Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dik een jaar nu mijn E500, maar ik blijf maar hetzelfde probleempje houden:
Als ik foto's maak, dan zijn ze meestal onderbelicht. Van het voorjaar ben ik in het NOP (papegaaien opvangcentrum) geweest op klaarlichte dag. Het was zonnig weer, dus licht genoeg. De foto's die ik daar heb gemaakt zijn alleen onderbelicht, en het lijkt alsof ze in de nacht zijn gemaakt. Zelfs met de flitser ziet het er slecht uit. Ik heb de handleiding al een paar keer doorgelezen, maar wat ik verkeerd doe zie ik niet helemaal.
De lens die ik gebruik is de kitlens (14-45mm) (4/3 systeem). Ook met een andere lens (45-150mm) heb ik dit probleem.
Dit is mijn eerste DSLR, dus zal het wel een beginnersfout zijn :)

Hier een paar foto's die ik dus in de volle zon het gemaakt zonder flits:

Afbeeldingslocatie: http://i207.photobucket.com/albums/bb304/Foo-young-hi/P5171329.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i207.photobucket.com/albums/bb304/Foo-young-hi/P5171331.jpg

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Post eens plaatjes mèt exif data :?

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Heb je toevallig een belichtingcompesatie ingesteld? Meestal aangeduid met EV +/-, even de handleiding zoeken dan kom ik terug :+

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-01 12:12
Unable to extract some or all of the Exif data.

Sorry....

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Topicstarter
Welke exif data heb je nodig (en hoe plaats ik dat hier het makkelijkst?)

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Zoals ik al zei, hier ben ik weer.

Volgens mij heb je per ongeluk je belichtingscompensatie omlaag gezet. Dat houdt in dat als jij een belichting heb waarmee je niet helemaal tevreden bent je de camera kan dwingen om toch een snellere of tragere sluitertijd te nemen. Als deze nu op bijvoorbeeld -1EV staat dan is een sluitertijd van 1/200 ineens 1/400 dus de foto theoretisch twee maal zo donker. +1EV zou dus 1/100 zijn en +2EV 1/50.

In ieder geval dat is zo te veranderen.

Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/milba1.jpg
snelle photoshop

Eerst dat kleine knopje onder de vinger ingedrukt houden en vervolgens dat wieltje met de klok mee draaien. Dan zou ergens op een schermpje (of door je viewfinder) wat moeten veranderen (een waarde, niet het beeld).

Zo, lekker om je vrijdagavond te besteden. Hoop dat je er wat aan hebt.

edit: zie net dat het in je viewfinder moet staan als een getal met een +of- ernaast en ook op de info die op je main display staat. In je viewfinder zou er dus 0 moeten staan en op je display zou er een streepje in het midden van die schaal moeten. Haha, leuke uitleg zo.

Op deze manier dus:

Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/2d26dsz.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door pauldegroot op 29-08-2008 21:43 ]

• AlterEgo
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 21:33:
Welke exif data heb je nodig (en hoe plaats ik dat hier het makkelijkst?)
alles :+

Plaats eens een ruw plaatje-rechtstreeks uit de camera, dus onbewerkt.
Grote kans dat de exif daar gewoon in zit.

• LoneGunman
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 21:19:

Hier een paar foto's die ik dus in de volle zon het gemaakt zonder flits:

[afbeelding]
[afbeelding]
Die tweede lijkt me wel degelijk met flits. Eigenlijk heb je drie mogelijke oorzaken:

- Verkeerde modus: je kunt in jouw geval het beste de P-stand pakken. Wellicht heb je hem nu in M, alleen zullen een aantal foto's wel goed moeten zijn :P
- EV-compensatie op -1 of -2. Zie boekje hoe je dit kunt bijstellen
- Cam kapot.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik hem op M heb staan dan zie ik hem constant op -5.0 knipperen. Als ik doe wat pauldegroot poste in dat plaatje, dan verandert de F-waarde, maar de EV blijft hetzelfde. Dat verandert alleen als ik met de sluitentijd speel.

edit: Hij komt pas op 0 te staan bij een sluitertijd van zo'n 6sec.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2008 21:47 ]

Verwijderd

Post eerst eens maar een fullsize foto, zodat we de Exif info kunnen zien :). Die EV waarde geeft aan dat je je foto onderbelicht.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2008 21:50 ]

• pauldegroot
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Wanneer je in M schiet bepaal je zelf alles, dus dan is het logisch dat wanneer je de sluitertijd verandert de EV waarde ook verandert. Dit geeft dan in principe aan hoeveel je onder of overbelicht met de door jou ingestelde sluitertijden/diafragma/iso-waarde.

Die EV -5 betekent dat je 5 stops onderbelicht dus 1/50 wordt (1/50-1/100-1/200-1/400-1/800-1/1600) 1/1600. Het feit dat hij ook nog knippert betekent dat hij nod verder dan de 5 stops is onderbelicht maar dat hij het niet meer aangeeft.

Ik zou je aanraden om in A of TV (bij jou S denk ik) te schieten. Waarin je met A het diafragma (scherptediepte) zelf kiest en de camera de sluitertijd. En bij S jij de sluitertijd kiest en de camera het diafragma.

In M heb je complete controle over je instellingen en doet de EV knop dus ook niks want hij doet niks zelf.

Dus zet hem op A of S en probeer dan nog eens foto's te maken en indien nodig de EV knop te gebruiken om te compenseren.

[ Voor 15% gewijzigd door pauldegroot op 29-08-2008 21:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
De fullsize foto's:

klik
klik

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
misschien een heel erg stom idee, maar heb je dan niet toevallig je Fwaarde op, like 1/22 staan?

• AlterEgo
  • Niet online
code:
1
Exposure Program = manual control (1)

Hij stond om "manual" . Probeer eens "P", of "A" of "Tv", maar niet "M"zonder ervaring.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen eens kijken hoe het in de buitenlucht gaat. (het is nu een beetje donker :p)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Kan ook nog met je lichtmeetmodus te maken hebben, of, wat waarschijnlijker is: je zegt zelf dat hij pas op 0 komt te staan bij 6 seconden, maar dat is niet zo gek als je 'm op iso 100 laat staan in de avond.

Succes ermee :)

• Gody
  • Laatst online: 12-01 20:54
Ik wil soms nog wel eens eerst door mijn viewfinder framen en vervolgens de camera op die positie vast te houden en mijn hoofd gewoon weghalen achter de camera om rustig te kunnen kijken wat het juiste moment is om te schieten(wanneer mensen lachen bv). Dit vind ik persoonlijk soms wel fijn en met hoge shutterspeeds kan het ook zonder bewogen-shots. Nadeel (wat betreft belichting) is dat er op deze manier licht via je viewfinder binnenkomt wat je lichtmeting kan beinvloeden. Als je je viewfinder afschermt met bv een vinger of een speciaal kapje (zoals iig bij mijn Nikon D80 erbij werdt geleverd) gaat het uiteraard goed.

[ Voor 9% gewijzigd door Gody op 29-08-2008 22:23 ]

Verwijderd

Nog steeds geen Exif info.

En donker is niet alleen het probleem, de focus is ook verkeerd.

En je loopt er al een jaar mee?

Verwijderd

Waarmee bekijk je dat?
Ik zie toch echt onder andere:

foto1.jpg: f/5,9 - 1/100sec. - ISO100 - 0-stap - 41mm
foto2.jpg: f/5,9 - 1/100sec. - ISO100 - 0-stap - 44mm

Probeer de belichtingscompensatie eens omhoog te spijkeren en zet je camera dan op de P-stand. Zet hem bijvoorbeeld op +1.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Best wel realistische waarden volgens sunny f/16 rule. ISO 100, 1/100 sluitertijd en f/5,6 voor een Hollands weertje.

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
ja volgens de sunny f/16 rule wel rapture, alleen nu is 't niet sunny geweest en zie ik bij deze 2 duidelijk dat je in de schaduw staat.

|>

• rapture
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

f/16 voor sunny en f/5.6 voor heavy overcast.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Wat is er nou zo moeilijk aan? Uit de Exif blijkt duidelijk dat er op M is geschoten, terwijl de TS waarschijnlijk nog niet genoeg ervaring daarvoor heeft. Schiet gewoon op P of evt. Av als je al weet wat een diafragma doet en zet de exposure compensation gewoon op 0. :)
(zoals al meer mensen hebben gezegd)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
rapture schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 08:56:
f/16 voor sunny en f/5.6 voor heavy overcast.
dan blijft dat nog te optimistisch :)

|>

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 21:44:
Als ik hem op M heb staan dan zie ik hem constant op -5.0 knipperen. Als ik doe wat pauldegroot poste in dat plaatje, dan verandert de F-waarde, maar de EV blijft hetzelfde. Dat verandert alleen als ik met de sluitentijd speel.

Volgens mij is er gewoon iets stuk in jouw camera.
1/100e op F/5.6 en ISO 100 moet in hollands zonnig weer een beter beeld opgeven. Zelfs in de schaduw. Maar het vreemde is dat je camera besloot om te flitsen terwijl je in Manual mode schoot (Flash: 8 bij foto 1, en 9 bij foto 2). Bij de 2e foto is duidelijk dat er geflitst is, maar bij de 1e foto niet.

Kan 't zijn dat Olympus zelfs in M-stand de instellingen override (zonder de EXIF info daarvan op de hoogte te stellen)?
Probeer 's om in P, A, of S mode te schieten (A heeft mijn voorkeur). Hopelijk ben je 't probleem dan kwijt. En M heb je alleen in speciale omstandigheden nodig, meestal weet de camera 't beter dan jij. ;)

• Wijnands
Dat konijn zat ergens onder de bomen, daar kan het, ook tijdens zonnig hollands weer best donker zijn. Als ik naar de persoon die er half naast staat kijk vraag ik me af hoe lekker het weer was.

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Hij heeft het toestel nu ruim een jaar !
In een jaar tijd mag ik toch wel aannemen dat je wel eens aan dat wieltje hebt gedraaid :?
Indien ja: Toestel kapot lijkt me, maar om pas na 1 jaar hier iets aan te gaan doen en in de tussentijd onderbelichte foto's te krijgen. 8)7

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Verwijderd

Hoe 't weer was weet ik ook niet, maar ik ben van de generatie van "wat voor weer is 't vandaag? 1/125e, F/8, ISO 100 (was eigenlijk 21 DIN)" ;)
Als je dan met 1/100e en F/5.6 zulke donkere foto's krijgt en 't toestel blijkbaar in M mode zelf beslist om te flitsen, dan is er of iets mis met de camera, of met de kennis van degene die 'm bedient.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 21:44:

Je wil lichtere foto's dus: diafragma open doen en/of sluitertijd langer maken en/of iso omhoog schoppen. Ik heb geen E500 dus hoe alles precies gaat kan je ik niet met zekerheid zeggen dus lees maar in de handleiding hoe je dat voor elkaar krijgt.

Dat ie op -5 knippert is waarschijnlijk om aan te geven dat ie volgens de licht meter meer als 5 stops onderbelicht is.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Exif zegt bij beide foto's: Exposure Bias (EV) = 0/10 = 0

Dus volgens de camera zijn beide shots correct belicht. Dat betekent dus of dat de camera stuk is, of dat het misgaat doordat je spotmetering hebt gebruikt.

Spotmetering op een spierwit konijn zorgt voor een onderbelichte plaat. Aangezien hij dat wit als 18% grijs probeert vast te leggen en dus gaat onderbelichten. Mogelijk was er bij dat hek voor die papegaai ook een behoorlijk licht stukje in het midden, waardoor de spotmetering een te hoge lichtwaarde registreerde?

Of dat de boel helemaal verklaart weet ik niet, maar probeer eens wat foto's te maken met matrix metering, ipv spotmetering zou ik zeggen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Orion84 op 30-08-2008 19:34 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• bouwfraude
  • Niet online
Orion84 schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 19:28:
Exif zegt bij beide foto's: Exposure Bias (EV) = 0/10 = 0

Dus volgens de camera zijn beide shots correct belicht. Dat betekent dus of dat de camera stuk is, of dat het misgaat doordat je spotmetering hebt gebruikt.
Camera is niet stuk hij staat niet op Auto.

Verwijderd

Compensation in EXIF zegt hoeveel compensation er is toegepast, niet wat de camera er van vond (dat zie je terwijl je door de viewfinder kijtk).

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-01 23:08
Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:52:
Compensation in EXIF zegt hoeveel compensation er is toegepast, niet wat de camera er van vond (dat zie je terwijl je door de viewfinder kijtk).
Inderdaad, en omdat de camera op Manual stond is de belichting gewoon fout. Zet hem dus gewoon op P. ;)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:17

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 22:52:
Hmm, daar zou je bij nader inzien wel eens gelijk in kunnen hebben. Er zijn volgens mij echter ook camera's die in dat veld (of een veld wat er sterk op lijkt) op slaan hoeveel de (handmatig) ingestelde belichting afwijkt van de gemeten belichting. Maar ik zie dat mijn D40 daar inderdaad ook gewoon 0 neerzet, ook al onderbelicht je 1 stop in M.

Dus het zou inderdaad ook zo maar kunnen dat TS gewoon z'n handmatige instellingen 'te donker' gekozen heeft. Al zou het dan op zich nog steeds wel zo kunnen zijn dat TS in de viewfinder te zien kreeg dat de instellingen een correcte belichting op zouden moeten leveren, met vervolgens deze foto's tot gevolg. Maar daar kan alleen TS meer duidelijkheid over geven.

[ Voor 22% gewijzigd door Orion84 op 30-08-2008 23:40 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

TS moet gewoon eens foto's in full auto schieten en kijken wat hij dan doet :)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als ik in de Exif kijk zie ik bij metering, dat deze op SPOT staat. Dikke kans dat hier hierdoor misgaat. maar dan zou ik eigenlijk ook verwachten dat je regelmatig overbelichte foto's moet hebben (als je een zwarte beer op de foto zet bijvoorbeeld).

Zet hem eens op average of nog beter evaluative metering, en maak dan eens een foto van een neutraal object op groothoek

• Wijnands
Laatste wat we van TS hebben gehoord:
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 22:07:
Ik ga morgen eens kijken hoe het in de buitenlucht gaat. (het is nu een beetje donker :p)
Misschien dat eerst 's afwachten?

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
De foto met het konijn als onderwerp krijgt in de exif iig wel de vermelding: "flash fired, compulsory flash mode" Als ik het goed begrijp dus: flitser is afgegaan omdat ie in de verplichte/auto flash modus stond. Verder zijn de adviezen al gegeven omtrent in welke modus schieten en de metering. Maar afijn, ben benieuwd naar de foto's van TS in de buitenlucht zoals ie aangaf op vrijdag. Kijken wat er dan wordt weergegeven aan exif informatie.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Er is al meermaals geconcludeerd dat de camera op Manual stond, en dat de belichting daarom fout is. Waarom blijft iedereen met andere, onjuiste, verklaringen komen?

Een tip aan de TS: kijk de manual van je camera eens door, en dan met name het hoofdstuk waar de verschillende modi (MSAP) worden uitgelegd. Dit valt eigenlijk onder basic kennis en het lijkt me niet bijzonder nuttig om hier nog over door te blijven malen :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.