Geluidskaart voor nieuw pc systeem

Pagina: 1
Acties:

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:19
Ik ben druk bezig met het samenstellen van een nieuw pc systeem. Echter blijf ik maar steken bij het geluidsapparaat.

Ik wil gewoon simpel: de pc aansluiten via Spdif op mijn Denon receiver (3.1 speakers aangesloten), daarbij wil ik dat er bit-perfect wordt uitgestuurd (dus 44.1khz bij cd, 48khz/96khz bij dvd). Ook moet de kaart wel zelf kunnen schakelen tussen deze soorten.

Dit lijkt simpel, maar ik zie echt door de bomen het bos niet meer. Het lijkt mij ook dat een goed werkende kaart onder Vista die dit kan, helemaal niet duur hoeft te zijn. Bedoel, een dvd speler van 20 euro kan het ook...

Het moederbord wat ik in gedachten heb (asus P5QE) heeft een HD audio Azalia chip met spdif. Echter vraag ik mij sterk af of deze wel bit-perfect is.

Verder heb ik de kaarten van Terratec gezien, maar deze gaan maar tot 48khz voor Spdif (terwijl ik een paar 96khz dvd's heb). M-audio heeft ook een 7.1 kaart, maar deze is behoorlijk aan de prijs, en deze heeft geen optische uitgang.

Verwijderd

hier hebben we http://tweakers.net/aanbod voor

[ Voor 90% gewijzigd door teacher op 30-08-2008 11:03 ]

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 28-04 07:15
Schrik niet: de Sweex 5.1 SOUND CARD WITH DIGITAL OUT PCI, SC003 (10-15eu).

Deze kaart heeft een C-Media 8738/8768 based chip en daar is een bitperfect driver voor beschikbaar. Hiermee wordt het digitale signaal echt 1-op-1 doorgestuurd zonder 'bewerking' door de chip/kaart. Zou absoluut mijn keuze zijn. Je wilt toch digitaal uitsturen en de decodering niet door de pc/geluidskaart laten doen maar door een externe DAC/receiver.

(of iedere andere (goedkope) kaart met de genoemde C-media chipset)

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:07

GaMeOvEr

Is een hork.

Dat is idd de goedkoopste oplossing. Anders kun je ook nog een M-audio kaart scoren, zover ik weet ondersteunen deze het ook allemaal. Ik heb zelf een M-audio Delta 24/96 in mijn HT-PC. Mp3'tjes doet deze netjes op 44khz, en bij DD/Dts schakelt hij netjes om naar 48Khz.

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

wellicht is de Onkyo pci-200 iets voor je. Heb hem zelf ook en hij bevalt uitstekend :) . Zeker één van de beter stereo-geluidskaarten <300 euro en hij heeft geen problemen met 96khz of 192khz (via spdif), alhoewel ik de anologe out aanraad gezien zijn vrij goede DACs (Envy 24ht chip en Wolfson WM8740 voor stereo).

[ Voor 11% gewijzigd door teacher op 30-08-2008 11:03 ]

• gelukkie
Het zal vast een hele mooie kaart zijn die onkyo, maar zo duur wil ik het niet maken.

Verder ben ik bij alternate (waar ik mijn pc laat bouwen) op zoek geweest naar die sweex kaart, echter hebben ze daar alleen andere :/

Maar is het niet zo dat de drivers heel rot zijn van die sweex kaart?

Verder heb ik nog zitten zoeken naar een moederbord met die c-media chipset, maar deze kan ik niet vinden :|

Blijf het maar raar vinden waarom de bekende merken niet gewoon simpel bit-perfect kunnen uitvoeren..

[ Voor 26% gewijzigd door gelukkie op 30-08-2008 09:09 ]

• kaajee
gelukkie schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 08:44:
Het zal vast een hele mooie kaart zijn die onkyo, maar zo duur wil ik het niet maken.

Verder ben ik bij alternate (waar ik mijn pc laat bouwen) op zoek geweest naar die sweex kaart, echter hebben ze daar alleen andere :/

Maar is het niet zo dat de drivers heel rot zijn van die sweex kaart?

Verder heb ik nog zitten zoeken naar een moederbord met die c-media chipset, maar deze kan ik niet vinden :|

Blijf het maar raar vinden waarom de bekende merken niet gewoon simpel bit-perfect kunnen uitvoeren..
Rotte drivers voor die Sweex? Daar zijn nou net die bitperfect drivers voor waar ik naar verwees. Dan heb je niets meer te maken met sweex-drivers.
Op diezelfde site waar ik naar verwees staat ook een lijst met Supported Devices wellicht moet je daar eens kijken.....

• gelukkie
Bedankt, erg handig die site..

Maar waar ik nog mee zit, als je gewoon iets van geluid van internet wil opnemen in Windows, is hier dan de kwaliteit van de kaart belangrijk voor het geluid? Als dit van invloed is kan ik misschien beter een wat duurdere kaart nemen?

Ik zag net bijvoorbeeld de club 3d Dolby Digital kaart, en hier staat dat deze ook 24/96 kan uitsturen, maar er is weer niet duidelijk of dit ook in vista kan. De software bij club 3d is erg uitgebreid, kun je hier dan eigenlijk gewoon de bijgeleverde software gebruiken, of kun je beter die c-media driver van hiervoor installeren?

Er zijn overigens van Sweex zoveel versies dat je echt door de bomen het bos soms niet ziet, want de kaart die hierboven werd genoemd heb ik nog niet bij een winkel kunnen vinden..

• kaajee
Nee, van internet geluid opnemen maakt voor de kwaliteit van je geluidskaart weinig uit. De kwaliteit van je bron zal toch al wel waardeloos zijn.
Eerder zei je dat je vnl. middels S/PDIF wilde afspelen, nu voeg je opnemen toe........?!

Hoe wil je dat gaan doen eigenlijk? Line-OUT doorlussen naar Line-IN?
Kun je niet beter een manier vinden om die geluiden te capturen?

Een driver is natuurlijk compleet wat anders dan de evt. andere software die bijgeleverd wordt; die kun je natuurlijk gewoon blijven gebruiken.....dus kun je prima én die alt. driver naast de meegeleverde software gebruiken........

(ps de SC003 is niet de enige Sweex kaart die met die chip uitgerust is ook de sc005 sc015, en hier staat een lijst met winkels die em wel verkopen)

[ Voor 17% gewijzigd door kaajee op 30-08-2008 14:16 ]

• gelukkie
Ok bedankt! Met opnemen bedoelde ik niet doorlussen, maar puur de wav stream opnemen met een recorder programma. Echt opnemen via de line-in ga ik op die pc waarschijnlijk niet doen, daar heb ik een andere pc voor.

Maar nu heb ik zoveel kaarten gezien, de één kan volgens de specs wel 24/96 met vista doen, en de ander weer niet. Klopt dit wel? Dit omdat ze eigenlijk allemaal dezelfde chip gebruiken, alleen sommige gebruiken de +8768 chip, deze lijken sowieso allemaal 24/96 te kunnen via spdif.

Maar wat is dan nu het verstandigste? Zo'n simpele sweex (waarvan ik niet zeker weet of die 24/96 kan), of zoiets als de club 3d die over het algemeen wat beter aangeschreven wordt?

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-05 19:59

mr.paaJ

generatie cmd+z

gelukkie schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 17:15:
Ok bedankt! Met opnemen bedoelde ik niet doorlussen, maar puur de wav stream opnemen met een recorder programma. Echt opnemen via de line-in ga ik op die pc waarschijnlijk niet doen, daar heb ik een andere pc voor.
dan gebeurt het opnemen gewoon software-matig en heeft je geluidskaart daar niets mee te maken.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• gelukkie
Ok bedankt! Maar weet iemand nog iets meer over die 96/24 dts output? Kan een kaart als de sweex dit? Ik heb nog even een laptop met onboard HD audio, via spdif aangesloten, en deze kon vanuit vista wel 96/24 doorsturen.

Ik snap niet waarom de ene kaart het wel schijnt te kunnen en de ander niet (onder Vista).

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:52
kaajee schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 11:06:
Schrik niet: de Sweex 5.1 SOUND CARD WITH DIGITAL OUT PCI, SC003 (10-15eu).

Deze kaart heeft een C-Media 8738/8768 based chip en daar is een bitperfect driver voor beschikbaar. Hiermee wordt het digitale signaal echt 1-op-1 doorgestuurd zonder 'bewerking' door de chip/kaart. Zou absoluut mijn keuze zijn. Je wilt toch digitaal uitsturen en de decodering niet door de pc/geluidskaart laten doen maar door een externe DAC/receiver.

(of iedere andere (goedkope) kaart met de genoemde C-media chipset)
Dus deze: http://www.sweex.com/prod...m=57&artikel=750&detail=s zou ook goed genoeg zijn?

Nevermind.. Zoals ik lees kan dit niet via USB/expresscard..

[ Voor 20% gewijzigd door rscheper op 02-09-2008 08:51 ]

• paradoXical
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-03 13:29

paradoXical

The ParadoX

Thuis verstuur ik mijn muziek en films naar mijn receiver met een simpele Audigy 2 Platinun ZS, ook via passtrough. In de pricewatch opgepikt voor 50 euro.

Kaart beschikt over zowel digitale in als uitgangen, wellicht iets voor jou?

[ Voor 21% gewijzigd door paradoXical op 02-09-2008 08:41 ]

She was beautiful. God I loved her. I just didn't know how to show it, that's all. I killed her, Red. I didn't pull the trigger, but I pushed her away. And that's why she died, because of me.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:06

voodooless

Sound is no voodoo!

paradoXical schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 08:40:
Thuis verstuur ik mijn muziek en films naar mijn receiver met een simpele Audigy 2 Platinun ZS, ook via passtrough. In de pricewatch opgepikt voor 50 euro.

Kaart beschikt over zowel digitale in als uitgangen, wellicht iets voor jou?
De Audigy is niet in staat om 44.1 Khz uit te sturen via SPDIF, is dus geen optie.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:07

GaMeOvEr

Is een hork.

voodooless schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 08:46:
[...]

De Audigy is niet in staat om 44.1 Khz uit te sturen via SPDIF, is dus geen optie.
Geen enkele creative wat dat betreft. De X-fi's kunnen ook nog steeds niet bitperfect, is allemaal upsampling naar minimaal 48Khz.

Aannames zijn fataal.

• gelukkie
Klopt! Op mijn lijstje staat nu de club 3d Theatron DD. Deze is wel betaalbaar, en volgens de specs moet deze 24/96 over spdif kunnen sturen. Wat ik dan wel weer niet kan vinden is: switch de kaart zelf als ik nu een cd speel van 44khz, en vervolgens iets van 48khz? Of kan ik door middel van die speciale bit-perfect drivers gewoon pcm-passthrough doen? Dit zodat mijn versterker alleen hoeft te switchen tussen verschillende sample rates?

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
In het Xear3d menu van de Club3d kaart kun je iig voor 44.1 Khz kiezen. Zo heb ik hem dan ook standaard staan. Voor alles wat passtrough gaat (DTS/AC3) wordt die instelling omzeilt dus ik denk dat het op die manier wel bitperfect en automatisch gaat in vrijwel alle gevallen. Desnoods kun je nog zelf omschakelen.
Pagina: 1