[testcase] Dierenpark Emmen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Afgelopen zondag 24 augustus bezocht ik het Dierenpark Emmen. Omdat ik enkele dagen daarvoor eindelijk mijn Nikkor 70-300 VR lens binnen had wilde ik die in combinatie met mijn D80 aan een testcase onderwerpen. Zo gezegd, zo gedaan, met als decor: Dierenpark Emmen.

Ik heb de hoeveelheid clicks van mijn D80 ook meteen opgeschroeft door mijn bezoek aan het dierenpark. Stond op 975 bij aanschaf, na thuiskomst op 1465. Nu ben ik niet iemand die elke dag een dergelijk aantal foto's schiet dus daar stond ik wel van te kijken. Maargoed, dat had dus ook tot gevolg dat ik genoeg foto's had om uit te kiezen en dus moet je wel gaan selecteren. Uit die selectie heb ik vervolgens een aantal foto's genomen die ik jullie wil tonen.

Foto #1
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a198/_Finalzelda_/Emmen/DSC_0095.jpg

Foto #2: Een dwergmangoest die een collega dwergmangoest influistert vooral niet om te draaien ;)
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a198/_Finalzelda_/Emmen/DSC_0104.jpg

Foto #3: Een nijlpaard die kennelijk wel een middagdutje kan gebruiken...
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a198/_Finalzelda_/Emmen/DSC_0129.jpg

Foto #4: Een incastern op wacht totdat er een smakelijk visje zich voordoet aan de oppervlakte
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a198/_Finalzelda_/Emmen/DSC_0168.jpg

Foto #5: Een rode ibis die mij met argusogen in de gaten hield
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a198/_Finalzelda_/Emmen/DSC_0179.jpg

Foto #6: Gevogelte dat stokstijf stil stond, geen veer bewoog & dus mijn volgende onderwerp werd
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a198/_Finalzelda_/Emmen/DSC_0186.jpg

Foto #7: Op afspraak bij de kapper of luizen inspectie, you pick.
Afbeeldingslocatie: http://i11.photobucket.com/albums/a198/_Finalzelda_/Emmen/DSC_0236.jpg

Dit waren de zeven die ik noemenswaardig genoeg vond om te plaatsen in een testcase topic. Ik heb de bovengenoemde originele foto's erbij gepakt, een stuk uit gekaderd en zodoende opgeslagen. Ik heb wel Photoshop CS2 en LR 2.0 tot mijn beschikking maar ben daar niet ervaren in om foto's er mooier uit te laten komen. Dus hebben jullie wellicht tips hoe ik de foto's het beste kan nabewerken per stuk? Reacties, of dat nu een opmerking, kritiek of een compliment is welkom :)

NB: ik weet dat dit topic voor sommigen een duizend in dozijn dierentuin topic is. En dat de foto's het kiekjesniveau niet overstijgen zullen sommigen als commentaar op bovenstaande foto's hebben. Maar ondanks dat ik dergelijke reacties vast wel ga krijgen wil ik jullie wel wijzen op 't gegeven dat ik een amateur fotograaf ben die net begonnen is. M.a.w. dat de foto's eventueel het kiekjesgehalte van een dagje dierentuin niet overstijgt kan dan in dat geval best liggen aan het feit dat mijn eigen niveau nog niet dusdanig denderend is. Daar ben ik mij van bewust, maarja, al het begin is moeilijk en iedereen begint op het beginnersniveau. Dus wat kun je eigenlijk anders verwachten van nieuwkomers?

Edit: aangezien rode kruisjes niet test noch showcase waardig zijn, dan maar via photobucket. Ja, slecht voor IQ, compressie, maar wanneer het niet anders kan :|

[ Voor 12% gewijzigd door Joosie200 op 28-08-2008 21:27 ]

• airliner
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-05 09:47

airliner

Swell

misschien is het handig om er img tags in te verwerken :9

Verwijderd

Pas ze even aan, er valt zo niet te reageren ;)

• Joosie200
  • Niet online
Maar hoe dan? Want ik heb wel degelijk de img tags gebruikt en wanneer ik verstuur bericht doe, worden ze omgegooid in url tags. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt, img tags horen gewoon imgs tags te blijven.

Verwijderd

Geen idee, maar ik denk dt het "%" teken in het url er iets mee te maken heeft?

• polthemol
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 17:31

polthemol

Moderator General Chat
lijkt me dat de url niet zo goed werkt ;) Probeer eens die spatie weg te halen uit die map.

Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien

Verwijderd

polthemol schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:01:
lijkt me dat de url niet zo goed werkt ;) Probeer eens die spatie weg te halen uit die map.
Wat hij zegt :P Nooit nooit nooit spaties in mappen op een http server gebruiken, gebruik een dan een _.

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
gewoon nooit spaties gebruiken in welke bestandsnaam dan ook :P Spaties zuigen bigtime, is niet alleen een webserver / browser die ervan over zijn nek gaat hoor ;)

@joosie: van wat ik zag op je pagina van je foto's: probeer er wat tijd tegenaan te smijten met nabewerken. Vind een deel ervan nogal flets over komen

• Joosie200
  • Niet online
Spaties zijn eruit en nog steeds niks. Ja foto #7 die na "afbeelding weergeven" het wel doet. Dat is irritant. Klik!, dan maar via simple viewer laten zien. Waardeloos dat ie zelfs zonder spatie niks toont. :(

Voor zover het lijkt worden ze nu wel normaal weergegeven. Net alsof de site waar ik bij zit extra tijd nodig heeft om veranderingen in directories daadwerkelijk door te voeren. :/

@polthemol: ik wil ook leren om foto's goed te bewerken. Dan wordt dus voor mij de eerste taak de fletsheid zien op te heffen. Over foto #7 kan ik het eens zijn als je zegt dat je die flets vindt. Dat heeft te maken met hoe het licht in de foto valt. Maar bij andere foto's zie ik zelf niet dergelijke fletsheid terug. Dus zou je kunnen omschrijven wat de andere foto's flets maakt volgens jou? Dat zorgt ervoor dat ik beter ga kijken naar de gemaakte foto's en sneller merk hoe en wat er qua nabewerking moet gebeuren.

[ Voor 57% gewijzigd door Joosie200 op 28-08-2008 21:16 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Hotlinkbeveiliging waarschijnlijk.

☻/
/▌
/ \

• Joosie200
  • Niet online
Hotlink beveiliging kan een verklaring zijn. Maar dat vind ik erg vreemd wanneer je vanuit je eigen account de juiste url neemt en daar img tags omheen zet. Dan maar naar photobucket uitwijken. Ik merk nu wel dat wanneer je rechtermuisknop >> afbeelding weergeven klikt de foto's wel getoond worden. Omslachtig, maarja photobucket doet ook af aan de IQ. (die toch al niet van dusdanig hoog niveau is daar ik beginner ben).

En alle urls maar vervangen door de photobucket link. Vind het wel te triest voor woorden. Maargoed, je kunt ze nu tenminste zien. Nevermind enzo, zelfs hotlink beveiliging op urls 8)7

[ Voor 86% gewijzigd door Joosie200 op 28-08-2008 21:37 ]

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
#1, #2 en #7 mogen wel wat extra kleurtjes / meer contrast krijgen.

#1 is voor de rest niet interessant om te kijken, ik zie een stukje staart, niets meer.

#2 is an sich best een leuke foto, alleen een rare crop (heb je trouwens bij de andere foto's ook). Niet croppen om zoveel mogelijk dier op de foto te krijgen, croppen om te zorgen dat de positie van het beestje wat boeiender wordt (of om storende elementen eruit te krijgen).

#3 weer een rare crop waardoor de foto niet leuk is om naar te kijken. Veel en veel te krap, terwijl de ruimte naar rechts niet gebruikt wordt. Nijlpaard had je nu beter verder naar links gezet in portretstand of (ik zie links een kabbeltje) misschien verder naar rechts, zodat hij je foto overzwemt.

#4 te krap gecropt wederom en hij mist een stukje van zijn staartje. onderwerp is ook minder interessant omdat hij echt aan het wegkijken is van je foto. Was leuker geweest als hij iettewat in de richting van jou aan het kijken was.

#5 Aardige foto, alleen te zeer in het midden, durven de ruimte gebruiken, voegt heel vaak iets toe aan je foto (je had me bv. kunnen laten zien naar wat hij aan het staren was daar).

#6 te zeer in het midden en te krap gekaderd. Vind de foto daardoor niet interessant om naar te kijken

#7 weer te strak gekaderd naar mijn smaak. Kleuren zijn ook wat flets te noemen, meer contrast erin zou al wat schelen. Vind het ook een beetje ongelukkig getimed. Had beter kunnen proberen (ik ken de situatie daar niet) om ze van voren op de foto te zetten onder het vlooien.

en ik had de serie op die site toennet al gekeken ;) Daar zaten er nog een deel tussen die fletsjes waren :)

• Joosie200
  • Niet online
Kortom: verkeerde keuze voor crops, ruimte beter benutten en fletsheid d.m.v. nabewerking elimineren. Dat zijn tips waar ik voor de volgende keer wat aan heb. Dank voor je reactie polthemol. Ik zal uitleggen waarom ik ze zo gecropped heb (en niet simpel geresized).

#1: om zodoende niet de standaard kroko compositie te krijgen.
#2: geen crop, normale resize. Slecht ruimte benut dus.
#3: om andere details die voor afleiding kan zorgen zodoende gecropped.
#4: ook geen crop, weer normale resize. Maar ook hier dus slecht ruimte benut lijkt me dan.
#5: Ik weet inderdaad dat aangeraden wordt meer helemaal links of rechts je object op de foto te zetten i.v.m. compositie. Maar hier heb ik daar niet aangedacht, laat staan die derdenregel toegepast. Heb daar heel lang gestaan en tig foto's van die vogel gemaakt en ben na 20 min opgehouden en genoegen genomen met dus deze foto.
#6: Die had ik meteen geschoten nadat die vogels mij opvielen. Te snel, te weinig aandacht dus genomen voor compositie en hier was dus geen crop voor nodig. Was gewoon ongelukkig gekaderd.
#7: inderdaad te flets. Die mantelbavianen zijn sowieso lastig om met zonlicht erop te zetten want witachtige haar reflecteert natuurlijk licht. Ook hier denk ik dat ik te weinig geduld heb genomen om echt tot een goede compositie/belichting te komen. Beginnersfout gok ik zo.

Maargoed, a.d.h.v. jouw reactie kom ik wel verder. Want hieruit kan ik de volgende lessen trekken: meer geduld opbrengen, langer doen over de uiteindelijke compositie en belichting. En daarna fletsheid via nabewerking leren eruit te halen. Genoeg om te leren voor me en dat vind ik allemaal maar fijn. Anders kom je namelijk nooit op een hoger niveau terecht wanneer je dergelijke reacties niet krijgt. (als je snapt wat ik bedoel). Heb er daarom denk ik ook maar goed aangedaan ze hier in een testcase topic te plaatsen. Kan ik lering uittrekken :)

• polthemol

polthemol

Moderator General Chat
heb dezelfde reacties gehad hoor ;) Ben er ook nog niet zo gek lang mee bezig, maar je leert redelijk snel bij denk ik, als je maar durft te proberen of zo :)

Pagina: 1