[HDMI] Geen geluid

Pagina: 1
Acties:

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:17
Na veel zoeken, proberen en handen in men haren kom ik er niet meer uit. De setup is alsvolgt :

Setup:
ASUS Ati Radeon 3650 256 SILENT
Intel Pentium Dual core E2180
Gigabyte P35 DS3L

22" Acer TFT scherm
Asus' meegeleverde DVI-> HDMI convertor
DQ DVI -> HDMI convertor (later bijgekocht, omdat ik die van asus niet vertrouwde, maar deze geeft ook geen kik)
5 meter Vivanco HDMI kabel (HDMI <-> HDMI)
26" Hitachi HD ready LCD tv
Vista Ult met SP1 :)

Wat ik wil doen is het volgende,

Op uitgang 1 van de videokaart het 22"TFT scherm, op uitgang 2 de HD ready tv MET geluid,

Wat ik het gedaan is het volgende,

- Realtek HDMI drivers geprobeerd,
- Ati HDMI drivers geprobeerd,
- Catalyst 8.8 geinstalleerd
- Catalyst 8.2 geprobeerd (las op fora dat deze beter met hdmi kon omgaan, maar deze wilde totaal niet geinstalleerd worden.)
- Beeld is uitstekend, HD's demo's geven superscherp beeld, alleen zonder geluid dus. :/

Alle drivers geven aan dat ze in orde zijn, in Vista geven ze netjes een geluidsapparaat waarbij het groene balkje netjes op en neer spring bij het afspelen van muziek, maar uit de tv komt geen kik.

Afbeeldingen :
Afbeeldingslocatie: http://fileserver7.jpghosting.com/images/tn_image001_0a59be765bad3f875f43103f5324fa9f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://fileserver7.jpghosting.com/images/tn_3650_silent_65b33ae0025a383c9394766c518d35e8.jpg

De kabel ligt er al door de muur, zou het zonde vinden om die te vervangen :|

Weten jullie hoe ik het geluid uit de TV krijg?

• DizzyWeb
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:55

DizzyWeb

Ondertiteld

Nou, niet via DVI in ieder geval. DVI geeft alleen maar beeld. Je zal het geluid op een andere manier bij je TV moeten krijgen.

• _Apache_
DizzyWeb schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:28:
Nou, niet via DVI in ieder geval. DVI geeft alleen maar beeld. Je zal het geluid op een andere manier bij je TV moeten krijgen.
Specs volgens Ati :

HDMI output support

* Supports all display resolutions up to 1920x10802
* Integrated HD audio controller with multi-channel (5.1) AC3 support, enabling a plug-and-play cable-less audio solution

• Tweak-Freak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 04:00

Tweak-Freak

ra ra wie is dat in mijn icon?

welke geluidskaart staat geinstaleerd die van je viedokaart of bv die van je moederbord?

• _Apache_
Tweak-Freak schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:37:
welke geluidskaart staat geinstaleerd die van je viedokaart of bv die van je moederbord?
Beide, ik heb een Realtek HD audio output, en een ATI HDMI audio device. Beide zijn ze volgens Vista in orde, alleen de Realtek HD audio geeft geluid op een 2.0 setje. Ook wanneer ik de Realtek HDMI audio drivers installeer, komt er in de Realtek software een HDMI aansluiting bij, deze kan ik activeren via de software maar geeft geen kik op het apparaat.

Verwijderd

Heb je de ati driver wel als uitvoerapperaat geselecteerd? Op de screenshot lijkt het erop dat de Realtek chip nog actief is.

• _Apache_
Verwijderd schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:40:
Heb je de ati driver wel als uitvoerapperaat geselecteerd? Op de screenshot lijkt het erop dat de Realtek chip nog actief is.
Heb uitvoerig gewisseld tussen de apparaten, als standaard ingesteld/ gewisseld/ opnieuw opgestart, maar krijg er met geen 20 paarden geluid uit.

Mijn twijfel zich hem echt in de misleidende ATI specs, zei zeggen HDMI output, maar zeggen niet of die door het DVI slot heen komt. Zou me namelijk een super functinoaliteit zijn, maar dit lijkt me steeds minder waar te zijn... :?

[ Voor 23% gewijzigd door _Apache_ op 29-08-2008 15:44 ]

• _Apache_
_Apache_ schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 15:43:
[...]
Mijn twijfel zich hem echt in de misleidende ATI specs, zei zeggen HDMI output, maar zeggen niet of die door het DVI slot heen komt. Zou me namelijk een super functinoaliteit zijn, maar dit lijkt me steeds minder waar te zijn... :?
Ben inmiddels nog niet verder met mijn antwoorden, (had ook door werk en cursus weinig tijd om dit euvel voor mijn broer uit te zoeken).

Kan iemand mij hier uitsluitsel over geven of moet ik andere manieren zoeken om het geluid bij de tv te krijgen?

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:18
Volgens ATI website moet je 8.9 Catalyst instaleren en dat zou het moeten oplossen:

http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=37436

Hopelijk werkt het!

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Ik hbe hier op t.net al eens een discussie gehad hieromtrent; ik heb toen mijn ongelijk moeten toegeven: de Ati DVI adpater zet wel degelijk geluid op de hdmi... maar je moet dus wel een "speciale" convertor gebruiken, die normaliter bij je kaart gelevred werd.

• _Apache_
Ah, dat biedt meer perspectieven.

Ik heb de convertor gebruikt die bij de kaart zat, hierop stond de Asus naam, niet specifieke ATI, dus om nou weer speciaal ATI convertor aan te schaffen. Eerst de drivers proberen dan, toch aankoop van die convertor overwegen.

Alleen begrijp ik dit niet helemaal,

Note: "This as a replacement to lost or damaged adapters ONLY. It can not be sold separately. This adapter will not enable HDMI through the DVI output of any Radeon™ HD 2000 series board; it will only work if your product was originally shipped with a DVI-HDMI adapter."

• Moe_Szyslak
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 14-05 13:59
Probeer anders eens je onboard geluid in de BIOS uit te schakelen. Dat werkte bij mijn geluidskaart. En je weet zeker dat je niet nog een kabeltje van je mobo of geluidskaart naar je graka moet hebben lopen? Er staat dan wel cable-less maar wie weet.

• _Apache_
Moe_Szyslak schreef op vrijdag 26 september 2008 @ 14:22:
Probeer anders eens je onboard geluid in de BIOS uit te schakelen. Dat werkte bij mijn geluidskaart. En je weet zeker dat je niet nog een kabeltje van je mobo of geluidskaart naar je graka moet hebben lopen? Er staat dan wel cable-less maar wie weet.
Nou ik heb de kaart eruit gehaald en onderzocht waar ik zo een kabel zou moeten aansluiten, maar kan geen jack of ingang vinden waar iets in zou kunnen. Ook de manual beschrijft zoiets niet.

Maar wat bedoel je precies met onboard uitschakelen in bios, het geluid dat het mobo naar de realtek chip stuurt? Logischerwijs heb ik dan helemaal geen geluid meer, dan zou volgens jou wel kunnen dat de videokaart wel geluid geeft?

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Je hoeft iig zeker niet andere geluidskaarten uit te schakelen. De HDMI digital output als standaard zetten is voldoende. De bijgeleverde adapter geeft inderdaad ook geluid door naar een hdmi kabel. Extra drivers zijn niet nodig, de geluidskaart die erop zit wordt iig onder Vista automatisch herkend. Ik heb wel geluid met de volgende hardware:

HD3450 DVI->HDMI adapter -> HDMI kabel -> Panasonic Plasma

Windows Vista Ultimate Sp1 met Catalyst 8.9

Dus het kan wel. Probeer eens de primaire output. Wellicht zit er niet op beide uitgangen een audio signaal.

• _Apache_
Ok, nu breekt men klomp, het lukt me maar niet.

Heb het volgende geprobeerd,

- Drivers 8.9
- Speciaal ATI DVI-> HDMI stekkertje gekocht.
- Realtek ATI HDMI Device standaard gezet, en de groene balkjes springen ook heen en weer bij het afspelen van geluid, maar niets uit de tv.

Heb echt geen idee meer in welke hoek ik het moet zoeken.. Aarrgh!!

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 08:19

whimbrel46

Don't ask why

- Hoeveel HDMI aansluitingen heb je op je TV? Ik heb zelf een Sony met 2 HDMI aansluitingen, waarvan er maar 1 ook audio aan kan. Bij mij werkt het wel, op een ATI 2600 Pro met de ATI DVI-HDMI verloop stekker en ATI HD Audio als standaard apparaat ingesteld. Vista 32. Maar echt tevreden ben ik er niet over. Af en toe is ie bij het opstarten z'n ATI HD apparaat kwijt en gaat het ding over op de onboard Realtek. Niet betrouwbaar.

- Heb je er nog een versterker of iets anders tussen staan? D.w.z. sluit je je computer direct aan op de TV of zit er nog iets tussen?

- Er zijn verschillende versies van HDMI. Zou het kunnen dat die van je TV en de grafische kaart niet overeenkomen? TV te oud, grafische kaart te nieuw?

[ Voor 13% gewijzigd door whimbrel46 op 22-10-2008 09:46 ]

• _Apache_
- 2 Aansluitingen, allebei geprobeerd, geen verschil, beide geven geen geluid.

- PC word direct aan de tv gehangen, de speakers in de tv zijn voldoende om het geluid goed te voorzien. Uitgang 2 van de videokaart ( DVI ) word direct in de hdmi input van de tv geprikt.

- Hier zat ik dus nog aan te denken, heb de handleiding mee naar huis genomen, zal hier vanavond is in zoeken. De tv is ~8-10 maanden oud, lijkt me geen probleem te moeten geven.

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 22-10-2008 09:58 ]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17:46

Marc H

- - Is wakker - -

Bij veel tv's kan je opgeven welke input het audiosignaal bevat bij de verschillende hdmi ingangen. Staat dat goed?

Ik maak geen fouten, ik creëer leermomenten.

• _Apache_
*zucht, heb het gevonden in de handleiding van de tv.

"When it is desired to watch HDMI source with a dvi to hdmi cable; in order to enable audio, Audio Input (which is located at the left side of the antenna input) is to be used to get DVI device's audio signal."

Dus alsnog een extra kabel trekken.

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 08:19

whimbrel46

Don't ask why

_Apache_ schreef op woensdag 22 oktober 2008 @ 09:53:

Uitgang 2 van de videokaart ( DVI ) word direct in de hdmi input van de tv geprikt.
Op mijn ATI 2600 Pro is er maar een van beide DVI uitgangen voorzien van audio. Wat DVI-1 en wat DVI-2 is kon ik niet zien, dus ik heb het gewoon geprobeerd.

De opmerking in de handleiding van je TV snap ik wel in combinatie met DVI, maar ik ben dan toch even eigenwijs: het is raar dat er een HDMI ingang op je TV zit die geen geluid doorgeeft. Je kan dan bijvoorbeeld ook geen standalone DVD speler met uitsluitend HDMI aansluiten. En dat is helemaal niet de bedoeling van HDMI, dat, plat gezegd, DVI met geluid is.

• _Apache_
Hmm, daar heb ik nog niet aangedacht, ga ik even proberen :)

• Chef_v_leeuwen
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 24-04 11:16
Zoals je handleiding van je Tv beschrijft; gaan ze er waarschijnlijk vanuit dat er normaal gesproken geen geluid via de meeste dvi uitgangen komt.

Ik heb b.v. een 280gtx, deze moet je intern doorlinken naar je soundcard en dan werkt het gewoon.

* PSN=Chef_NL** *

Verwijderd

Jullie hebben het allemaal verkeerd.
Waarschijnlijk moet je gewoon je TV aan de primaire poort van je videokaart doen, welke dat is moet je even uitzoeken, even switchen enzo. Dan zou het goed moeten zijn.
Die adapter die word meegeleverd is namelijk wel de goede.
Pagina: 1