a required cd/dvd drive device driver is missing

Pagina: 1
Acties:

• develdonk
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15-02 16:55
Ik heb gedeeltelijk de htpc gekocht van de best buy guide van mei en krijg onderstaande melding bij de installatie van vista 64 bit:

a required cd/dvd drive device driver is missing

Ik heb alle drivers geprobeerd van de cd-rom van gigabyte maar deze boden geen uitkomst. master slave op de nec-3500AG verzet, geen uitkomst, bios instellingen wijzigen, geen uitkomst. Er zijn ongetwijfeld veel mensen die dit bord gebruiken als htpc. Beide harde schijven (500 gig en 1 TB van samsung) hangen aan de sata poorten. Op mijn asus p5e deluxe gaf dezelfde vista installatie geen meldingen, deze was echter geinstallerd via een samsung of optiarc (nec/sony) dvd writer. Wie heeft er een tip? (en ja, google is reeds geraadpleegd, ben nu 4 uur verder)

AMD Athlon X2 4850e
Gigabyte GA-MA78GM-S2H
Kingston ValueRAM KVR800D2N5K2/2G 2GB (2x 1GB) DDR2
NEC-3500AG dvd writer

[ Voor 6% gewijzigd door develdonk op 30-08-2008 12:29 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

Verwijderd

Raar... dit is zeer courante hardware. Moet zeggen dat ik op dit zelfde mobo moeite had om 2 nieuwe NEC DVD branders aan de praat te krijgen... Maar dat was i.i.g. geen driver probleem.

Firmware updaten van deze brander is een eitje, wellicht dat je dat nog kan proberen. Je hebt de SATA mode toch wel op IDE staan?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Hoe heet je aansluiting waar je ide drive op zit? Dus niet de "ide" bedoel, maar de kontroller naam, hier moet je normaal een extra driver installeren.

Bios goed kontroleren, vaak zijn er meer instellingen mogelijk!

Heb eens gelezen dat sommige mensen ook de raid driver moesten installeren, hoewel dit onlogisch is.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:52

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Alhoewel het bericht het over een cd/dvd driver lijkt te hebben wordt er waarschijnlijk een IDE driver bedoeld. Ik heb dit geintje ook al eens gehad. Probeer eens alle IDE drivers te laden. Waarschijnlijk kan Vista niet de juiste IDE driver vinden op de DVD en komt daarom terug met dit bericht. Je zal de PATA, SATA en ws. RAID drivers waarschijnlijk moeten proberen.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• develdonk
Ik heb in de bios de settings als volgt staan:
onchip ide channel: enabled
onchip sata controller: enabled
onchip sata type: native IDE (keuze uit raid/AHCI)

Verder hangt de nec-3500AG aan de IDE poort. Ik had dus verwacht dat de harde schijven (alle sata) samen met deze drive gevonden zouden worden als de IDE driver geladen zou worden.

Heb vannacht ook XP eens geprobeerd, echter hier ziet hij de harde schijven ook niet na het alden van de raid driver... Lijkt er op dat deze sata driver niet goed is die op de cd staat? onwaarschijnlijk..???

[ Voor 11% gewijzigd door develdonk op 30-08-2008 12:29 ]

DWTW 2,3m, Ecodan 10kw, 13kWp (oost-west 12° Jinko Solar/Growatt), Rc >5, Hr++, Vera edge

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Heb je de optie 'enhanced' geprobeerd voor sata/ide?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• develdonk
Wat bedoel je precies met de keuze enhanced? Deze kan ik nergens vinden in mijn bios instellingen... Alleen de settings die hierboven beschreven staan (en betrekking hebben op sata of ide)

ter info, technet komt met deze oplossing:

On both the x86 and x64 editions I was stopped with the following slightly misleading message:

Required cd/dvd drive device driver is missing.

Eventually, after updating the firmware on my DVD drive and scratching my head a few times, it occured to me that it probably meant the IDE controller driver was needed, not some "drive device driver". Sure enough, I put the XP 64-bit driver for my ITE IT8211 ATA/ATAPI Controller on the root of a floppy, install finds it, I choose it and click next; all was well. IMHO the message should have been something more like:

Windows Install could not load the CD/DVD drive that contains the installation media. Please provide the necessary drive or controller device drivers provided by your manufacturer.

Next, it suddenly prompted me with another unhelpful message:

No new devices could be found. Make sure the driver files are correct and located on the driver installation media.

So, did my driver fail? Did the driver for my controller not take? No, actually it had loaded the ATAPI controller correctly and was now interested in the SATA drivers for the HDD. It only took me a minute to figure that out, but a more novice user would find this confusing.

[ Voor 77% gewijzigd door develdonk op 30-08-2008 09:51 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:16

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit gaat over Opslagmedia & I/O Controllers, niet Processors of Moederborden of Geheugen (ja, de controller zit op een moederbord, maar goed, het gaat om het apparaat)

Ik move even...

Move PMG -> OM

Je noemt in je vorige post trouwens alleen de SATA instellingen, terwijl je zelf net zegt dat deze drive aan de IDE poort hangt :o

Misschien handig om de IDE settings ook te posten. En als je toch bezig bent, de SATA op AHCI te zetten, Vista support dat en het biedt betere performance dan native IDE

Oslik blyat! Oslik!

• develdonk
Sata nu op AHCI gezet

IDE settings moet je me even helpen. Hij is aangesloten als slave, er is maar 1 poort beschikbaar op dit mobo, meer settings zin er toch niet?

• develdonk
Oplossing: :-)

Ik heb de NEC driver verwisseld met de IDE samsung drive. Toen waren alle problemen opgelost. Het was niet nodig om IDE drivers, SATA drivers of RAID drivers te laden voor de dvd writer. Vista herkende de fysieke drive zelf gewoon niet.

• el polini
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-02 08:27
Wanneer ik vista 64x op mijn samsung 250gb installeer. Bios --> AHCI
Herkende Vista installatie de schijf niet meer nadat ik c:\ geformateerd had.
Dus opnieuw opstarten, een keertje niet formateren, en dan gewoon installeren.
Pagina: 1