[5.1] Plaatsen rear-speakers

Pagina: 1
Acties:

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:40
Gister heeft de subwoofer van mijn Creative I-Trigue 3200 (2.1) pc-speakerset het begeven. Ondat ik redelijk veel game, wil ik nu een 5.1 setje aanschaffen. De Logitech X-540 om precies te zijn.
Probleem is alleen dat ik niets achter mij heb op de rear-speakers op te zetten of aan te hangen, alleen de leegte van de kamer. Ik moet die speakers dus ergens aan mijn bureau kwijt.

Nu had ik het idee om de rear-speakers onder mijn bureau te hangen en naar achteren te richten. De front speakers wil ik schuin boven me hangen, de mid mid speaker er tussen in, en de subwoofer achter mijn monitor.
Afbeeldingslocatie: http://home.casema.nl/fricky/mikael.jpg

Het geluid van de rear-speakers gaat hierbij dus eigenlijk langs mijn benen en stoel heen de kamer in, terwijl de front-speakers van boven recht op mijn hoofd staan.
Ga ik zo nog iets merken van die rear-speakers, of verpest ik hiermee het hele 3D-beeld?

Mocht dit een slecht idee zijn en geen goede geluidsweergave geven blijf ik denk ik maar gewoon bij een 2.1 setje.

[ Voor 3% gewijzigd door frickY op 27-02-2018 10:44 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou je boxen ongeveer net zo kunnen plaatsen als ik ze heb:
Afbeeldingslocatie: http://www.gioli.nl/tweakers/SH105645-k.JPG

Met gamen raad ik trouwens aan gewoon een headset te gebruiken voor de nog betere positionering omdat je bijna nooit je rear-speakers perfect op kunt stellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Wiethoofd op 29-08-2008 09:57 . Reden: thumb ]

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• frickY
Op die manier is helaas niet mogelijk omdat ik het a) niet mooi vind als de speakers zo prominent aanwezig zijn, en b) altijd dusdanig veel spullen op mijn bureau heb dat ik daar te weinig ruimte voor heb :)

Een headset heb ik overwogen maar 5.1 headsets zijn me wat te duur, en op de speakers geeft toch een hele andere beleving.

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 29-08-2008 10:17 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

op een headset heb je een betere positionering, je mist misschien wel je subwoofer, maar een goede 5.1 headset vind ik lekkerder om mee te gamen. De Turtle Beach Ear Force HPA2 heeft een goede subwoofer er in en is een goede 5.1 headset, op de frontpage staat wel mijn review.

Verwijderd

Je kunt er ook altijd 2 stands bij nemen om je rears op te plaatsen..

• Sabelhout
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-05 14:04
Ik heb destijds bij de Mediamarkt idd twee stands gekocht om mijn rear speakers op te zetten, setje was geloof ik 40 euro.

.....

• frickY
Mijn pc-bureau staat tegen een muur van de kamer met achter me de eettafel. Ruimte voor stands heb ik dus ook niet. Ik heb geen enkele mogelijkheid de speakers achter me te plaatsen. Ze moeten op/aan/onder mijn bureau (of op de rugleuning van mijn stoel :p).

@Wiethoofd
Als ik een dergelijke headset zou kopen zou ik daarbij een nieuw 2.1 speakersetje kopen. Mijn huidige koptelefoon prik ik altijd in de output van de volumepod van mijn huidige setje, de speakers gaan dan vanzelf uit. Met een 5.1 headset kan dat natuurlijk niet meer, dan mis ik 2 kanalen.
Kruip jij elke keer achter je pc om te switchen tussen speakers en headset? Review gelezen en zie dat je een splitter gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 29-08-2008 10:49 ]

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Als je je rears toch op een "front" positie plaatst, kun je dan niet beter een 2.1 set kopen?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Gumball schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 11:40:
Als je je rears toch op een "front" positie plaatst, kun je dan niet beter een 2.1 set kopen?
In een 5.1 set is de rear het side kanaal. Bij 7.1 heb je pas echt rear.
frickY schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 10:39:
@Wiethoofd
Met een 5.1 headset kan dat natuurlijk niet meer, dan mis ik 2 kanalen.
Kruip jij elke keer achter je pc om te switchen tussen speakers en headset? Review gelezen en zie dat je een splitter gebruikt.
Zoals je in m'n review hebt kunnen lezen wordt er een splitter geleverd bij de headset, deze druk je in je geluidskaart (3x 3,5mm) en dan krijg je 2x3 3,5mm jacks, hier sluit je op de eerste set van de 3 je headset aan en op de tweede je boxenset. Als je je headset gebruikt zet je die aan en je boxen uit, als je je boxen gebruikt zet je die aan en je headset uit.

Ik hoef dus niet onder tafel te kruipen.

• frickY
Je moet dus wel een headset hebben die je uit kunt zetten. Je turtle beach headset klinkt erg interessant maar zoveel is leuk gamen me ook al weer niet waard :)

@Gumball
Dat is dus een beetje mijn centrale vraag in dit topic. Gaat een 5.1 setjer nut hebben als ik ze plaats zoals aangegevven in de openingspost, of blijft er zo weinig over van het 3d-geluid en kan ik net zo goed weer een 2.1 setje nemen.

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 29-08-2008 13:18 ]

• Pubbert
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:32

Pubbert

random gestoord

En aan je plafond? :)

╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝

• frickY
Heb een plafond van 2.50 hoog dus nee, denk niet dat dat praktisch is :p

Maar niemand durft te zeggen hoe het geluid zal zijn als ik ze onder mijn bureau hang?
Wellicht dat ik ze wel wat draai zodat ze meer 'naast' me hangen en richting mij richting, en de fronts dan iets verder naar achter en wellicht dichter bij elkaar.

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:17
frickY schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 14:55:
Heb een plafond van 2.50 hoog dus nee, denk niet dat dat praktisch is :p

Maar niemand durft te zeggen hoe het geluid zal zijn als ik ze onder mijn bureau hang?
Wellicht dat ik ze wel wat draai zodat ze meer 'naast' me hangen en richting mij richting, en de fronts dan iets verder naar achter en wellicht dichter bij elkaar.
Denk omdat het een zeer onlogische setup is en niemand het geprobeert heeft. Plafont van 2.5meter is echt geen probleem voor het geluid. De speakers gewoon beetje richting je hoofd richten en het is goed.

Mijn rear speakers hangen ook aan het plafont 2.3meter en men fronts staan op hoofd hoogte 1.2meter. En dat linkt gewoon perfect (wel full size speakers).

Het is natuurlijk wel de vraag of je het er mooi uit vind zien.

Verwijderd

hou er ook rekening mee dat de kabels vrij kort zijn

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-05 23:10
Thuis heb ik de speakers ook zo hangen (front hangen iets lager) en het klinkt helemaal niet gek.

Hifi luister ik in de woonkamer en gamen doe ik meestal met een headset, maar voor normaal gebruik werkt dit prima. Achter klinkt ook achter, vooral door de echo tegen de kast achter me denk ik maar het is werkbaar.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• frickY
Ah, toch een ervaringsdeskundige :)

Ik denk dat ik het gewoon ga proberen. Zo bijster veel duurder dan een goed 2.1 setje is het niet.
Dank jullie wel. Als het zo ver is zal ik laten weten hoe het bevalt.

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 15:06
Je zou ook gewoon even proef kunnen draaien door de speakers op die posities op een stapel boeken o.i.d. te leggen. Dan kom je er vanzelf achter of het wat is zonder meteen gaten in meubels te hoeven boren.
Pagina: 1