[Discussie] Olympische Spelen spel. Hoe zie jij de gameplay?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svardskampe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-03 01:09
Naar aanleiding van deze review over Sega's spel Olympische Spelen 2008 prik ik hier een topicje.
Mijn vraag luidt; hoe zien jullie de gameplay op een olympisch spel?

Wat precies vraag je me nu om een reply over te verzinnen?

Ik vraag je een omschrijving te geven hoe de sport die jij wilt gaan bespreken moet spelen op een console (incl. PC)
Het moet uitdagend zijn, leuk voor uren spelplezier dat je het gewoon moet uitspelen. Het is dus de bedoeling een betere gameplay te bedenken dan Sega, die als voorbeeld heeft bij het baanrennen, zo snel mogelijk je joystick heen en weer knuppelen.

Topicregels

- De reguliere GoT policies.
- De reguliere Spielerij policies. Zie hier
- Topicberichten betreffen slechts een duidelijke gameplayomschrijving, of een commentaar hierop met een duidelijk onderbouwd argument wat hieraan veranderd kan worden. (Positieve kritiek is het wachtwoord)
- Het spel dat wij hier vooral proberen te omschrijven is vooral gericht op single-player. Laat het party-effect dus buiten. Dit is al bereikt door Sega's eigen versie.
- De beschrijvingen van de verschillende sporten betreffen slechts 1 van deze disciplines;
  1. Atletiek
  2. Badminton
  3. Boogschieten
  4. Gewichtheffen
  5. Gymnastiek - Turnen
  6. Judo
  7. Kanovaren
  8. Triatlon
  9. Wielersport - Baanwielrennen
  10. Zwemsport - Schoonspringen/Synchroonzwemmen

(Vermoedelijke) veel-gestelde-vragen

Waarom staan mijn favoriete sporten niet bij het lijstje? Voetbal, basketbal, hockey.
- Ik adviseer je eens te kijken naar het gamesschap, en te tellen hoeveel van deze games al zijn uitgebracht. Daarom heb ik alle teamsporten gewist uit het lijstje.

Ok dan, dus geen teamsporten. Waarom zitten sporten zoals schieten er niet bij?
- Veel sporten hebben ongeveer dezelfde werking. Schietsport lijkt bijvoorbeeld ongeloofelijk veel op boogschieten.

Mijn eigen entry voor dit topic:

Badminton
In het voorfilmpje wordt het al duidelijk gemaakt wat de mogelijkheden zijn in deze onrealistische wereld. Een olympische badmintonatleet komt de baan op en smasht een badmintonprojectiel met een dreun te grond in. Wanneer het partijtje begint voel je jezelf bijna trippelen op je tenen, zoals je karakter in het spel. De tegenstander serveert, de knoppencombinatie van te springen en 2x omhoog te toetsen laat je een koprol en een duik naar het flutje toe doen, om hem net genoeg omhoog te tetsen. Je krabbelt overeind en rent naar achter om voor de tweede maal het projectiel op te kunnen vangen. 3x het pijltje naar rechts laat je karakter een tol om zijn as doen, om met een krachtige zwiep het flutje over het net te slaan.

Dit zal misschien niet het beste idee zijn van het topic, maar het geeft toch een algemeen gevoel wat een spannende gameplay hoort te zijn, hoop ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HanslH
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03:48
Volgens mij is er een principieel verschil tussen fysieke sport en gamen met een traditionele controller of toetsenbord. Welke kwaliteit moet ik tentoonspreiden om een hardloopwedstrijd op de pc tw winnen als het niet keyboardbashen is?
Ik heb sowieso een hekel aan alle spellen die mijn behendigheid vereisen maar waarbij ik die moet simuleren door op allemaal knopjes te drukken.
De enige console die wat dat betreft echt iets te bieden heeft is natuurlijk de wii. Maar dan nog bestaat de verleiding zoals bij tennisspellen om effect geven aan ballen b.v. toe te kennen aan knopjes op de controller. Dan blijf ik liever tennis van wii sports spelen.
Voor de toekomst zie ik een nieuwe generatie wii of concurrent die in plaats van met een controller en wrist strap werkt met vier controllers die je als banden om je polsen en enkels aanlegt zodat de console de bewegingen van al je 4 ledematen registreert. Het lijkt me dat je dan wel wat realistische sportieve activiteiten omgezet naar een game kan gaan verzinnen :)

Nikon D3, nikkor 24-70 2.8, nikkor 14-24 2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Gamen doe je om dingen te kunnen doen die je in werkelijkheid niet zo makkelijk kan. Shooters, adventure, racen enz.
Sporten kan in werkelijkheid prima gedaan worden en is ook nog eens gezond en realistischer.

Voor sommige dingen is het gewoon overbodig om een game te maken.

[ Voor 14% gewijzigd door KneppaH op 29-08-2008 12:09 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:53
Toch is het jammer dat de recente Olympics spellen nog net zo spelen als de ouwe track and field games van Konami; in feite is er zelfs niet veel veranderd sinds California Games, hoewel daar zelfs spellen bij zaten die meer skill vereisten dan sommige hedendaagse OS games.

Ik ben een enorme fan van de OS, en ik vind de meeste van deze spellen best goed in het oproepen van de sfeer van de Spelen. Ik heb daarom ook Athens 2004 gekocht en gespeeld (toen hij cheap te krijgen was in de platinum editie ;) ) en toch best lol gehad met het spel, ondanks de gruwelijke controls; met name het zwemmen was gewoon torture, minutenlang buttonbashen.

Het is jammer dat de verantwoordelijke development teams geen tijd steken in de gameplay. In alle genres zijn op alle vlakken elk jaar wel spellen te vinden die innovatief zijn, dat moet in dit genre toch ook kunnen? Het lastige is waarschijnlijk dat de games vanwege de populariteit van het onderwerp toch goed verkopen; zoals gezegd, Athens 2004 was net zo crappy als Beijing 2008 maar slaagde er toch in platinum status te halen op de PS2, wat betekent dat het goed verkocht. Veel van de kopers zijn mensen die 'even' een spel willen spelen en dus weinig behoefte hebben aan diepe gameplay - en hoeveel simpeler kan je een spel maken dan door het te spelen d.m.v. het bashen van twee knopjes?

Sorry voor TS om niet echt in te gaan op de vraag; ik ben geen game designer en ik wil dat ook niet zijn, maar ik hoop dat hij ooit een bijdrage kan leveren aan een kwalitatief goed OS-spel :)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-10 07:41

Grannd

da Granndest

Olympische spelen games horen gewoon button bashing te zijn, zo is dat al jaren en moet dat imo ook blijven. Ook de nieuwe Beijing 2008 heb ik met plezier met 4 man op de bank gespeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-10 14:27
ipv buttenbashen zou timing ook een grote rol kunnen spelen. in het hardlopen zou je ipv te bashen ook minder kunnen drukken, maar de persoon met de beste timing gaat sneller. lijkt mij leuker.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtuv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01:23
ph4ge schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 13:25:
ipv buttenbashen zou timing ook een grote rol kunnen spelen. in het hardlopen zou je ipv te bashen ook minder kunnen drukken, maar de persoon met de beste timing gaat sneller. lijkt mij leuker.
Mee eens, moet prima kunnen met dingen zoals hartslag erin verwerken, precies op de 'beat' op de goede knop drukken, andere knop om te versnellen, een risicofactor op overbelasting... snelheidsbonus voor bepaalde ritmecombo's... Genoeg te verzinnen om het interessant te houden lijkt mij :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svardskampe
Xtuv schreef op zaterdag 30 augustus 2008 @ 13:35:
[...]

Mee eens, moet prima kunnen met dingen zoals hartslag erin verwerken, precies op de 'beat' op de goede knop drukken, andere knop om te versnellen, een risicofactor op overbelasting... snelheidsbonus voor bepaalde ritmecombo's... Genoeg te verzinnen om het interessant te houden lijkt mij :)
met die reacties ben ik blij :). Ik zou graag die dingen die genoeg te verzinnen vallen horen eigenlijk. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-10 20:55
[...]

Op de beat? Gewoon wanneer een atleet z'n voeten neer zet ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 10:00

rCk

[...]

En dan een slome besturing en dan? Kan je helemaal niets met de game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-10 14:27
zijn idee betekent toch niet dat de besturing sloom is? gewoon ipv buttonbashen timing en combo's gebruiken om snelheid te maken. je zou mss ook nog een stats kunnen denken, zoals slowstarter. dat je aan het begin energie moet sparen en dat er later uit moet gooien.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-10 09:53
Iedere sporter heeft een unieke, beste, manier van een prestatie leveren. Kijk naar het zwemmen op de 50 en de 100 meter, veel zwemmers gaan relatief hard weg en proberen het verval in het tweede deel van de race te beperken. Andere zwemmers (Pieter van den Hoogenband bijvoorbeeld) kiezen een andere verdeling van hun krachten en proberen met het tweede deel van hun race de titel naar zich toe te halen. Je voelt hem al aankomen, het gaat erom hoe snel je weggaat, wanneer je de eventuele versnelling inzet en of je het vol kunt houden, of dat je toch te hard bent weggegaan, of het gat met de concurrenten te groot is geworden om te overbruggen (zoals vdH is overkomen).
Een andere sport (waar ik in thuisben, maar dat waarschijnlijk niet in een spel terecht zou komen) is waterpolo, daar heb je fysiek sterke ploegen (VS) die het van powerplay moeten hebben. In je spel zou je dan vooral niet moeten besluiten om heel snel te spelen, maar rustig en veel de duels aan te gaan. Ploegen die uit jonge, snelle spelers moet je juist heel veel van positie laten wisselen en niet vastpinnen op een vaste midvoor, vaste flanken en dan maar worstelen. Het gaat erom wie het beste in weet te spelen op de tegenstander.
Ofwel, het belangrijkste bij een spel is dat de sporters uniek zijn. Je hebt dan niet bijzonder veel knoppen nodig en je hoeft er niet op te rammen, dat doe je in het echt ook niet. Denk aan jezelf bij het hardlopen, gaat het er daar om dat je zo hard en snel mogelijk op knopjes moet rammen? Moet zo'n sporter bij iedere stap in bijzondere prestatie leveren om de ene voet voor de ander te zetten? Nee, het hardlopen is een automatisme, de sporter denkt daar niet over na. Doet diegene dat wel dan is de voorbereiding nog niet optimaal. Nee, je denkt aan niet te snel van start gaan, adempatronen...dat soort dingen kun je in gameplay terugvertalen. Doe je dit niet, dan vervalt een spel in een wedstrijdje wie kan het meest dom op een knopje drukken, met iedere versie iets mooiere plaatjes, dikke onzin imo.

Mijn tip voor game ontwikkelaars die zich nu al willen voorbereiden op games? Stuur je hele ontwikkelteam dit jaar naar diverse sportcentra, laat ze alleen of in paren gedurende een jaar sporten. Ze halen de spelen niet, maar snappen wel waar de sport om draait. En die ervaring is bepalend om een echt goed spel neer te zetten, dat echt aanvoelt.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 10:00

rCk

ph4ge schreef op zondag 31 augustus 2008 @ 11:38:
zijn idee betekent toch niet dat de besturing sloom is? gewoon ipv buttonbashen timing en combo's gebruiken om snelheid te maken. je zou mss ook nog een stats kunnen denken, zoals slowstarter. dat je aan het begin energie moet sparen en dat er later uit moet gooien.
Nee nee zo bedoelde ik het niet.
Wat nu als de besturing sloom is, of niet zoals t zou moeten werkt.
Dan heb je totaal NIETS aan de game.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Svardskampe
:) ik heb al veel goede ideeën gehoord, maar more to come! Ik zou onder andere nog willen weten hoe jullie een leuke gameplay zien van bijvoorbeeld turnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sedative schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 21:33:
:) ik heb al veel goede ideeën gehoord, maar more to come! Ik zou onder andere nog willen weten hoe jullie een leuke gameplay zien van bijvoorbeeld turnen?
nou, vooral met 2 analoge sticks zijn daar wel leuke dingen op te bedenken. zoals rotatie in de lengte en breedte-as (salto's, schroeven) dmv de sticks. Bij het echte werk gaat het te snel, maar je zou slowmotion kunne gebruiken bij bijvoorbeeld een element op de vloer (eerst de aanloop maken, dan kicked aan het begin van het element de slowmotion in, jij bepaalt de draaien met je sticks). En natuurlijk dat je bepaalde oefeningen voor de verschillende onderdelen zelf kunt kiezen/samenstellen
Pagina: 1