Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[XP] Drivers hard verwijderen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Situatie: ik heb een USB-apparaat waarvoor ik een driver wil installeren. Bij aansluiten van het apparaat ziet XP dat het een onbekend apparaat is, maar heeft daarvoor direct wel 'een' driver geinstalleerd. Dit heeft voor mij als gevolg dat ik geen enkele driver meer voor dit apparaat kan installeren omdat die drivers volgens XP ouder zijn dan zijn eigen algemene driver.

Bij deinstallatie via de devicemanager en daarna weer installatie valt XP weer terug op zijn algemene driver, dus blijkbaar zit er ergens nog een koppeling tussen de ID van die USB-aansluiting en die driver. Hoe kan ik die hard verwijderen?

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou in de veilige modus de driver kunnen proberen te verwijderen.
Zelf het register induiken om de verkeerde key te zoeken kan ook, maar is wel riskant.

Nog een optie, maar die hoeft niet beslist te werken: Driver Cleaner Pro (even googlen)

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Verwijderd

Topicstarter
In veilige modus gebruikt hij dezelfde gegevens, dus dat gaat niet helpen. Driver Cleaner Pro is voornamelijk voor videodrivers dacht ik.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 19:24:
In veilige modus gebruikt hij dezelfde gegevens, dus dat gaat niet helpen. Driver Cleaner Pro is voornamelijk voor videodrivers dacht ik.
is onder andere voor videodrivers, geluidskaarten kunnen er mee verwijderd worden, netwerkkaarten, gewoon even het progje installeren, in veilige modus booten en zoeken of je kan verwijderen wat verwijderd moet worden.

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 11:51
Lees dit maar eens door hoe je "Ghost USB devices" HARD moet verwijderen

Device Manager does not display devices that are not connected to the Windows XP-based computer

Hierdoor krijg je alle usb devices te zien die je in het verleden eens heb aangesloten, en handmatig uit je hardwarelijst kan knikkeren

Je kan ook zelf een batch file maken hiervan altijd handig voor later mocht t nog eens nodig zijn.

http://windowsxptricksfor.../show-hidden-devices.html

@hieronder: Great minds think alike ;)
apart me too, alleen google wees hiernaar, zocht op keyword

[ Voor 38% gewijzigd door Turismo op 29-08-2008 21:33 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Verwijderd

Misschien heb je wat aan dit MS KB-artikel

Hierin staat beschreven hoe je hidden devices zichtbaar kunt maken en deze kunt verwijderen uit apparaatbeheer, ook als ze niet zijn aangesloten.
Zorg er dan wél voor dat het usb apparaat niet is aangesloten :)

edit:
Turismo was me nét voor ;)

@ ^^ Alleen denk ik in engelse artikels :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2008 19:42 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Misschien kan dit tooltje je helpen :USB Deview

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de hulp jongens. Voor zover ik het kan zien na wat testjes kan ik met de wijzigingen in de devicemanager en dat tooltje van Henk007 de verbinding op dat moment wel verwijderen, maar als ik na reboot de USB-kabel er weer in steek gaat hij weer terug naar zijn 'onbekende apparaat'-driver.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2008 19:54 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 19:54:
Bedankt voor de hulp jongens. Voor zover ik het kan zien na wat testjes kan ik met de wijzigingen in de devicemanager en dat tooltje van Henk007 de verbinding op dat moment wel verwijderen, maar als ik na reboot de USB-kabel er weer in steek gaat hij weer terug naar zijn 'onbekende apparaat'-driver.
Moet je niet eerst de software/driver installeren vóórdat je het apparaat aansluit?
Wat staat erover in de handleiding?

Verwijderd

Topicstarter
Er is verder geen setupfile o.i.d. Het mapje bestaat uit een aantal systeembestanden met twee inf-files. Bij het aansluiting van het USB-apparaat zou XP hem moeten zien als een niet werkend apparaat waarna je de wizard kan verwijzen naar de map met de inf-file. Maar in dit geval denkt XP dat het apparaat al werkt, alleen met de onjuiste driver dus.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:00:
Maar in dit geval denkt XP dat het apparaat al werkt, alleen met de onjuiste driver dus.
Dan kan je toch naar 'Apparaatbeheer' gaan, daar het onjuist geïnstalleerde apparaat selecteren en kiezen: stuurprogramma bijwerken en vervolgens de juiste .inf's aanwijzen? Of heb je dat ook al geprobeerd? Verder rechtsklikken op de .inf's en Installeren kiezen kan ook werken.

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:18:
[...]

Dan kan je toch naar 'Apparaatbeheer' gaan, daar het onjuist geïnstalleerde apparaat selecteren en kiezen: stuurprogramma bijwerken en vervolgens de juiste .inf's aanwijzen? Of heb je dat ook al geprobeerd? Verder rechtsklikken op de .inf's en Installeren kiezen kan ook werken.
Heb ik al geprobeerd inderdaad, maar dan geeft hij de melding dat zijn huidige 'onbekende driver' nieuwer is, dus wil behouden.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:47:
Heb ik al geprobeerd inderdaad, maar dan geeft hij de melding dat zijn huidige 'onbekende driver' nieuwer is, dus wil behouden.
Die mededeling valt toch te overrulen?

en kan je zodra je het usb apparaat verwijderd hebt en gaat installeren niet kiezen dat je hem wilt installeren en zelf de software kiezen?

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 11:51
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:00:
Er is verder geen setupfile o.i.d. Het mapje bestaat uit een aantal systeembestanden met twee inf-files. Bij het aansluiting van het USB-apparaat zou XP hem moeten zien als een niet werkend apparaat waarna je de wizard kan verwijzen naar de map met de inf-file. Maar in dit geval denkt XP dat het apparaat al werkt, alleen met de onjuiste driver dus.
-Eerst ff alles cleanen in je apparaatbeheer van onbekende usb apparaten
*reboot*
-Op alle 2 de inf files rechtermuisknop en installeren kiezen
-USB apparaat aansluiten

dan zou het werken *O*
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 20:47:
[...]

Dit klopt eigenlijk niet, klinkt alsof je wel wijst naar je mapje maar op automatisch installeren hebt gezet.
Als je handmatig installeert, dan geef je inderdaad zelf de inf files aan, maar ongeacht wat Windows ervan vind, kan je altijd forceren het "toch" te installeren.

[ Voor 28% gewijzigd door Turismo op 29-08-2008 21:37 ]

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Pagina: 1