Caiway Internet plus WRT54G is geen Microsoft sites?

Pagina: 1
Acties:

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-02 17:19
Bekenden van mij hebben dat Caiway Internet via de kabel i.c.m. VoIP telefonie.

Normaal gesproken zit er maar 1 Ethernet-poort in de modenrouter en moet men met de pc uitbellen. Ik dacht ze te kunnen helpen met een Linksys WRT54G, deze heb ik dan ook ingesteld zodat hij PPPoE uitbelt en zoodende kunnen er natuurlijk ook meer pc's of laptops aan gekoppeld kunnen worden.

Alles werkt prima, behalve dat MSN, hotmail en de andere MS sites niet meer werken. Zodra ik de PC weer zonder Linksys aansluit, werkt het weer.

Naar mijn weten staat de Linksys helemaal open, hij heeft overigens alijd goed gewerkt en ik ben gestart met een full reset. Ik heb ook MAC-adres cloning, DMZ, Firewall off etc geprobeerd, maar niets mag baten.

Iemand enig idee in welke richting ik dit moet zoeken?

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:31
Lijkt een DNS issue.
Kun je de website van Microsoft wel bereiken op IP?

> www.microsoft.com
Server: UnKnown
Address: 192.168.1.10

Non-authoritative answer:
Name: lb1.www.ms.akadns.net
Addresses: 207.46.19.254, 65.55.21.250, 207.46.19.190, 207.46.192.254
207.46.193.254
Aliases: www.microsoft.com, toggle.www.ms.akadns.net
g.www.ms.akadns.net

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:06

lier

MikroTik nerd

Controleer even welke DNS servers gezet worden op de clients. Waarschijnlijk wordt alleen het IP adres van de Linksys gezet, terwijl je hier (eigenlijk) de DNS servers van Caiway wil zien. Dit moet je in je DHCP opties zetten.

MAC cloning is overigens niet nodig, een keer het modem resetten is voldoende.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Carel
Ok, dus op de clients moet ik dit manual veranderen? Waarom geeft dan btw de Linksys dan niet de juiste DNS door, die moet dan toch ook weten dat hij deze van de Caiway mrouter moet pakken?

• lier

lier

MikroTik nerd

De router zal zijn eigen IP adres door geven als DNS server aan de clients. De router doet ook wel een beetje DNS-en, maar dat wil je over laten aan de "echte" DNS servers.

Dit moet op de router ingesteld worden (indien mijn aanname juist is, post hiervoor desnoods nog even je ipconfig /all) ! De clients hoeven niet aangepast te worden.

• neh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-03 23:05

neh

lier schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 09:49:
De router zal zijn eigen IP adres door geven als DNS server aan de clients. De router doet ook wel een beetje DNS-en, maar dat wil je over laten aan de "echte" DNS servers.
Een caching nameserver zoals die op de gemiddelde router draait is niks mis mee. Ik heb geen idee waarom je suggereert dat het nodig is hiervoor de DNS servers van de ISP te gebruiken, dat is onzin.

Daarnaast begrijp ik niet waarom iedereen meteen naar DNS wijst zonder dat er fatsoenlijke troubleshooting is uitgevoerd.

TS: post eerst eens de output van:
nslookup www.microsoft.com

XT, 640K ram, 20 MB harddisk, MS-DOS 4.0...

Verwijderd

Zou dit misschien een MTU probleem kunnen zijn? Probeer de MTU eens op 1492 te zetten, zowel in de router als op de clients. 1492 is maximaal voor PPPoE in tegenstelling tot de gebruikelijke 1500. Met TCP Optimizer kan je de maximale MTU eenvoudig bepalen. Is de firmware van de router up to date?

• lier

lier

MikroTik nerd

neh schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 11:57:
Een caching nameserver zoals die op de gemiddelde router draait is niks mis mee. Ik heb geen idee waarom je suggereert dat het nodig is hiervoor de DNS servers van de ISP te gebruiken, dat is onzin.

Daarnaast begrijp ik niet waarom iedereen meteen naar DNS wijst zonder dat er fatsoenlijke troubleshooting is uitgevoerd.

TS: post eerst eens de output van:
nslookup www.microsoft.com
Deze implementatie zuigt (sorry voor de bewoording...weet het niet beter te beschrijven). Daarnaast is hij ook nog gevoelig voor hacking. Tot slot, waarom zou je een extra stap (met potentieel extra fouten) toe passen, die en niet nodig is en geen toegevoegde waarde biedt.

Als "alles" goed gaat behalve Microsoft, dan klinkt het logisch dat er iets in het resolving deel fout gaat. Het lijkt me namelijk erg onwaarschijnlijk dat Caiway (waar ik zelf ook bij zit) een klant verkeert routeert (heb dit probleem nog niet eerder gehoord).

@MTU@1492: Is een goeie optie, maar deze waarde beinvloedt de volledige werking met internet, niet alleen die met Microsoft....

• Carel
Ik moet eerst even idd eea proberen, probleem is natuurlijk alleen dat dit op een andere locatie is :)
Pagina: 1