoon vast instellen.. stel uw dhcp in op bevoorbeeld 10 tem 199 uit te delen (je zult niet zoveel pc's hebben) en geef je server dan vb .200

10. Wat zijn de minimale eisen qua upload snelheid? Is Telfort 20Mb snel genoeg?
ghehe.. 20mb upload??? sorry ben belg dus geen kennis daarvan.. Waarom zo een snelle upload..? torrents?

11. Zijn er maximale gebruikers voor een eigen server? Wat is goed voor videostreamen?
hangt af van je upload zoals je zegt.. maar als je over internet wilt streamen zul je toch moeten reencoden vrees ik.. en dan is het zo een 192kbits aannemelijk betere kwaliteit is uiteraard meer..

12. Het automatisch backuppen en herstellen van (een) client systeem/systemen?
naja gebruik de search voor deze vraag..

13. Werkt een programma als Ghost of iets vergelijkbaars ook via een eigen server?
je kunt uw backup op een server plaatsen... dus ik vermoed ja?

14. Is de server compatible in gebruik met een pc/laptop waar Mac OSX op draait?
hangt ervanaf... normaal ja... zou niet weten waarom niet.. thans nog niet tegen gekomen
15. Zijn er verder dingen die ik nog (ge)mis(t heb) voor het realiseren van een eigen server?
budget

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Paar aanvullingen:
punt 1: Je betaalt bij een a-merk server ook voor service. Mede daarom zijn die servers duurder. Daarnaast zijn ze lastig uit te breiden: je mist flexibiliteit t.o.v. zelfbouw.

punt 9: je kunt je router ook instellen op een hoge (of zelfs oneindige) lease.

punt 10: Je zou eens kunnen kijken in het telfort ervaringen topic naar de uploadsnelheden.

Verwijderd

Topicstarter
Allereest bedankt voor de reacties.

@Terw_Dan: het gemak van een NAS spreekt me enigzins ook wel aan maar ik wil wel flexibel zijn en blijven in de future en wellicht kan ik voor bijna hetzelfde geld voor een NAS (Linksys als voorbeeld) ook zelf 1 samenstellen naar eigen wensen. Alleen voor mij is de vraag: wat is wijsheid ;).

------------

@MuisM4t: ik ben nog helemaal niet bekend met die freeNAS en FreeBSD maar ik zal eens opzoeken of dat wat voor mij is. En dank je wel voor de links naar de topics over NAS en RAID. Ik weet dat er vele websites zijn over een eigen server maar ik hoop met mijn specifieke (en lang) verhaal aan te kunnen geven wat mijn bedoelingen zijn.

In je 2e reactie had je het over dure servers. Ik neig toch naar zelf samenstellen om toch vrij te kunnen uitbreiden wanneer, hoeveel en hoe vaak ik zelf wil. Wat zijn de voordelen voor een hoge of oneindige lease?

------------

@IceKiller2k6: je hebt het in vraag 4 over sabnzbd, is dit ook te gebruiken onder Windows of alleen voor Linux geschikt? En als ik toch voor Linux ga kiezen, welke OS van Linux raad jij mij aan? Anderen mogen uiteraard ook hun tip(s) over Linux OS geven voor een goede stabiele server.

Wat ik bedoel met vraag 7 is inderdaad met nieuwsgroepen. Ik zou dus graag de downloads meteen op de server willen opslaan en vanaf daar meteen kunnen benaderen. En ook al is de server in gebruik. Wellicht soort van status dat een download nog bezig is of wanneer hij juist klaar is.

Over het draaien van een website doe ik ook nog wel wat zoekwerk naar de programma's die jij daar vermeld hebt. Alleen apache en iis zeggen me wat globaal van naam.

Voor dat vaste IP, geeft dat geen problemen als ik met mijn andere devices op internet wil? Ook al schakel ik ze uit en later weer aan zodat ik een vrij IP nr krijg van de DHCP en dat de server (die als het goed is 24/7 aan blijft staan) zijn .200 IP nr behoud?

Bij vraag 10 bedoel ik geen 20mbit upload, was dat maar waar haha. Ik woon nu nog redelijk ver van de centrale (mij is gezegd dat dat afhankelijk is voor je snelheid, zowel down- als upload) en ik heb al eens via een website mijn upload gecheckt en dat kwam op gemiddeld 64kbps uit. In hoeverre is dit genoeg of te weinig als ik een paar gebruikers naar mijn server wil laten connecten?

Wat bedoel je bij vraag 11 met reencoden? Als ik films wil gaan kijken/streamen, zijn divx of xvid beter aan te raden qua downloads of kan ik ook de 4,3gb met video_ts bekijken/streamen? Want ik wil het zowel in huis (dat is lokaal netwerk, toch?) en indien mogelijk afhankelijk upload ook via internet. Foto's en muziek vallen qua grootte meer mee dan video's.

Ok als je dus een backup op de server kunt plaatsen, welk programma is goed en raad jij of andere GOT's aan om te backuppen. Het gaat dus om backup van clientpc's. En in hoeverre kan ik bijvoorbeeld een clientsysteem vanaf de server weer herstellen in de zin van: re-install windows?

Mijn budget (vraag 15) is niet beperkt, dan schaf ik alles met de tijd wel aan, als er ideale prijsdalingen zijn of online prijzen. Ik heb geen prijs in mijn hoofd, maar het moet uiteraard wel leuk blijven. Ik ga dan voor het eerst een eigen server opzetten, dus geen pro deskundige.

------------

Ik ga zoeken en lezen naar de tips die jullie mij tot nu toe gegeven hebben. Aanvullingen etc blijven altijd welkom.

Grt, CGI.79

• AvanCade
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-01 21:25
Ik heb een maand of 3 geleden een soort gelijke situatie gehad en ik heb besloten een server te kopen.

Een server moet natuurlijk veel SATA poorten hebben. Er zijn moederborden die dit hebben, maar die hebben vaak geen onboard video. Ik maak gebruik van een legitieme Windows Home Server. Deze werkt perfect. Geen gezeur van instellingen die Windows Server 2003 van je wilt, backups kun je makkelijk draaien en terugzetten, backup per folder aanzetten en dit alles met een mooie interface. Als ik het zo kan inschatten lijkt me dit een goede keus voor je.

Mijn specs:
Lian Li PC-A71A (Retail, Zilver)
Antec NeoHE Power (Retail, HE 430 EC)
Intel® Pentium® Dual-Core E2200 (Boxed)
Kingston ValueRAM 1 GB DDR2-667 (Retail, KVR667D2N5/1G)
Kingston ValueRAM 1 GB DDR2-667 (Retail, KVR667D2N5/1G)
Samsung SpinPoint F1 (Bulk, HD103UJ) (1TB)
Samsung SpinPoint F1 (Bulk, HD103UJ) (1TB)
Scythe Mugen SCINF-1000 (Retail, Zilver/Zwart)
GigaByte EP35-DS3P (Sound, Gb-LAN, FW, SATAII RAID)
Asus EN7300TC512/TD/128M (Retail, TV-Out, VGA, DVI-D)
Arctic Silver Silver 5 (Retail) (Pasta)

Bij Alternate voor een totaal van 770 euro exclusief Windows Home Server OS.
Je kan natuurlijk geld besparen, maar misschien heb je er wat aan.

Overigens heb ik VMware draaiende op de server zonder merkbare prestatie verlies. En uTorrent en SABnzbd draaien als service. Gewoon een torrent of nzb droppen in een map en hij download het.

[ Voor 7% gewijzigd door AvanCade op 30-08-2008 08:19 ]

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17:47
@IceKiller2k6: je hebt het in vraag 4 over sabnzbd, is dit ook te gebruiken onder Windows of alleen voor Linux geschikt? En als ik toch voor Linux ga kiezen, welke OS van Linux raad jij mij aan? Anderen mogen uiteraard ook hun tip(s) over Linux OS geven voor een goede stabiele server.

sabnzbd bestaat op windows als linux.. maar aangezien je alles via de webbrowser configueert maakt dat redelijk weinig voor je uit vermoed ik.. Ubuntu zou ik aanraden als beginneling, 't is redelijk simpel en duidelijk... maar toch goed en snel genoeg.. naderhand kun je nog altijd de window manager uitzetten... ;)

Wat ik bedoel met vraag 7 is inderdaad met nieuwsgroepen. Ik zou dus graag de downloads meteen op de server willen opslaan en vanaf daar meteen kunnen benaderen. En ook al is de server in gebruik. Wellicht soort van status dat een download nog bezig is of wanneer hij juist klaar is.

Dan is sabnzbd precies wat je wilt.. je kunt via webbrowser een NZB upload en kun je de rubriek kiezen, deze kun je zelf ook uitbreiden.. dus vb 'tv, movies, appz,....' deze worden automatisch geunrarred en geparred (herstelt) de rars worden automatisch verwijdert... er wordt ook een logboek bijgehouden van wat je download en hoelang het duurt etc etcen welke files beschadigd zijn.. Ook kun je download snelheid beperking doen dus vb altijd max 400 of zeggen tussen 9 en 20:00 mag je maar 200kbyte gebruiken en 's nachts 800kb.. dan zie je wel op het moment hoelang het duurt (inclusief welke dag) afhankelijk van download snelheid op dat moment...

Over het draaien van een website doe ik ook nog wel wat zoekwerk naar de programma's die jij daar vermeld hebt. Alleen apache en iis zeggen me wat globaal van naam.

Bij ubuntu kun je redelijk makkelijk apache2+mysql+php+phpmyadmin installeren.. gewoon via synaptic soort 'software toevoegen/verwijderen' moet je gewoon apache typen selecteren voor installatie en hetzelfde voor de rest..

Voor dat vaste IP, geeft dat geen problemen als ik met mijn andere devices op internet wil? Ook al schakel ik ze uit en later weer aan zodat ik een vrij IP nr krijg van de DHCP en dat de server (die als het goed is 24/7 aan blijft staan) zijn .200 IP nr behoud?

uw router kan mss ip @ mac koppelen... maar gewoon uw DHCP server ip's laten uitdelen vanaf 10 tem 100 en dan ip 200 voor de server nemen is gewoon handig ook om te onthouden

Bij vraag 10 bedoel ik geen 20mbit upload, was dat maar waar haha. Ik woon nu nog redelijk ver van de centrale (mij is gezegd dat dat afhankelijk is voor je snelheid, zowel down- als upload) en ik heb al eens via een website mijn upload gecheckt en dat kwam op gemiddeld 64kbps uit. In hoeverre is dit genoeg of te weinig als ik een paar gebruikers naar mijn server wil laten connecten?

tja.. beetje moeilijk wat wil je...? dat ze video's kijken of gewoon uw webpagina browsen 64kb is niet echt veel genoeg voor een gewone site.. maar niet voor filmen te streamen hé..

Wat bedoel je bij vraag 11 met reencoden? Als ik films wil gaan kijken/streamen, zijn divx of xvid beter aan te raden qua downloads of kan ik ook de 4,3gb met video_ts bekijken/streamen? Want ik wil het zowel in huis (dat is lokaal netwerk, toch?) en indien mogelijk afhankelijk upload ook via internet. Foto's en muziek vallen qua grootte meer mee dan video's.

reencoden is voor als je over internet zou willen streamen van video, voor foto's en muziek zal het wel meevallen maar video's meestal niet...

Ok als je dus een backup op de server kunt plaatsen, welk programma is goed en raad jij of andere GOT's aan om te backuppen. Het gaat dus om backup van clientpc's. En in hoeverre kan ik bijvoorbeeld een clientsysteem vanaf de server weer herstellen in de zin van: re-install windows?
Hirens bootdisk kun je backuppen via netwerk maar ook weer ophalen via network, feitelijk ghost met network ondersteuning.. het maakt ghost namelijk weinig uit of het van de hd of van een server is... enigste 'probleem' is de netwerk kaart herkenning..

Mijn budget (vraag 15) is niet beperkt, dan schaf ik alles met de tijd wel aan, als er ideale prijsdalingen zijn of online prijzen. Ik heb geen prijs in mijn hoofd, maar het moet uiteraard wel leuk blijven. Ik ga dan voor het eerst een eigen server opzetten, dus geen pro deskundige.
een basis systeem kost je denk ik rond de 600euro uit mijn hoofd.. maar zoals ik zei hangt ervanaf wat je allemaal wilt

voorbeeld lijstje
geen htpc: Pentium E2180 Sockel 775, FSB 800, Allendale, 64bit, Dual Core, box 59,90
wel htpc: Core 2 Duo E8200 Sockel 775, FSB 1333, Wolfdale, 64bit, Dual Core, box 133,90

moederbord:P5N-EM HDMI nForce® 630i, 2xPCI, 1xPCIe x1, 1xPCIe x16, 3xDDR2, Sound, Gbit LAN, VGA shared, S-ATA II RAID, HDMI 51,90 (kan raid 5 aan!)
geheugen: OCZ2G8004GK 4GB DDR2 800, PC2-6400, CL5-5-5-18, 1.9-2.2V, Gold, 2x2GB 72,90
2gb is normaal ook genoeg... ;)

hd: 3xsamsung 1tb 107euro
boothd 320gb 64euro

kast & voeding moet je zelf zien.. ;)

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:16
Beste CGI.79,

"Wat moet ik kopen"-vragen zijn niet toegestaan en dat geldt in dit topic voor de hardware kant. Voor informatie over de software kant kun je beter kijken in de software fora van tweakers.net zoals Windows Clients en dergelijke. Verder kun je meer info over servers vinden in het "Stille en zuinige server"-topic, hier in de CSL.

Deze gooi ik op slot omdat dit topic in zijn geheel hier niet thuishoort.

[ Voor 43% gewijzigd door GENETX op 30-08-2008 11:59 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.