Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Felke
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22-10 22:17
Beste Tweakers,

Ik studeer op dit moment Industrieel Ontwerpen aan de Technische Universiteit in Twente. Ik ben op dit moment in het bezit van een bachelor diploma Werktuigbouwkunde en heb ruim een half jaar buitenland ervaring.

Nu heb ik geen flauw idee wat ik als startsalaris kan verwachten.
Wat ik wel weet is dat diverse bureau's betalen volgens de BNO richtlijn; hieronder heb ik het startsalaris bij de diverse functies die bij "ontwerpen" horen opgeschreven:

Functieoverzicht met startsalaris volgens BNO richtlijn (deze is helaas niet gratis), "ontwerpen":
01. Senior Ontwerper > startsalaris 3155
02. Ontwerper met uitgebreide bevoegdheden > startsalaris 2675
03. Ontwerper met beperkte bevoegdheden >startsalaris 2192
04. Junior Ontwerper > startsalaris 1988

Hierbij staat geen omschrijvingen van de functies in de BNO richtlijn.

Ik ben op dit moment 24 (wellicht dat dit uitmaakt?).
Daarnaast is het zo dat ik een dubbele opleiding heb en daardoor een bredere (technischere) achtergrond; ik verwacht dat ik hierdoor hoger uitkom met mijn startsalaris.

Is hier iemand die mij enigzins kan aangeven wat ik kan verwachten qua startsalaris en wat redelijk is om te "eisen"?

• beany
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 14:36

beany

Meeheheheheh

Je studeert nog industrieel ontwerpen, dan lijkt mij het heel logisch als ze je als junior inschalen. Logisch, want je hebt nog niet heel veel ervaring.

Buitenland ervaring is leuk, maar dat zou alleen maar van invloed kunnen zijn als er een keuze gemaakt moet worden tussen 2 gelijkwaardige kandidaten. Dan kan het net dat belissende plusje zijn, meer niet.

Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 13:56

Rukapul

Moderator General Chat
Eens met beany. Ik zou me niet blindstaren op die functietitels. Het kan goed mogelijk zijn dat de 'junior' functie bv. voorbehouden is aan HBO opleiding of dat er binnen dezelfde functie verschil van inschaling is per opleidingsniveau.

Twee studies helpt overigens meestal niets. Uitzondering hierop kunnen kopstudies (post-master) zijn, maar dan nog is het rendement zeer beperkt veelal (geen honderden euro's).
Leeftijd maakt ook niets uit.

Als ik de salarissen zo zie, uitga van WO, technische richting dan zal een startsalaris van 2000-2500 als ruwe schatting best kunnen.

Het meest effectief lijkt me om een studiegenoot om ervaringen te vragen ;)

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 08:54
Als afgestudeerde HTS WTB student ben ik begonnen met een startsalaris van 2100 bruto. Mij is verteld dat WTB en IO (IPO) qua salaris ongeveer hetzelfde krijgen, zeker in het begin. Er werd me meteen duidelijk gemaakt dat salarissen in het begin (de eerste jaren) sterk stijgen (die stijging zal na enkele jaren wel af gaan vlakken uiteraard), en dat klopt ook wel. Na 6 maanden zat ik al op circa 2300 bruto. Binnenkort komt er voor mij weer een 'upgrade' aan, maar ik heb nog niet te horen gekregen wat het gaat worden.

Hier staat tekst

• argro
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 13-12 10:01
Wat ik in mijn omgeving merk is dat IO'ers relatief lastig aan een baan komen, in vergelijking met hun meer technische collega's. Ook de salarissen liggen lager dan bij hun meer technische collega's.

E.e.a. hangt natuurlijk ook nog sterk af van jouw afstudeerrichting.

so∑wie∑so (bw.) 1 hoe dan ook => Łberhaupt

• Felke
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 22-10 22:17
Het probleem is dat de mensen die ik ken allemaal nog bezig zijn met afstuderen ;) Lastig dus. Raar is dat er in die BNO richtlijn nergens onderscheid wordt gemaakt tussen HBO en WO, terwijl (lijkt mij tenminste) daar toch aardig wat verschil tussen zit.

Ik ga zelf inderdaag uit van een bedrag tussen de 2200-2500 euro.

• robin222
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 10:51
Sinds april ben ik begonnen als junior ontwerper. Ik heb alleen geen opleiding gedaan, ik werk voor een groot ontwerp bureau (in friesland moet ik er wel bijzeggen want wss krijg je in de randstad meer.)

Dit is dus m'n 1e jaar als junior ontwerper en ik zit rond de 2400. (ben ook nog maar 20) Ik heb zelf wel redelijk wat ervaring al in de branche waar ik werk.

Het is wel zo dat je bij ons niet aan hoeft te komen met een papiertje, er word geen onderscheid gemaakt tussen iemand die geen papiertje heeft of een mbo/hbo/wo opleiding. Dan begin je gewoon echt onderaan met die 1900 ongeveer. Je hebt gewoon een dikke portfolio nodig met mooie dingen en ervaring.

Ik weet niet hoe het bij andere studio's gaat.

Ik denk trouwens dat het ook wel veel uitmaakt in welke sector je opzoek bent.

• Hinloopen
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 11-12-2013
Ik ben vorige week aangenomen als industrieel ontwerper bij een fabrikant met zo'n 50 werknemers (+ nog 100 in het buitenland). Heb HBO IPO. Ik krijg een startsalaris van 2100 euro en 250 euro kilometervergoeding. De kilometervergoeding lijkt ruim maar ik woon 70 km verderop, ik kom op z'n krapst op 300 euro reiskosten per maand. Ik ben nu 24. Volgens mij is dit een redelijk normale vergoeding.

• -DG-
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 23-09 16:15

-DG-

...

De TS is inmiddels al een tijdje afgestudeerd en werkend. ;)

... R-D1 | 15/4.5 | 28/2.0 | 40/1.4 ...

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True