Toon posts:

Scandinavië

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: Aantal Nederlandse internetters daalt licht
Nederland wordt in de ranglijst van comScore gevolgd door de vier Scandinavische landen.
Het mag misschien een beetje mierenneukerij zijn, maar Scandinavië bestaat toch echt maar uit drie landen. Ik weet dat Finland er ook vaak bij gerekend wordt maar dat klopt geheel niet. Finland maakt geen deel uit van het Scandinavisch schiereiland. Denemarken ook niet maar wordt vanwege de taal en de politiek tóch bij Scandinavië gerekend. Finland, of eigenlijk Suomi, heeft een geheel andere taal dat praktisch geen enkele link heeft met de Scandinavische talen (die onderling zeer op elkaar lijken).

Ik neem aan dat met de zin in het artikel de landen Noorwegen, Zweden, Denemarken en Finland wordt bedoeld. Ik zou er in dat geval Scandinavië en Finland van maken. :)

• Dimitri R
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-01 09:32
U heeft gelijk, dank.

Abort Retry Fail?

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik heb mij hier tijdens de redigeerfase ook al het hoofd over gebroken (het is niet voor het eerst dat dit ter sprake komt) en op basis van de (ruimere) definitie van Wikipedia: Scandinavia voor deze formulering gekozen - juist omdat Denemarken ook vaak als tot Scandinavië behorend wordt gezien terwijl het dat dan weer niet zou zijn (en Groenland al helemaal niet en de Faroër weer wel maar toch ook weer niet enzovoorts enzovoorts). In de engste definitie bestaat Scandinavië maar uit twee landen, in de ruimste definitie uit minstens vijf (en dan maak ik de Lappen natuurlijk weer boos).

Omdat ik dat even steekhoudend vind als het uitsluiten van Finland, heb ik het hele begrip Scandinavië maar gesloopt - maar eigenlijk vind ik dat, gegeven de over te brengen info ("ten noorden van Schiermeeuwenoog doen ze leuk mee, internetsgewijs") een beetje het paard achter de wagen spannen. Maar goed, ik leg me maar bij het bestaan van regionale gevoeligheden neer :)

[ Voor 10% gewijzigd door Rataplan op 28-08-2008 17:44 . Reden: beetje uitgeweid :) ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.