Toon posts:

Router werkt niet in studentenkamer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vriendin woont in een studentenflat. Iedereen heeft de beschikking over een (gratis) internetaansluiting. Als je een pc aansluit krijgt hij automatisch ee IP adres toegewezen, er hoeft niets op de pc ingesteld te worden.

Nu ik echter tijdelijk ga inwonen bij haar wilde ik doormiddel van een routertje, de verbinding delen.
Dit krijg ik echter niet aan de praat. Alles staat op automatisch verkrijgen, maar hij werkt niet.
De computers krijgen niet de goede dingen door (als ik kijk met ipconfig). Ik heb ook getracht een WAN MAC code die ik verkreeg uit de originele verbinding in de router in te voeren, zonder succes.

Als ik op een bepaald moment een ip via de originele verbinding verkrijg en die dan invoer in de router, dan doet één PC het via de router. De andere niet.
Dit lijkt me echter sowieso niet een blijvende oplossing, omdat het ip adres dynamisch is.

Verwijderd

Volgens mij moet je hem gewoon aansluiten via een standaard LAN poortje en dan het IP dat aan de andere kant hangt als gateway van "jouw" clients invullen?

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Waarom niet gewoon een simpel switchje met een uplinkpoort, dan krijgen jullie beide een ip-nummer toegewezen.

Verwijderd

Topicstarter
Frankie02 schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 18:26:
Waarom niet gewoon een simpel switchje met een uplinkpoort, dan krijgen jullie beide een ip-nummer toegewezen.
Ik had nog een router over

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:57
Via de switch van de router aansluiten dan.

Tevens zou ik als ik jou was eens dan kijken voor een switch later (is netter en kost niks bijna).

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

Misschien even wat meer info over het LAN van de studentenflat?

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-03 21:46

DefLite

Why so serious?

Ik heb zelf ook een router achter een router (werkt perfect :p) en ik heb bij de 2de router de kabel niet in de Wan maar in de eerste Lan aansluiting en het werkt(Sweex router achter een Zyxel).

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Surfnet toevallig? Dan moet je hem niet aansluiten aan een WAN aansluiting, maar aan een LAN-poortje. Verder moet je DHCP uitzetten. In feite werkt het dan net zoals een switch.

Wanneer je DHCP aan zet, kunnen andere gebruikers op het studentennetwerk problemen krijgen, doordat ze een 192.168 adres krijgen toegewezen door jouw routertje.

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-03 21:07
Noork schreef op vrijdag 29 augustus 2008 @ 12:14:
Surfnet toevallig? Dan moet je hem niet aansluiten aan een WAN aansluiting, maar aan een LAN-poortje. Verder moet je DHCP uitzetten. In feite werkt het dan net zoals een switch.

Wanneer je DHCP aan zet, kunnen andere gebruikers op het studentennetwerk problemen krijgen, doordat ze een 192.168 adres krijgen toegewezen door jouw routertje.
Inderdaad, zo gebruik ik thuis m'n wifi ook ;)

DHCP van routertje uit, kabel in LAN poortje en alles zit netjes in dezelfde IP-range (ook wifi)

Soort noodgreep om zonder accesspoint toch je wifi in dezelfde range te houden :P

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:45
zelfde iprange in je eigen router als op de internet aansluiting die in 't studentenhuis gebruikt wordt?
Dan kan je ook niks routeren. als je meerdere

Verwijderd

Topicstarter
Ik had idd de oplossing om de hoofdkabel niet in de WAN aansluiting te doen gevonden, ik sla mezelf ff voor de kop 8)7

Maarre is het nog steeds netter om zoiets op te lossen met een echte switch, of moet het theoretisch niets uitmaken?

Verwijderd

de 4 poorten die je in je router hebt zitten zijn switchpoorten dus er is geen reden om hiervoor iets anders te kopen. Tenzij je meer dan 4 apparaten wil gaan aansluiten natuurlijk want dan moet je wel erg veel aan elkaar gaan knopen.

• Unneoetech
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 06-02 16:55
Ik heb eenzelfde probleem. Maar als ik het goed begrijp kan ik met een gewone switch achter de ethernet poort internet hebben op de rest van de poorten?
Pagina: 1