een switch configureren?

Pagina: 1
Acties:

• pythagorasABC
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-03 17:40
Hallo,

Ik heb met een aantal vrienden een paar keer een lanpartijtje gehouden, dit hebben we gedaan door middel van een vierpoorts router.

Dit werkte goed, maar we willen eigenlijk met meer dan 4 mensen lannen.

Ik had even op internet gezocht, en ik had gevonden dat een switch het beste zou zijn.
Ik had deze switch gevonden:
http://www.nl.bol.com/is-..._OWNER_ID=1&lgl_Section=1

Ik was van plan om hem te kopen, maar toen hoorden ik dat er iets geconfigureerd moest worden :|

Nu had ik een aantal vragen:

-moet er geconfigureerd worden?
-moet de switch of moeten de computers geconfigureerd worden?
-is het moeilijk om te configureren?

Ik kan natuurlijk een router kopen, maar routers zijn een stuk duurder.

(ik heb al op google en in de faq's gezocht)

bij voorbaat dank!

Silence is better than unmeaning words. ~Pythagoras

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:52

Twazerty

AVCHDCoder developer

geen config nodig. Gewoon aan je router hangen en gaan met die bannaan.

Twazerty gebruikt ook konig switches

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-03 21:01
Een switch kàn geconfigureerd worden. Als je switches gebruik om netwerken aan elkaar te koppelen dat kun je eventueel een bepaalde routering hanteren of delen van het netwerk afschermen.
Echter voor jouw doeleinden is dit helemaal niet nodig...

De konig switch is voor jou ruim voldoende maar 'de beste switch' zou ik hem zeker niet noemen 8)

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01:52

Twazerty

AVCHDCoder developer

kalechinees schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 19:02:
Een switch kàn geconfigureerd worden. Als je switches gebruik om netwerken aan elkaar te koppelen dat kun je eventueel een bepaalde routering hanteren of delen van het netwerk afschermen.
Echter voor jouw doeleinden is dit helemaal niet nodig...

De konig switch is voor jou ruim voldoende maar 'de beste switch' zou ik hem zeker niet noemen 8)
Ik haal 100% snelheid van de 100Mbit via: PC-->Konig switch-->router zyxel--> PC internet delen --> PC

Konig werkt uitstekend. Konig /= sweex

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

• pythagorasABC
heel erg bedankt!
de switch zal gebruikt worden zonder dat hij aan een router vastzit, dit is ook geen probleem?(even zeker weten)

nogmaals bedankt!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dan zul je waarschijnlijk apart een DHCP-server moeten draaien of zelf per pc een IP-adres moeten instellen. Je router fungeert nu waarschijnlijk als DHCP-server, dus die deelt de adressen uit.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• pythagorasABC
moet een router ook met internet verbonden zijn? of is een 2/4-poorts router zonder internet goed genoeg om samen met de switch 8 mensen voor het lannen te voorzien?

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Hij moet natuurlijk met het internet verbonden zijn als je wilt dat het ding internet verspreidt naar de andere pc's. Als je tijdens het lannen niet hoeft te internetten kan het natuurlijk wel.

Je router werkt dan gewoon als een switch, met als verschil dat hij ook IP-adressen uitdeelt.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Er simpelweg een router aan hangen die enkel met de switch verbonden is werkt ook prima :)

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600; Woonkamer: Asrock DeskMini B860, Core Ultra 5 245K, 16GB DDR5-7600

• pythagorasABC
allemaal heel erg bedankt!
al mijn vragen zijn beantwoord :D

• pythagorasABC
Maar laat ik nu toch nog net een vraagje hebben:

Ik heb even gezocht naar de goedkoopste router+switch (el cheapo :D), en ik heb dit gevonden:
http://azerty.nl/producte...168/broadband-router.html - router
http://azerty.nl/producte...-ports-mobile-switch.html -switch
http://azerty.nl/producte...00mbps-desktop-switc.html - andere switch

werkt dit goed samen?
en is er nog een verschil tussen de twee switches?

• kalechinees
Twazerty schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 19:06:
[...]
Ik haal 100% snelheid van de 100Mbit via: PC-->Konig switch-->router zyxel--> PC internet delen --> PC
Konig werkt uitstekend. Konig /= sweex
Leuk als je met z'n 4'en een beetje wil gamen en browsen :) maar verwacht niet als je met z'n 8'en op de switch zit en een uplinkje naar een andere LAN dat ie het nog gaat trekken. Het heeft te maken met hoeveel connecties hij aankan. Zit je met z'n 8'en aan de torrents dan zul je waarschijnlijk amper een webpagina kunnen openen.
Misschien zul je er relatief weinig van merken maar op een grotere LAN wordt zo'n switch niet eens toegelaten op het netwerk.

Ik vergelijk hem niet met een Summit 48 maar ik raad mensen toch wel meestal een netgear, linksys, belkin of 3com aan... Natuurlijk niet de duurste maar Konig is niet echt een het merk wat bekend staat als betrouwbaar

[ Voor 14% gewijzigd door kalechinees op 28-08-2008 19:58 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

kalechinees schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 19:55:
[...]

Leuk als je met z'n 4'en een beetje wil gamen en browsen :) maar verwacht niet als je met z'n 8'en op de switch zit en een uplinkje naar een andere LAN dat ie het nog gaat trekken. Het heeft te maken met hoeveel connecties hij aankan. Zit je met z'n 8'en aan de torrents dan zul je waarschijnlijk amper een webpagina kunnen openen.
Misschien zul je er relatief weinig van merken maar op een grotere LAN wordt zo'n switch niet eens toegelaten op het netwerk.

Ik vergelijk hem niet met een Summit 48 maar ik raad mensen toch wel meestal een netgear, linksys, belkin of 3com aan... Natuurlijk niet de duurste maar Konig is niet echt een het merk wat bekend staat als betrouwbaar
Sinds wanneer doet een switch iets met connections :?

Dat ding kiepert alleen maar ethernetframes van het ene poortje naar het andere, op basis van een tabel met MAC adressen. Meer MAC adressen dan dat er apparaten in het netwerk zitten hoeft ie niet te onthouden, dus geen enkel probleem lijkt me zo. Sowieso, zonder internetverbinding torrents gebruiken zal niet snel gebeuren ;)

Als je met alle PC's tegelijk van elkaar bestanden gaat downloaden, dan zal je met een goedkope switch misschien niet allemaal de volle 100mbit full-duplex meer halen, omdat de verbinding waar het verkeer tussen de verschillende poortjes overheen moet niet dik genoeg is. Maar vaak is dat ook bij goedkope switches nog best in orde.

Het fenomeen wat jij beschrijft doet zich voor wanneer je via een cheap-ass router met internet verbonden bent. Die moeten wel connecties afhandelen en kunnen bij veel connecties (zoals bij torrents, of ander P2P verkeer) inderdaad traag worden of zelfs vastlopen. Maar daar is hier totaal geen sprake van. En je lost dat in elk geval zeker niet op door een duurdere switch achter de router te hangen.

Kortom, pythagorasABC, zoek gewoon een simpele switch uit die binnen budget valt. Knoop hem aan de router die je voorheen gebruikte, zodat die IP adressen kan uitdelen en veel plezier op je LAN party.
Het enige wat nog het overwegen waard is, is om misschien wat meer geld neer te leggen en een eenvoudige gigabit switch te kopen. Die dingen zijn zo duur niet meer tegenwoordig en ook daar geldt dat zelfs de goedkope modellen prima presteren. Maar dat is niet zo interessant als je alleen spellen speelt. Wel als je ook wat bestanden met elkaar wilt delen.

[ Voor 35% gewijzigd door Orion84 op 28-08-2008 20:11 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• kalechinees
Orion84 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 20:03:
[...]
Sinds wanneer doet een switch iets met connections :?
Ahum, je hebt gelijk :)

ik heb altijd als stelregel gehanteerd: Kies van onderstaande 2 van de 3.
- Snel
- Betrouwbaar
- Goedkoop

Snel + betrouwbaar != goedkoop
Betrouwbaar + goedkoop != snel
Snel + goedkoop != betrouwbaar

Maargoed, met max 10 users voor 2 dagen zal het weinig uitmaken welke switch je pakt.

• pythagorasABC
maar de router+switches die ik heb uitgezocht moeten het gewoon (ongeveer 20 avonden) doen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Jahoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:12

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb geen ervaring met die apparaten, maar opzich moet dat wel lukken denk ik ja. Zeker als die router alleen als DHCP server dienst doet. Als ie ook internetverkeer moet gaan afhandelen is het niet de beste keus.

Maar waarom moet het allemaal zo goedkoop mogelijk? Als je er 20 avonden plezier van moet hebben met een groep van een man of 10 ofzo, dan mag het best wat kosten toch? Voor een paar tientjes (dus een paar euro p.p.) heb je gewoon fatsoenlijk spul van netgear staan. Nog steeds gewoon simpel, betaalbaar spul, maar net ff wat betrouwbaarder en steviger dan edimax of icidu.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 28-08-2008 23:18 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• pythagorasABC
Ik heb het nu besteld, maar als er problemen mee komen, zal ik waarschijnlijk netgear spul gaan kopen.

Nogamaals allemaal bedankt!

Pagina: 1