Toon posts:

Macbook start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, :)

Ik heb een probleem met mijn macbook.
Het is een 1,83GHZ Core Duo, 1GB RAM, 60GB HD

Een tijd geleden begon het dat hij regelmatig vast liep op de strandbal en dit werd steeds frequenter en erger, na een tijdje kwam hij er niet meer uit en kreeg ik een stopbord bij het opstarten.
Afbeeldingslocatie: http://support.apple.com/library/APPLE/APPLECARE_ALLGEOS/TS1892/TS1892_1.gif

Soms startte hij wel nog op, zeker als hij lang uit had gestaan duurde het langer tot het probleem zich voordeed, ondertussen start hij helemaal niet meer.

Nu de dingen die ik geprobeerd heb.
Als eerste zoals op de apple site geadviseerd wordt, de PRAM resetten met option+command+p+r
Dit veranderde niets.
Na verder gegoogle de macbook opgestart met command+v, de melding gaf "still waiting for root device"
Uiteraard zou ik proberen vanaf cd te starten als ik ze niet kwijt zou zijn :X dit heb ik wel nog geprobeerd met de cd's van mijn mac mini, maar die vreet ie niet, melding: "This software can not be installed on this machine"

De verdachten waren de harde schijf, omdat hij deze niet kon vinden in de schijfhulp die ik wel kon gebruiken via de cd, anders zou het een RAM probleem kunnen zijn (?)

Dus ik heb de macbook aan mijn mac mini gehangen via firewire, de mac mini zag de HD van de macbook als externe schijf en ik heb mijn data (20GB) zonder problemen over kunnen zetten (dus de HD is ok!)
Daarna heb ik via firewire met de mac mini opnieuw Mac OS geinstalleerd op de macbook, dit startte zonder problemen op via FW op de mini, maar bij herstart op de macbook bleef hij na 2 min meteen weer strandballen en hangen, restart -> stopbord.
Als laatste heb ik de mac mini in FW mode gezet en de macbook op de mac mini HD gestart, ook dit werkt zonder problemen, hij geeft de RAM van de macbook aan (dus dat werkt ook).
Maar als ik de HD van de macbook wil benaderen hangt hij, zowel in finder als in schijfhulp en opstartschijf in systeemvoorkeuren.

Het lijkt een probleem bij intern schijfbenaderen, bij firewire geen probleem. Ik weet nu niet meer wat ik nog kan doen behalve RAM verwisselen en HD verwisselen, maar deze lijken toch in orde?

• bbrother
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Corrupt Mac OS .

Herinstalleren via de originele cd welke bij de MacBook geleverd is of als je Leopard draait via de Leopard DVD.

Bij het kiezen van het doelvolume op de knop "opties" drukken en kiezen voor "Archiveer en Installer, met behoud van gebruikers en netwerk instellingen".

Dan laten installeren en je hebt alles weer terug.

Als het zo ver heen is dat je user account voor problemen zorgt, dan heb je geen andere keus dan het systeem schoon te installeren. Hiervoor hoef je overigens niet de HD te wissen.

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

als je de Mini wel kan booten van de MacBook HD (MB opstarten in target mode, Mini met option ingedrukt) en het werkt, dan werkt OSX zonder problemen. Het feit dat je een stopbord ziet, wordt veroorzaakt doordat de Mac geen bootable systeem heeft gevonden op het gekozen (default) volume.

Maak je gebruik van Boot Camp toevallig (of een andere methode om meerdere OS'en op je Mac te draaien?

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
bbrother schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 20:00:
Corrupt Mac OS .

Herinstalleren via de originele cd welke bij de MacBook geleverd is of als je Leopard draait via de Leopard DVD.
De originele cd ben ik dus kwijt :'( Maar ik heb de macbook in target mode via de mini opnieuw geinstalleerd met de cd van de mini. Als het probleem dus is dat ik de originele cd moet hebben of een nieuwe moet kopen ben ik daar blij om, want dan is het tenminste niet hardwarematig *O*
Whieee schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 20:47:
als je de Mini wel kan booten van de MacBook HD (MB opstarten in target mode, Mini met option ingedrukt) en het werkt, dan werkt OSX zonder problemen. Het feit dat je een stopbord ziet, wordt veroorzaakt doordat de Mac geen bootable systeem heeft gevonden op het gekozen (default) volume.

Maak je gebruik van Boot Camp toevallig (of een andere methode om meerdere OS'en op je Mac te draaien?
De mini booten vanaf de HD van de macbook gaat inderdaad zonder problemen. Dus waarom doet die tering macbook dat dan niet! ;(
Ik heb geen andere OS'en geinstalleerd en ook nooit gehad

Verwijderd

Je kan ook gewoon de dvd downloaden en hem installeren op een externe harde schijf. Via een externe harde schijf kan je het dan installeren

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 21:02:
Je kan ook gewoon de dvd downloaden en hem installeren op een externe harde schijf. Via een externe harde schijf kan je het dan installeren
Zou ik dan niet ook via de cd's van de mini moeten kunnen installeren?

Ik heb gister via de mini de macbook volledig gewist en de HD van de mini geheel gekopieerd naar de MB, 1e keer startte hij op en leek geen problemen te hebben, maar na 5 min ofzo begon hij weer vast te lopen, herstart -> stopbord -O-

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 17:35:
Hallo, :)
...
Uiteraard zou ik proberen vanaf cd te starten als ik ze niet kwijt zou zijn :X dit heb ik wel nog geprobeerd met de cd's van mijn mac mini, maar die vreet ie niet, melding: "This software can not be installed on this machine"
...
wat vreemd... ik heb met een leopard cpu drop-in upgrade dvd die bij mijn intel mini geleverd werd laatst nog een iBook G4 geinstalleerd :-)
Of heb je Tiger dvd's (?)
Heb je eigenlijk wel een Mac mini Intel?

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-02 16:13

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Zoekfunctie FTW! Dt is al heel vaak langsgekomen..

If it aint fixed, it's broken.

Pagina: 1