Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen,

Ik heb met een systeem hier thuis het probleem dat deze vastloopt en afslaat. Meestal is de oorzaak van zo'n probleem wel te achterhalen maar ik kom er nu echt niet meer uit. Alles op een rijtje:

Verschijnselen:
- Het systeem loopt vast -> het beeld bevriest, muis is niet meer te bewegen
- Het systeem slaat af en reboot
Deze problemen doen zich soms direct voor, en soms na enige tijd. Feit is dat wanneer het probleem zich eenmaal voordoet, het zich blijft voordoen. PC een tijdje met rust laten lijkt te helpen.

Bij reboot doen er zich ook 2 verschijnselen voor:
- Enerzijds lijkt hij op dat moment de HDD niet meer te vinden. In het beginscherm staat er NONE bij primairy HDD en wanneer het systeem opstart krijg je INSERT BOOT DISK. Vreemd want even daarvoor deed de hdd het gewoon.
- Anderzijds krijg ik een melding dat een ik naar de Hardware Monitor moet gaan in het Power tab in de Bios. Wanneer ik daar heen ga lijkt alles in orde. Temperaturen zijn prima in orde. Het enige is dat van de 4 voltagemetingen er 1 sterk afwijkt. De 3.3V wordt gemeten op gemiddeld 2,75V. Soms is het zelfs 2,6V en is dit cijfer rood gekleurd.

Al geprobeerd:
- Windows opnieuw installeren
- Andere HDD
- MemTest gerund, alles in orde

Hulp:
Na hulp te hebben ingeroepen van mijn leverancier van toentertijd (Salland), maakte de medewerker me duidelijk dat dit soort probs meestal bij het RAM geheugen liggen. Dit bleek dus prima. Daarbij leek hij mijn aanwijzing over het voltniveau volledig te negeren. Het lijkt mij dat hier sowieso iets niet goed mee is. Misschien krijgt de HDD te weinig voltage? Ik weet het nu even niet meer de zaken die ik nog in mijn hoofd heb zijn een defect moederboard misschien, of toch iets van de Voeding of HDD. Van de voeding hoor ik weer dat dan het hele systeem het dan meestal niet meer doet en dat dit het probleem daarom ook niet kan zijn.

Het systeem:
Moederboard: MSI KT3 Ultra KT333 DDR
CPU: AMD Athlon XP 2600+
Geheugen: 512 DDR RAM PC266
Videokaart: GeForce 3 Ti200 128 MB DDR
HDD: 250Gb 7200rpm IDE ATA 100

Alvast super bedankt voor diegene die me kan helpen want ik kom hier niet uit. }:O

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Mijn eerste gedachte gaat ook direct naar de voeding, maar aangezien je niet aangeeft wélke voeding je hebt kan ik daar ook weinig over zeggen. Advies in dit geval is simpelweg een andere voeding te proberen, of onnodige hardware tijdelijk los te koppelen zodat de voeding minder wordt belast.

Oververhitting is ook een mogelijke oorzaak, maar dat verklaart niet waarom bepaalde voltages verkeerd worden uitgelezen. In ieder geval zijn dat al twee dingen om eens naar te kijken.

[ Voor 9% gewijzigd door Rone op 28-08-2008 17:47 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
r00n schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 17:46:
Mijn eerste gedachte gaat ook direct naar de voeding, maar aangezien je niet aangeeft wélke voeding je hebt kan ik daar ook weinig over zeggen. Advies in dit geval is simpelweg een andere voeding te proberen, of onnodige hardware tijdelijk los te koppelen zodat de voeding minder wordt belast.

Oververhitting is ook een mogelijke oorzaak, maar dat verklaart niet waarom bepaalde voltages verkeerd worden uitgelezen. In ieder geval zijn dat al twee dingen om eens naar te kijken.
Mja helaas heb ik geen voeding op voorraad zodat ik dit kan uittesten. Gekgenoeg (in mijn ogen) besteedde de medewerker van Salland geen aandacht aan dit voltage issue, ook niet nadat ik hem er meerdere keren op wees. Overigens zit er verder geen overdreven veel apparatuur in wat de voeding zou kunnen overbelasten. 1 HDD, 1 DVDr-ROM drive en een TV-kaart. Aangesloten randapparatuur is ook gewoon een toetsenbord, muis, beeldscherm en een boxenset.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 18:10:

Mja helaas heb ik geen voeding op voorraad zodat ik dit kan uittesten. Gekgenoeg (in mijn ogen) besteedde de medewerker van Salland geen aandacht aan dit voltage issue, ook niet nadat ik hem er meerdere keren op wees.
Dat is inderdaad vreemd en daarom zou je daar eens naar moeten kijken. ;)
Overigens zit er verder geen overdreven veel apparatuur in wat de voeding zou kunnen overbelasten. 1 HDD, 1 DVDr-ROM drive en een TV-kaart. Aangesloten randapparatuur is ook gewoon een toetsenbord, muis, beeldscherm en een boxenset.
Een DVD-speler en TV-kaart zijn onnodig als het aankomt op het systeem simpelweg laten opstarten.
Verder belast een monitor en boxenset de voeding natuurlijk niet, want die zijn daar niet op aangesloten.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Het zou ook aan het geheugen kunnen liggen of aan het moederbord. Test je geheugen eens met memtest of windiag.

If I can't fix it, it ain't broken.

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 08-02 22:30
Je zou denk ik toch het best even een andere voeding moeten zien te regelen om een en ander uit te kunnen sluiten....
Er gaat al een lampje branden als je het hebt over de afwijkende voltage metingen in je BIOS...
Wat je ook nog kan proberen is tijdelijk je DVD station + TV-kaart los te koppelen van je voeding en eens zien of je het probleem nog steeds hebt. Dit kun je zsm al testen aangezien je hier geen andere voeding voor nodig hebt...

Sterkte ermee!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-05 10:11

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

(jarig!)
MSI moedebord.... :o Kijk of je bolle of uitgelopen condensatoren ziet. Bekende ziekte vooral bij socket 462 moederborden van o.a. MSI.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Ik ga ook voor de voeding (maar ik lees niet welke voeding je hebt en hoelang). De 3.3V is te laag, het BIOS geeft dat ook al rood aan de symptomen zijn wat je zou verwachten hierbij. Je zou alle voedingskabels nog eens goed kunnen aandrukken, maar anders zou ik een andere voeding halen. Meestal als dat niet werkt, kun je het dezelfde dag wel terugbrengen; voor de zekerheid even vragen.
Als je bij de geheugentest errors krijgt, weet je nog niets, want goed geheugen kan ook fouten maken als je het sterk ondervolt.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

Graag de befaamde en gehate Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen en dan je bevindingen posten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Pagina: 1