[Thinkpad T61] CPU whine / piep problematiek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:02
Sinds enige dagen ben ik in het bezit van mijn (eerste) laptop (thinkpad t61 14,1 wxga+) met daarin onder andere een Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T8300 @ 2,40Ghz.

Symptoom
Gisteren merkte ik na een volledige schone installatie van vista op dat, indien de externe power adapter wordt ontkoppelt, de laptop een zacht maar hoog piepend geluid maakt. Het lijkt op een morse code. Daaronder hoor je een lichte 'electriciteits' ratel. De piep/stroomratel verschilt afhankelijk van de energiestand waarin je de laptop plaatst.

Oorzaak
Op een gegeven moment kwam ik erachter dat dit dus te maken had met de processor en ik bleek ook niet de enige te zijn. Zo maar even een greep uit de hits:
http://geekswithblogs.net...ve/2007/06/12/113193.aspx
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=49333
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=146261
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=85477

Op het moment dat de externe power adapter wordt ontkoppeld schakelt de CPU over op een andere energiemodus en de algehele consensus is dat dat de trigger is voor de zeurende hoge piep. Waar deze nu precies vandaan komt is onzeker.

Oplossing
Zelf heb ik het probleem kunnen oplossen door in de bios van m'n thinkpad de Intel speed technology uit te schakelen:
> Config
> Power
> Intel speed technology van Enabled naar Disabled

Anderen gebruiken tweakprogramma's om ervoor te zorgen dat hun CPU niet schakelt naar een besparende energiemodus.

Edit: de laptop is inmiddels weer gaan piepen...

Consequentie
Dit alles zorgt er natuurlijk voor dat je cpu minder zuinig wordt en dat je dus minder lang mobiel kunt werken, nu juist waar de laptops en de laptop cpu's op zijn ingesteld.

Bedoeling van dit topic:
- Heb je er zelf ook last van?
- Heb je het kunnen oplossen, zo ja hoe?
- Is dit aan te merken als een defect, m.a.w. recht op herstel of vervanging?
- Discussie over de (eventuele) grootschaligheid en consequenties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:50
Ik neem aan dat je het niet uit de speakers hoort?

Volgens mij is het dan gewoon een spoel die zeurt op je moederbord. Oplossing: Opsturen naar Lenovo en van ze eisen dat ze het probleem fixen (desnoods met een mobo rev 1.1 oid) of gewoon je geld terugeisen omdat je geen piep in je laptop wil.

*titelfix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Het geluid kwam niet uit de speakers nee. Als je je oor richting het toetsenbord zet dan is het geluid het luidst.

Heb uiteraard al gebeld met Lenovo support. Aldaar werd ook geconcludeerd dat het een cpu gerelateerde eigenschap is (ipv een probleem) dat dus vaker voorkomt en niet per sé alleen op een thinkpad getuige ook mijn links. Komt voor op macbooks, HP's etc... zolang er maar een core 2 duo in zit.

[ Voor 4% gewijzigd door Tommy The Cat op 29-08-2008 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Als je je bronnen goed leest dan zie je dat het ook zo is op de adapter en ook bij AMD systemen.

Een CPU maakt geen geluid overigens. Die hoor je echt niet tot ie *poef* zegt als hem niet goed koelt en het voltage lekker hoog zet :+

Ik heb zelf ook een kleine piep in mijn Asus F3Sc, andere modellen hadden het weer erger. Maar allemaal hebben ze hetzelfde probleem: Een spoel die voor de piep zorgt.

Normale moederborden voor desktops hebben he toverigens ook ;)
zoekopdrachtje op GoT

[ Voor 32% gewijzigd door GENETX op 29-08-2008 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ligt het niet aan de videokaart?

Heb zelf een nvidia videokaart (8600M GS), die kan ook nog weleens wat piepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
En hoe weet je dat je videokaart piept... :|

Voor zover ik weet kan een chip toch echt niet piepen. Dat doen alleen condensatoren en spoelen. Die zitten gewoon op je moederbord en daar doe je niks aan. Grote kans dat 10% van alle notebooks daar gewoon last van heeft.

[ Voor 71% gewijzigd door GENETX op 29-08-2008 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongeveer ieder apparaat met spoelen erin (wat dus ook weer bijna ieder apparaat is wat een AC mains ingang heeft) kan gaan piepen, dat doen spoelen nu eenmaal als ze niet goed vastzitten.

Bij tweakers is het vaak het moederbord en de videokaart, vooral bij overclocken waarbij de spoelen flink wat stroom krijgen en dus mooi gaan zingen, maar soms gebeurt het ook al vanzelf.

Zo heb ik een switchje met een spoel die niet goed vast zat, dat ding maakte echt een zeer irritant geluid als ie aanstond.

Oplossing: Een flinke lading lijm om de spoel goed vast te zetten, sindsdien maakt ie nog steeds een beetje geluid maar al veel minder dan voorheen.

De spoel is gewoon een slechte kwaliteit in mijn geval, de draad zit niet strak genoeg om de kern heen waardoor de kern gaat trillen. Lijm helpt daartegen maar meestal niet genoeg.

Op moederborden zijn het vaak juist goede kwaliteit spoelen die gewoon in z'n geheel gaan trillen omdat ze niet goed vastzitten op het moederbord. Ook heb ik ooit een TV gehad die enorm begon te piepen na een paar jaar, ook daar was lijm de oplossing.

Lijm in een notebook is natuurlijk geen doen, plus dat je je garantie kwijt raakt dus is het niet handig voor vrij nieuwe apparaten. Ik zou gewoon garantie gaan claimen, een piepende notebook is natuurlijk niets. (Al piept mijn notebook adapter ook een beetje, maar daar kan ik mee leven, die piep is zo hoog dat ik em vrijwel nooit hoor.)

@GENETX:

Een chip kan wel piepen, er loopt immers een behoorlijke stroom doorheen, maar meestal is dat inderdaad wel het begin van het einde voor een chip.

Bij spoelen is het normaal en hoeft het niet echt iets te betekenen.

Condensatoren die piepen heb ik nooit van gehoord, tenzij ze lek raken maar ook dat is het begin van het einde. Wel kan een condensator zelf gaan trillen door de spoel die erbij zit (spoelen en condensatoren gaat altijd samen in een stroom omzettings circuit), maar dan ligt het dus alsnog aan de spoel.

Iedere spoel piept, alleen meestal niet op een hoorbare frequentie en zelfs dan meestal niet op een volume wat we kunnen horen. Maar piepen doen ze allemaal. (Als er stroom door loopt dan)

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2008 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Als de piep veroorzaakt wordt door een spoel waarbij e.e.a. niet goed vast zit en gaat trillen of de spoel zelf niet goed vast zit op de printplaat en als geheel gaat trillen, waarom gaat deze dan juist hoorbaar piepen of zachtjes ratelen (dus harder trillen?) als de laptop overschakelt naar spaarstand. Als leek zijnde zou je namelijk denken: hoe minder stroom hoe minder geratel/gepiep.

Tja garantie claimen zou ik normaal gesproken ook direct toe overgaan. Nu ik het echter softwarematig heb op kunnen lossen en ik de laptop momenteel erg hard nodig heb is dat even geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou dat kan komen doordat er een ander onderdeel (zoals een stuk printplaat of een condensator) gaan mee resoneren op een bepaalde frequentie en daardoor meer lawaai maakt.

Zowel het voltage als de stroom door de spoel zijn bepalend voor de frequentie en het volume van de piep.

Wanneer je PC in een energiebesparende stand staat zal het stroomverbruik en het voltage flink fluctureren, het pruttelen wat je noemt komt daarmee wel overeen Als je continu de CPU op 100% laat draaien (zoals met de adapter eraan of via de software zoals je nu hebt) dan zal die spoel wellicht net zo hard piepen maar de frequentie dusdanig hoger zijn dat deze niet meer hoorbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 21:36
Volgens mij hebben m'n T40, en T42 dit ook. De adapter maakt ook nogal fluitgeluidjes bij mij.

Ik heb er zelf geen last van overigens, omdat ik het haast niet hoor.

Ik heb ook een APC ups, waarin ook een piepende spoel zat, waar ik wel heel erg last van had (ik ben dus niet stokdoof ;) ) en daar heb ik inderdaad wat klodders lijm op gesmeerd (hotglue) en nu is dat over.

Oja het zou natuurlijk ook nog kunnen dat het de inverter van de schermachtergrondverlichting (dubbele woordwaarde :+ ) is. Die werken op een paar kHz, en dat zou je best kunnen horen.

Ik weet niet of de inverter bij een T61 in de schermbehuizing zit, of in het onderste gedeelte van de laptop.

Ben je verder wel tevreden met je ThinkPad :9 ?

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 29-08-2008 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Akkoord een hoop mogelijke oorzaken dus. Ik zal binnenkort eerst maar eens vaststellen hoe lang de laptop werkt op de accu nu de speedstep uitstaat. Mocht dat onacceptabel lager zijn dan neem ik vervolgacties, zo niet dan laat ik het voorlopig zo (heb nog drie jaar de tijd ;) ).
ThinkPad schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 22:39:
Ben je verder wel tevreden met je ThinkPad :9 ?
Verder zeker, hoewel ook afgezien van dit euvel. Dat soort dingen knagen.

Verder voelt de thinkpad lekker stijf aan, tikt het toetsenbord lekker, is de pc lekker snel (vooral na m'n schone herinstallatie) en last but not least vind ik 'm erg mooi :). Ik snap gelukkig niet dat er gezegd wordt dat de thinkpads saai zijn. Ik vind 't tijdloos en stijlvol :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Inmiddels is de thinkpad weer flink aan het piepen, het uitschakelen van de speedstep technologie heeft dus maarliefst 2 dagen het probleem kunnen verdoezelen.

Edit: op high performance is de piep dit maal een stuk sterker dan op bv balanced of power saver modus. Maandag toch maar even iemand laten komen.

[ Voor 32% gewijzigd door Tommy The Cat op 31-08-2008 03:50 ]

• Tommy The Cat
Een update.

Nadat de laptop - na het uitschalen van de speedstep techonology - weer was begonnen met piepen (zie hierboven) is het op een gegeven moment verdwenen. Ook nadat ik de speedstep technology weer had aangezet. U begrijpt dat ik er echter geenszins vertrouwen in had dat het premanent weg zou zijn, zo'n probleem lost zichzelf immers niet zomaar op.

Vandaar dat ik het vervangen van het moederbord ogv de garantie gewoon door heb laten gaan. Vanmiddag is m'n laptop vol-le-dig uit elkaar gehaald en zit er nu een nieuw moederbord in. Echter, toen we de laptop startten was de piep direct terug. M.a.w.: het ligt (waarschijnlijk) niet aan een spoel o.i.d. van het moederbord.

Ik ga binnenkort de bios nog eens updaten - mocht dat aan de orde zijn - en mocht daarna de piep nog persisteren bel ik nogmaals de dienst met de vraag of ze de cpu willen vervangen.

Edit: oja, zoals je zult begrijpen: de monteur kende geen oplossing. Sterker nog, hij was ondanks de naar zijn zeggen duizenden laptops die hij onder handen heeft gehad onbekend met deze storing.

[ Voor 10% gewijzigd door Tommy The Cat op 17-09-2008 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommy The Cat
Zojuist een opmerkelijke ontdekking gedaan. Op het moment dat ik de 'nano' connector (ontvanger) van m'n muis in de usb druk, dan stopt het gepiep. Haal ik 'm er weer uit dan begint 't weer. Wat zegt dit?

[ Voor 3% gewijzigd door Tommy The Cat op 19-09-2008 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat het waarschijnlijk ergens in het 5 volt circuit zit, veel meer eigenlijk niet.
Pagina: 1