Probleem met Instal Linux (Suse 6.4)

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een probleem. Ik zal de situatie eerst uitleggen. Ik heb thuis een 486 DX-2 66 Mhz, 8 MB Ram en 420 MB Harde schijf.

Nou wil ik Linux op deze computer installeren om als server te gebruiken.

Het is een oude computer en ik kan niet in de bios instellen dat ie van cd moet booten. Mijn cd moet met een stuurprogramma geladen worden. Om linux te installeren dat kan op een aantal manieren. Je moet eerst een bootdiskette maken, speciaal voor linux. Via setup van de Suse CD, maak in een bootdiskette, ik start mijn computer opnieuw op, en hij laad van de gemaakte diskette. Hij start nu in linux op (volgens mij). Daarna kom ik in een menu waar ik taalkeuze enz. kan instellen. Daarna vraagt ie hoe ik linux wil installeren. 1, van cd, 2 en 3 van netwerk, 4 van harde schijf. Nou een netwerk heb ik niet op de computer aangesloten. De CD herkent ie niet doordat ie niet geladen is. En harde schijf heb ik niet genoeg ruimte voor om Linux van CD te kopieren (toch??).

Help!! Wat moet ik doen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 04:21

mth

Je kunt proberen een module in te laden zodat je wel de CD-ROM drive kunt gebruiken. Er staan een aantal veelgebruikte modules op de standaard bootflop, voor minder gangbare modules moet je een modules floppy aanmaken (op dezelfde manier als je de bootflop maakte, met rawrite ofzo).

"This is the noise that keeps me awake."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunderbird2k
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-03-2018
Jouw systeem boot van diskette de linux installatie. Oudere cdrom-spelers vooral op 386/486's zaten niet op een ide-poort vaak hebben ze een speciale kabel en een speciaal kaartje. Ik heb zelf ook nog een oude 2-speed cdrom van sony, waarbij dit ook het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 21 februari 2001 18:16 schreef mth het volgende:
Je kunt proberen een module in te laden zodat je wel de CD-ROM drive kunt gebruiken. Er staan een aantal veelgebruikte modules op de standaard bootflop, voor minder gangbare modules moet je een modules floppy aanmaken (op dezelfde manier als je de bootflop maakte, met rawrite ofzo).
Okay, dus zit ik in het hoofdmenu van Linuxxrc en daar kies ik kernel-module (hardware-driver). Dan cd-rom driver laden. Dan kan ie de image niet vinden.

BTW ik heb thuis een netwerkje staan. Een destkop PIII 450 Mhz, 64 MB, waaronder 1 DVD, 1 CD-Writer, en 1 normale CD-rom. Kan ik deze CD-rom in de 486 plaatsen?

Zou dit ook mogelijk zijn: op mijn harde schijf van mijn desktop de Suse CD volledig kopieeren en dan de harde schijf uit mijn desktop halen en in mijn 486 plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mth
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 04:21

mth

Okay, dus zit ik in het hoofdmenu van Linuxxrc en daar kies ik kernel-module (hardware-driver). Dan cd-rom driver laden. Dan kan ie de image niet vinden.
Ook niet als je de modules disk erin stopt voordat dat je die optie kiest?
Zou dit ook mogelijk zijn: op mijn harde schijf van mijn desktop de Suse CD volledig kopieeren en dan de harde schijf uit mijn desktop halen en in mijn 486 plaatsen?
Dat kan. Je kunt ook een FTP server draaien op je desktop en dan SuSE over FTP installeren. Zo heb ik m'n server ge-installeerd. De FTP directorystructuur die de installatie verwacht is precies dezelfde als op de CD. Eerst doe je CD 1, dan laat je 'm alle niet gevonden files opnieuw proberen vanaf CD 2 etc.

"This is the noise that keeps me awake."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelk
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat voor een CD-speler is het ? Op de modules disks staan in ieder geval modules voor non-IDE CDRom-spelers.

Groeten,
Marcel
Pagina: 1