• BooTB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 02:59
Beste tweakers,

Na heel lang tweakers.net lezen en twijfelen toch maar een topic gemaakt.
Het geval, ong. 3 jaar geleden een pc gekocht met Geforce 6800. Na een jaar of twee werden er opeens bewegende bruine lijnen zichtbaar op het beeldscherm. Daarnaast kwamen er bij sommige games allerlei vierkante blokjes, verticale en horizontale lijnen in allerlei kleuren in beeld (artifacts toch?).

De bruine lijnen verschijnen tijdens normaal gebruik en tijdens zwaarder gebruik. De artifacts komen alleen voor bij "nieuwere" games (problemen met LOTRO en SW: Empire at War). Dit zorgt ervoor dat alle graphs vervormd worden zodat de game onspeelbaar wordt.
"Oudere" games zoals WoW en Medieval 2: Total War zijn zonder problemen te spelen, met uitzondering van de bruine lijnen die af en toe verschijnen.

Nu mijn kernvraag: ligt dit aan monitor, kabels, of videokaart.
Alle drivers zijn up to date en er zijn recentelijk geen wijzigingen in de configuratie geweest.

Specs:
Moederbord: Asus 8V-X
Processor:AMD Athlon 3000+ 64 bit
Geheugen: 2048 MB Kingston DDR 400
Harde Schijf: Maxtor 80 GB
Ops: Windows XP Home Edition

Edit: Ik zie nu pas dat er maar 1 geheugenmodule van 1024 mb opgepikt wordt..eff checken

Alvast bedankt voor alle antwoorden.

Groet Bob

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Artefacts zijn vrijwel altijd de videokaart,

Je kan nog even de nieuwste drivers proberen te installeren, en de videokaart wat koeler houden ( kamer ventilator erop ) misschien dat het dan weg is, dan weet je dus ook gelijk het probleem.

Wat ik niet snap is dat je niet gelijk terug naar de winkel ben gegaan nadat je dit opgemerkt heb...

[ Voor 17% gewijzigd door Fatal Mind op 29-08-2008 08:08 ]

• Ziasod
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-07-2025
screenshots zijn altijd leuk om naar te kijken, 6800 (gt) zijn niet op voorraad als ze uberhaubt dirrect omgewisselt worden. Een zwart beeldscherm die geen videokaart veroorzaakt is best saai om naar te staren FM ^ ^.

kan je de buurman niet dronken voeren en zijn video kaart "lenen" als test?

Verwijderd

Of koop voor 30 euro even een nieuw kaartje met alle hedendaagse features (heb je toch nog wat extra's voor je geld)?

• BooTB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-01 02:59
Nieuwste drivers zijn geinstalleerd. Ga nog even naar het koeling probleem kijken.

Anders wordt het voor 30 euro een X1650 pro , heb ik nog een upgrade ook.

Ben toendertijds niet naar de winkel gegaan omdat mijn garantie al verlopen was. En om dan voor veel geld een nieuwe (AGP) kaart te kopen terwijl de interface eruit gaat..niet echt een investering.
Bovendien draaide games als WoW en M2:TW prima!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Als het artifacts/renderprobleem alleen voorkomt bij nieuwe(re) games ligt het aan je drivers. Laatst probeerde iemand Assassin's Creed op z'n X1950 te spelen met drivers uit 2006, dus die eerst even laten updaten en toen werd alles wel goed gerenderd.

In dit geval is de 175.16 driver goed genoeg: meuk: Nvidia Geforce 175.16 whql

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1