[Thuisnetwerk] Laptop wel gigabit werkstation en server niet

Pagina: 1
Acties:

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:32
Ik heb een simpel thuisnetwerk met een Linksys SD2008 8-port gigabit switch, geen management mogelijkheden gewoon layer2 meer niet.

Aan het netwerk hangen de volgende onderdelen;
  • een werkstation (XP SP2), met een Linksys EG1032 v3 gigabit nic
  • een server (W2K3 SP2), met een Conceptronic gigabit nic (RTL8169/8110 chipset)
  • een laptop (Dell Latitude), via onboard Intel gigabit nic (normaal draadloos, maar nu via draad om te testen)
  • een Linksys WAP54G firmware 3.05
  • een Tele2 ADSL2 modem
Wat is het probleem?
Het werkstation en de server krijg ik met geen mogelijkheid op gigabit verbonden met de switch.

Wat heb ik al getest?
  • bekabeling -> laptop met een nieuwe kabel aangesloten op gigabit, deze zelfde kabel gebruikt voor werkstation en server en jawel geen gigabit maar 100FD.
  • netwerk -> alles losgekoppeld behalve werkstation en server (switch ook aan en uit gehad) de storing van randapparaten is dus uitgesloten.
  • hardware -> ik ben begonnen met 2 Linksys adapters, geen gigabit dus ik dacht dat zit in de Linksys adapters, was in mijn ogen de enige mogelijkheid. Enfin, een Conceptronic kaartje erbij gekocht en die vertikt het ook om op gigabit te verbinden.
Ook de nodige netwerk sniffers erop losgelaten en er is bijna geen verkeer, dus een broadcaststorm lijkt me ook niet aannemelijk.

Mijn vraag...
Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn of wat mijn volgende logische stap is om te troubleshooten?

Verwijderd

Sluit eens je server en/of workstation aan met de kabel waarmee je jou laptop aansluit. Ik gok dat je gewoon gare kabels gebruikt voor je workstation en server.

Voor gigabit heb je nodig: Cat5E, 8 aderig
Voor 100mbit heb je nodig: Cat5, 4 adderig
Er zijn mensen die zeggen dat je voor gigabit Cat6 nodig hebt, maar dat is onzin. Cat6 is leuk voor 10gbit.
Dus mijn vraag: Wat voor kabels gebruik je?

De performance van een Conceptronic kaartje is om te huilen, daar zal je wss geen volledige gigabit mee trekken. Ik raad aan om kaartjes te gebruiken met wat meer kracht, zodat de verwerking niet op je CPU (anders kan gigabit erg CPU belastend zijn) gebeurt maar op de netwerkkaart. Denk dan aan kaartjes van Intel, Broadcom, etc.

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2008 11:39 ]

• enveekaa
Ik gebruik voor mijn werkstation en de server CAT5E bekabeling. De kabel waarmee ik de laptop heb getest heb ik ook getest op werkstation en server zonder resultaat.
Ook heb ik het andersom getest, dus de kabels waarmee het werkstation en de server mee zitten aangesloten gebruikt voor de laptop, en jawel, de laptop verbind netjes op 1000FD.

Eigenlijk blijven allen de nics over, maar ik vind het wel heel frappant dat 3 nics waarvan 1 met een compleet ander chipset dat de andere 2 niet intrainen op gigabit.

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:41

lier

MikroTik nerd

Pak even een liveCD en stop deze in je server. Controleer of je hiermee wel Gigabit haalt. Daarmee kan je eventueel je hardware uit sluiten.

Maak je trouwens gebruik van de laatste drivers ?

Eerst het probleem, dan de oplossing

• enveekaa
Ja dat is een goeie, dat ga ik proberen :)
Heb je ervaring met een bepaalde livecd? Ben nu Knoppix aan het downloaden.

En ja ik heb voor elke nic de laatste driver geprobeerd.

update: Knoppix helpt me ook niet verder, krijg mijn nic niet eens aan de praat |:(

[ Voor 30% gewijzigd door enveekaa op 29-08-2008 13:29 ]

Verwijderd

enveekaa schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 11:56:
update: Knoppix helpt me ook niet verder, krijg mijn nic niet eens aan de praat |:(
Ubuntu livecd proberen, misschien helpt dat. Ik had 6 linux distro's getest, de enige die mijn netwerkkaart aan de gang kreeg op mijn server was Ubuntu Server :)

Liggen de kabels over het zelfde traject. Als in, nergens externe factoren/etc zoals bv krachtstroom, of in kabelgoot voor langer dan 5 meter langs 230 stroomnet? Los liggende kabels zijn natuurlijk het makkelijkste om te testen.

Ik gok, nav je verhaal toch iets met een driverprobleem of gare hardware (RTL chipjes bv, Conceptronic, SMC, Trust en andere goedkope **** merken).

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Kan je ze op je server / workstation wel Forcen op 1000FD ?
en heb je de laatste drivers al geïnstalleerd?

• enveekaa
Forcen werkt niet, en laatste drivers heb ik ook getest.
Interventie met stroom en dergelijke is mogelijk, maar de test kabel die ik heb gebruikt loopt werkt wel op de laptop en niet op mijn werkstation, op hetzelfde bureau.

Ik ga de Ubuntu Livecd eens proberen en daarna een andere switch, als ik daarna niet wijzer ben koop ik een gbit kaart van een echt merk :) Ben het wel met je eens, KingOfDos, dat het niet de beste kaarten zijn, maar als ze echt niet werken hebben ze toch geen bestaansrecht zou ik zeggen? :)

Verwijderd

Misschien nog een leuk idee: Sluit de server en werkstation eens op rechtstreeks op elkaar aan. Gebruik geen crosscable maar een gewone rechte. Probeer ook eens laptop-server en laptop-werkstation. Als dat allemaal wel gigabit doet zou het de Linksys kunnen zijn. Het is echter bijna altijd foutieve bekabeling. Misschien kan je wat meer vertellen over de kabels en dan met name de volgorde van de aders?

• enveekaa
Hmmjaa die Ubunti livecd ook weinig prut :)
Zou ik dan echt gewoon een paar gare nicjes hebben, zou zomaar kunnen!

Gaat dat wel werken dan, direct aansluiten zonder cross?
De kabels zijn helemaal prefabbed van Bandridge CAT5e.. wel redelijk kwali volgens mijn.

Verwijderd

Gaat dat wel werken dan, direct aansluiten zonder cross?
Yep, Gbit Ethernet is altijd auto MDI/MDI-X. Crosscables voor 100Mbit zijn niet geschikt voor Gbit.

• enveekaa
Ok.. luistert en huivert :)

Laptop direct op werkstation is 1gbit
Laptop direct op switch is 1gbit
Werkstation op switch is 100mbit

Lol, dus zowel de switch als de nic van het werkstation kan wel degelijk op gigbit intrainen alleen de combinatie switch <> werkstation wil niet vlotten. Kan dus de switch zijn, maar ook de nic :)
Server heb ik niet getest, die staat weggewerk in een kast zonder monitor e.d.

edit: Heb ook nog even de transferrate getest en die is aardig; 20~25mb /sec
Niet super, maar wel gigabit :)

[ Voor 11% gewijzigd door enveekaa op 03-09-2008 21:28 ]

• lier

lier

MikroTik nerd

enveekaa schreef op woensdag 03 september 2008 @ 20:55:
Lol, dus zowel de switch als de nic van het werkstation kan wel degelijk op gigbit intrainen alleen de combinatie switch <> werkstation wil niet vlotten. Kan dus de switch zijn, maar ook de nic :)
Server heb ik niet getest, die staat weggewerk in een kast zonder monitor e.d.
Probeer eens de werkstation op fixed Gigabit in te stellen (je gaf al aan dat je niet kan forcen...waarom niet ?), want blijkbaar gaat de negotiation met je switch niet goed.

offtopic:
Wel vreemd, zeker als je alles van één merk gebruikt

• enveekaa
Ik kan wel forcen, maar dan traint ie in op 100mbit :) Dus ik kan het wel configureren maar het werkt niet.

• enveekaa
Nou uiteindelijk is me switch overleden, die gaan maandag RMA naar Linksys.
Van het werk een 3Com meegenomen, en jahoor.. zowel server als client op gbit.
Ik haal tussen de 10 en 20 mb/s is dan normaal?

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Probeer eens te benchmarken met bijvoorbeeld Netio.

• lier

lier

MikroTik nerd

enveekaa schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 18:08:
Nou uiteindelijk is me switch overleden, die gaan maandag RMA naar Linksys.
Hahahaha (sorry...wat jij schrijft is milli bit, dat zou echt rampzalig zijn !)

Ik verwacht dat je 20 MB/s bedoelt (ongeveer 20 % van je Gigabit connectie).

Snelheden zijn van een heleboel zaken afhankelijk. Voordat dit topic helemaal een andere kant op gaat lijkt me het een goed idee dat je op GoT eerst eens inleest op de vele Gigabot topics.

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Ik heb een soortgelijk probleem met een SD2005 switch, met die switch kan mijn server met TP-Link Gbit NIC helemaal geen verbinding krijgen terwijl 3 andere computers dat wel kunnen. Op een WRT54G werkt alles prima op 100Mbit.

Ik dacht dat het een brakke server NIC was (TP-link is niet het beste merk) maar nu ik dit lees durf ik mijn vraagtekens te zetten bij de SD200x switches.

• enveekaa
MB duh :)
Ja ik ben ook benieuwd of de nieuwe SD2008 soelaas biedt, ik laat het weten :)

• enveekaa
Ja dus, de switch was de boosdoener.
Bedankt voor de input iedereen :)

• fractal
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 03-06-2021
enveekaa schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 18:08:
Da's knap weinig imho. :'(

Ik heb een D-Link DIR-655 router en haal aan de LAN kant 25 of 35 MB/sec (elk een andere PC) en dat is precies het maximum wat de langzaamste HD in de PC's kan halen.

Maar als ik iperf (met jumbo packets) gebruik aan beide kanten dan gaat de snelheid tegen de 100 MB/sec. Het is dus mijn hardware die de snelheid begrenst.
Pagina: 1