[Netwerk] Exchange failsafe systeem

Pagina: 1
Acties:

• ChoArrim
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 26-03-2022
Situatie nu

Internet <----> Gateway ( Watchguard Firebox ) <------> Exchange

De gateway poortmapt alles mooi door naar de Exchange server.

Situatie toekomst

Internet <----> Gateway ( Watchguard Firebox ) <------> linux mailserver <----> Exchange

De werking van de "linux mailserver" is :
- alle emails doorsturen naar de Exchange server
- als de Exchange server down is, emails bijhouden tot de Exchange terug op is en dan doorsturen

Dit is geen probleem, ik heb al een linux server met postfix geconfigureerd die dit doet.

Probleem

Wat als de "linux mailserver" down is ?

Dan zouden alle emails rechtstreeks bij de Exchange terecht moeten komen.

Is dit mogelijk ? En hoe doe ik dit ?

Zijn er eventueel andere Exchange failsafe systemen die weinig geld kosten ( dus geen cluster, double take, ... ) ?

?!

• Genghis Khan
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waarom niet een gewone mail fallback met behulp van MX-records naar een andere SMTP-server (bij voorkeur die van je ISP)?

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Genghis Khan schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 16:44:
Waarom niet een gewone mail fallback met behulp van MX-records naar een andere SMTP-server (bij voorkeur die van je ISP)?
Dat is inderdaad de beste (low-budget) oplossing. Mijn Exchange server is fallback voor de exchange server van een kennis die fallback speelt voor de mijne. Zie http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=14699 voor hoe dit op te zetten :) .

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Aan de andere kant, je hebt twee dagen de tijd om de mailserver weer in de lucht te brengen. Daarna worden "pas" mail delivery foutmeldingen terug gestuurd.

Overigens, hetgeen je wil bereiken kan waarschijnlijk wel met een loadbalancer gemaakt worden (maar daarmee creeer je natuurlijk weer een single point of failure...).

Wat probeer je exact te bereiken ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
servers "achter" elkaar zetten, verhoogt juist de kans dat er wat mis gaat... je moet ze, als het kan, "naast" mekaar zetten.
dus niet:
code:
1
 Inet --- server1 --- server2

maar:
code:
1
2
3
          Server1
Inet <
          Server2

[ Voor 6% gewijzigd door the_stickie op 29-08-2008 17:05 ]

• ChoArrim
lier schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 17:00:
Aan de andere kant, je hebt twee dagen de tijd om de mailserver weer in de lucht te brengen. Daarna worden "pas" mail delivery foutmeldingen terug gestuurd.

Overigens, hetgeen je wil bereiken kan waarschijnlijk wel met een loadbalancer gemaakt worden (maar daarmee creeer je natuurlijk weer een single point of failure...).

Wat probeer je exact te bereiken ?
Juist een keer uitgetest. De Exchange server ffkes down laten gaan ( hopelijk heeft mijn baas dat niet gezien :-) ) en ondertussen een paar emails gestuurd. Ik krijg direct een "Delivery Status Notification (Failure)", dus dat werkt niet.

De bedoeling is uiteraard dat onze klanten ons altijd kunnen bereiken zonder "Delivery Status Notification (Failure)" meldingen.

?!

• ChoArrim
the_stickie schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 17:03:
servers "achter" elkaar zetten, verhoogt juist de kans dat er wat mis gaat... je moet ze, als het kan, "naast" mekaar zetten.
dus niet:
code:
1
 Inet --- server1 --- server2

maar:
code:
1
2
3
          Server1
Inet <
          Server2
Idd, u hebt volledig gelijk.

Ipv

Internet <--> Gateway <--> Linux server <--> Exchange server

Moet het zijn

code:
1
2
3
          <-->  Gateway  <-->  Exchange server
Internet 
          <--> Linux server

Dat zou perfect moeten werken, alleen ga ik dan mijn linux server iets beter moeten beveiligen.

?!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

ChoArrim schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 17:22:
code:
1
2
3
          <-->  Gateway  <-->  Exchange server
Internet 
          <--> Linux server
Het is de vraag of dit gaat werken ivm portforwarding, omdat beide servers zullen moeten luisteren op poort 25. Verder beschermt het je niet tegen stroomuitval of problemen met de internetprovider, iets wat via de MX-record oplossing wel te regelen is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• ChoArrim
gambieter schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 17:29:
[...]

Het is de vraag of dit gaat werken ivm portforwarding, omdat beide servers zullen moeten luisteren op poort 25. Verder beschermt het je niet tegen stroomuitval of problemen met de internetprovider, iets wat via de MX-record oplossing wel te regelen is.
Dit zou een oplossing zijn via de MX record, want de linux server en de gateway gaan dan beide een publiek ip adres hebben.

MX record 1 verwijst naar de linux server
MX record 5 verwijst naar de gateway

Dus email komt eerst binnen in de linux server die de email doorstuurt naar de gateway die de email doorstuurt naar exchange. Als de linux server down is, wordt de email door gestuurd naar de gateway.

[ Voor 5% gewijzigd door ChoArrim op 29-08-2008 17:39 ]

?!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:28
Ik snap zaken even niet. Wat wil je nu exact bereiken? Als je exchange plat gaat kan je Linux-MTA inderdaad een foutmelding geven. Ik zou zelf Postfix voor je exchange hangen, en ergens anders op het internet een fallback-server.

Wat zou kunnen is dat dit niet genoeg is. CQ: mail moet altijd binnen komen. Dan zou ik eerder naar een dual-homed netwerk zoeken. Dus twee internet-lijnen, twee Linux-machines die allebei verwijzen naar je Exchange server. Uiteraard neem je niet twee keer SDSL, maar SDSL en Glas, of SDSL en kabel bijvoorbeeld. Dan houd je je Exchange als SPOF over, maar dat kan je zelf prima oplossen :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

ChoArrim schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 17:18:
Juist een keer uitgetest. De Exchange server ffkes down laten gaan ( hopelijk heeft mijn baas dat niet gezien :-) ) en ondertussen een paar emails gestuurd. Ik krijg direct een "Delivery Status Notification (Failure)", dus dat werkt niet.

De bedoeling is uiteraard dat onze klanten ons altijd kunnen bereiken zonder "Delivery Status Notification (Failure)" meldingen.
Maar toen heb je waarschijnlijk intern gestuurd en niet via een externe mail server ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Pagina: 1