Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer maakt lawaai, wat kan ik het beste doen

Pagina: 1
Acties:

• Fishlip
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-11 08:05
Hallo Allemaal,

Allereerst excuses als dit topic in het verkeerde forum staat.

Een stukje geschiedenis
Begin augustus stond mijn computer aan en was ik bezig spullen te verplaatsen op mijn kamer. Ik stootte zachtjes tegen de computer aan en hij viel op de zijkant. Hij viel van ongeveer 10 centimeter hoog. De computer begon te piepen. Een geheugen-module bleek kapot te zijn. Alle geheugen-sloten werkte nog.

Vorige week ben ik verhuisd, ik ging op kamers. Zondag avond sloot ik mijn computer aan en hij begon te piepen. Ik wist dat het een geheugenpiep was. Ik heb de module uit het eerste slot in het tweede slot gestopt en toen werkte het weer. Waarschijnlijk is het eerste geheugenslot dus kapot...

Door de val is mijn behuizing ook een klein beetje verbogen volgens mij. Ik heb er foto's van gemaakt:
Met rode lijnen
Zonder lijnen

Het probleem
Mijn computer maakt een heel gek geluid, alsof iets niet goed verbonden is of alsof iets los zit en een beetje alsof er iets gaat doorbranden.. Geluiden beschrijven is erg lastig maar het is een ratelend geluid dat jullie heel misschien wel kennen. Het geluid is niet erg hard, het ratelt en kraakt zachtjes.

Ik denk dat het komt doordat mijn computer is gevallen. Daarvoor maakte mijn computer al lawaai, maar dat was gewoon lawaai van de cpu koeler, terwijl dit geluid niet van een fan komt.

Waar het geluid wel vandaan komt is me niet duidelijk, ik denk van de processor, of het moederboard.

De oplossingen
Ik heb voor mezelf drie oplossingen bedacht.

Oplossing 1:
Aangezien er iets los lijkt te zitten, is een oplossing misschien om alles uit elkaar te halen en opnieuw in elkaar te zetten. Als er iets los zat en dat was het probleem, dan is het dan opgelost. (kosten: Koelpasta)

Oplossing 2:
De behuizing is krom wat ook een raar geluid kan veroorzaken. Alles overzetten in een nieuwe behuizing zou dus ook een optie zijn. (kosten: een nieuwe behuizing)

Oplossing 3:
De computer niet repareren en wachten totdat het fout gaat, en dan een nieuwe (2e hands) kopen. (kosten. Niets óf een hele nieuwe computer)

Mijn vraag:
Ik heb geprobeerd mijn probleem zo uitgebreid mogelijk te beschrijven. Mocht iemand het niet helemaal snappen vraag het dan gerust. Wat ik graag wil weten is of jullie misschien weten waar het aan ligt, en wat ik het beste zou kunnen doen.

Ik heb niet veel geld te besteden dus als het kan wil ik het zo goedkoop mogelijk houden.

Alvast hartelijk dank!

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15:11
Ik zou beginnen om de kast open te maken en alle stekkers/aansluitingen even goed aan te drukken.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Ratelende/tikkende/krakende geluiden komen meestal van harde schijven. Het komt in ieder geval niet van de processor of moederbord, omdat daar geen bewegende delen zitten.

Het is heel goed mogelijk dat je harde schijf is beschadigd. Maak dus een backup van belangrijke bestanden, en luister even of het inderdaad de hdd is.

Verwijderd

Mr_Blobby schreef op donderdag 28 augustus 2008 @ 16:22:
Ik zou beginnen om de kast open te maken en alle stekkers/aansluitingen even goed aan te drukken.
Juistem, gewoon oplossing 1 doen.

Baat het niet dan schaadt het niet

• MilaNL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-11 17:23
Ja, maar dan bij oplossing 1 hoef je niet de processor en het geheugen er weer uit te halen hoor. Daar zit het probleem zeker niet. Kost je dus geen koelpasta ;)

• Fishlip
Ik was vergeten te melden wat ik zelf al had geprobeerd:

- Alles aandrukken (geheugen, videokaart, kabeltjes)

Dan zal ik eerst oplossing 1 eens proberen. Ik ben zondag pas bij mijn computer.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Loopt er niet gewoon een fan aan tegen een kabeltje o.i.d.?

• Fishlip
Dat is precies hoe het klinkt, maar dat is niet het probleem.

• buggienuk
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-11 11:26

buggienuk

lekker buggie

Als je het geluid constant hoort zorg dan even dat geen van de ventilatoren draaien, dus ze even loskoppelen. Als het geluid weg is -> ventilator defect, als het blijft -> iets anders. Vervolgens een voor een alle onderdelen met bewegende onderdelen van de stroom afhalen (natuurlijk wel als de computer uit staat). Zo kan je simpel uitzoeken welk onderdeel het geluid veroorzaakt. Als het de harde schijf is zou ik maar alvast een backup gaan maken, je weet nooit wanneer hij kapot gaat.

Ook bekend op XBL als buggienuk

• Fishlip
Bedankt voor je reactie! Ik zal het "modulair" gaan onderzoeken. Ik heb twee schijven, ik zal ze 1 voor 1 los gaan koppelen.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Het kan ook zijn dat je voedingsfan beschadigd is door de klap.
Dat is het laatste onderdeel wat je kan testen, eerst alle schijven en fans loskoppelen.

Als het de voedingsfan is kan je die best zelf vervangen.

• Fishlip
Door ziekte heeft het allemaal iets langer geduurd, excuses daarvoor.

Inmiddels heb ik alles apart los gehaald. Eerst de HDD's, stel je voor dat die kapot waren :| Nog steeds het geluid. Toen de koeler van de processor.. Lekker stil, maar nog steeds dat geluid. Toen de koeler van de videokaart, nog steeds dat geluid.

Op mijn moederbord zit een kleine koeler, die eraf... nog steeds dat geluid..

Nu kan het nog de fan zijn van de voeding, maar het lijkt toch meer uit het midden van het moederbord te komen.

Nu dacht ik dat het misschien het volgende was:

De pc is gevallen, de behuizing is krom waardoor er speling zit tussen het bord en de bevestigings-elementen wat vervolgens trillingen veroorzaakt. Kan dit het probleem zijn?

• Noork
  • Niet online
Fishlip schreef op woensdag 03 september 2008 @ 15:44:
De pc is gevallen, de behuizing is krom waardoor er speling zit tussen het bord en de bevestigings-elementen wat vervolgens trillingen veroorzaakt. Kan dit het probleem zijn?
Herrie moet gewoonweg komen van bewegende onderdelen. Trillen van je mobo zou natuurlijk kunnen. Houdt het ding gewoon eens vast terwijl de pc draait. Wel even opletten dat je geen vitale onderdelen aanraakt.

Hoe zit het trouwens met de ventilator van de voeding? Heb je die al geinspecteerd?

• Fishlip
Het lijkt daar niet vandaan te komen, en om die uit te schakelen zou ik eerst de voeding open moeten maken. Ik kan het doen als het echt nodig is, maar het lijkt me niet het probleem aangezien het echt uit het midden lijkt te komen. Ik zal eens proberen het moederbord vast te houden...

Verwijderd

je kan de schroefjes waarmee het bod aan de behuizing zit eens nalopen, als er een los is geschoten , dan kan dat gaan trillen

• ThinkPad
  • Laatst online: 14:51
Je kunt ook even een plastic stokje in de ventilator steken, als je de PC aanzet, dan kan de fan ook niet meer draaien (plastic stokje, omdat een schroevendraaier elektriciteit nogal goed geleid :+ )

• skelleniels
  • Laatst online: 29-11 15:43
Al eens je dvd speler losgehaald? Als die kapot is kan die ook beginnen tikken.(heb het zelf meegemaakt.)

http://specs.tweak.to/16567

• Noork
  • Niet online
skelleniels schreef op woensdag 03 september 2008 @ 15:59:
Al eens je dvd speler losgehaald? Als die kapot is kan die ook beginnen tikken.(heb het zelf meegemaakt.)
Zoiets zou het ook kunnen zijn. Of als je cd/dvd spelert blijft draaien op een hoog toerental kan je hele kast gaan trillen (resoneren).

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08 13:46
Je kunt ook de voeding loshalen, en dan op de grote connector de groene draad middels een gebogen ijzerdraadje (of iets anders geleidends) verbinden met een zwarte. De voeding zal dan aangaan, en dan kun je de voedingsfan horen zonder dat de rest van de pc aanstaat.
Pagina: 1