WD Elements 640GB spint langzaam op

Pagina: 1
Acties:

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Vorige week heb ik een Western Digital Elements 640GB externe HDD gekocht. Volgens de summiere handleiding moet je hem eerst aansluiten op de netstroom adapter en als de schijf volledig is opgestart kun je hem met een USB kabel aan je Mac of PC hangen.

De eerste keer dat ik hem aanzette duurde het gruwelijk lang voordat hij volledig opgespind was. Je hoorde wel dat hij het probeerde maar het kwam niet echt uit de verf. Pas na een paar minuten spinde hij op en toen werd hij ook vrijwel meteen herkend door de Mac / PC (beide geprobeerd).
Tijdens het proberen opspinnen hoorde je ook steeds een tikje. Leek me niet goed dus ik heb de schijf teruggebracht en omgeruild.

Deze nieuwe schijf leek het eerst gewoon te doen maar kreeg vrij snel daarna ook kuren. Tijdens een kopieeractie van de schijf naar de Mac spinde hij opeens helemaal down en hoorde ik weer dat hij probeerde op te spinnen. Mac OS gaf meteen een foutmelding dat er een apparaat "onveilig" verwijderd was.

De schijf hangt in principe via een powered hub aan de pc maar heeft zelf ook netvoeding dus dat zou het niet mogen zijn. Probleem lijkt ook puur in het opspinnen / downspinnen te zitten want het gebeurt al als hij nog nergens aan hangt.

Is dit een bekend fenomeen bij (deze) USB 2.0 externe schijven, heb ik toevallig 2x pech gehad en heeft iemand anders misschien ervaring met hetzelfde probleem?

FYI, de schijf was een aanbieding van 69,95 bij de Vobis in Nijmegen. Zou het een slechte batch kunnen zijn geweest?

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-02 15:51

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Het lijkt er op dat op de een of andere manier de hardeschijf niet voldoende spanning krijgt. Het klinkt misschien gek, maar als je een multi meter hebt zou ik eens kijken hoeveel spanning er op je Wandcontactdoos staat. dit zou rond de 220-230 Volt moeten zijn.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Burns
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07:19
Ik heb deze week dezelfde HD gekocht. Ik heb het probleem niet. Aansluiten en hij is direct op volle snelheid.

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer het eens zonder USB hub. USB hubs veroorzaken nog regelmatig dit soort problemen, hoewel dat niet zou moeten natuurlijk.

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:54

ManiacsHouse

Scheisse!

Heb je die 2de schijf ook al aan de pc geprobeerd? Wat doet het ding als je hem zonder op mac/pc aan te sluiten in de 220v stopt? En het zou natuurlijk aan de hub kunnen liggen, maar lijkt me vreemd dat de schijf dan downspinned.

Probeer eens op een pc van iemand anders.

En anders terugbrengen en je geld terugvragen (let wel Vobis is geen Mycom... :( Dus of je je geld terugkrijgt )
De laatste tijd worden externe hd's erg veel in de aanbieding verkocht en daar zitten volgens mij toch wel wat obscure partijen bij. Mijn Toshiba die ik bij Mycom kocht leek bij aankomst ook erg second hands...