Verwijderd

Topicstarter
Mijn laptop draait al een tijdje niet meer zoals het hoort, ondanks lage CPU en geheugen belasting. Op zoek naar een oplossing heb ik even een benchmark test gedaan met PerformanceTest. Zoals verwacht scoorde mijn laptop ondermaats, zelfs in vergelijking met laptops met mindere specs. Wat mij verder opviel is de estimated speed van 310 MHz, terwijl ik met een Intel Pentium M 750 1.86 GHz zit. Ik vermoed dat dit niet normaal is? Bij energiebeheer heb ik gekozen voor de instelling "always on", voor zover ik weet wordt de CPU dan niet gespaard om energie te besparen. In het genoemde programma zitten benchmark gegevens van een gelijkaardige laptop (met een Intel Pentium M 1500 MHz processor), en daar is de estimated speed veel hoger.

Enig idee wat hier aan de hand is?

• pauldegroot
  • Registratie: April 2006
  • Niet online

pauldegroot

silent sounds

Heb je cpu-z al geprobeerd?

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20-05 16:51

Krizzie

Progressive Music \o/

Zet speedstep eens uit in je bios. ;)

Geluidswolk

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik verwacht dat het toch ergens is ingesteld dat de CPU snelheid op zuinige modus staat. 'always on' kan ook gewoon betekenen dat de laptop niet uitgeschakeld wordt na x minuten inactiviteit als deze op accu werkt. Heb je trouwens netstroom gebruikt of de accu tijdens het testen?

☻/
/▌
/ \

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even cpu-z geprobeerd, en dit geeft

core speed: 318 MHz
multiplier: x6
bus speed: 53 MHz
rated FSB: 213 MHz

Ik ken helaas niks van processoren, is dit ok? Verder gebruik ik netstroom. Ik kijk straks nog even naar mijn bios...

Verwijderd

Topicstarter
Probleem opgelost na wat gesleutel in energiebeheer. Van 300 naar 1900 MHz is een behoorlijk verschil ;) Bedankt voor de tips!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

En wat was je oplossing nu? Het is wellicht handig voor toekomstige forumusers met hetzelfde probleem.

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-05 21:18

M2M

medicijnman

zeer waarschijnlijk in het energiebeheer alle powersaving opties uitzettten. Eventueel kan je ook gebruik maken van notebookhardwarecontrol. Misschien dat de nieuwere versie al overweg kan met de core architectuur in notebooks.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Bij "power options" heb ik een tabblad "VAIO power management" (specifiek voor mijn laptop dus). Daar kan ik ergens CPU beheer optimaliseren voor "prestaties" (stond op "batterij").
Pagina: 1